Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hobbytjänst och Björn Björck

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hobbytjänst och Björn Björck

    Min idol (nästan i alla fall) när jag var liten grabb var Björn Björck hos Hobbytjänst i Stockholm. Jag träffade honom aldrig personligen, det är ju en bit mellan Umeå och Stockholm. Men hur gick det för honom? Han verkade vara en skicklig byggare i alla fall. Kan man sätta ihop en byggsats från Sterling och få den att se bra ut, då är man skicklig. Han förekom ju ibland i katalogen från Hobbytjänst, och redan då var jag nyfiken på honom.

    Douglas

  • #2
    Vill man se ett foto Björn Björck kan man titta in på

    http://www.tmfk.org/antikrundan.html
    och söka sig till Hobbytjänst 1963. Där är han ju, på omslaget !

    Kommentar


    • #3
      Njaaeee…….katalogen från 1963 har jag redan, och det är nog inte Björn Björck på omslaget. Däremot syns han på omslaget från den andra katalogen jag har, den från 1964-1065. Bygget av en Sterling Mustang borde i vanliga fall göra kaxiga modellbyggare spaka och ödmjuka, så att han ger sig på den är imponerande. Ännu mer imponerande är det att han tydligen avser att använda en F&M Matadorför att styra modellen.

      Bra skådespeleri av herren på omslaget av katalogen från 1963. Jag tror faktiskt INTE att modellflygarna då krumbuktade sig fullt så mycket, men men- vad vet jag?

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Nej, omslaget på 63-katalogen föreställer inte Björn Björck.
        Och trots det stilfulla (?) krumbuktandet - med en koreografi påminnande om det klassiska introt till de tidiga James Bond-filmerna - går det inte att dölja att modellen rimligen borde ha flugit GENOM piloten sekunden innan.....
        Det tricket går vi inte på...

        Nej, men om man bläddrar fram till sidan 26 i samma katalog, ser vi "da man" i egen hög person, hållande en imponerande Sterling-båt, en "63' Motor Yacht".
        Texten lyder: "Stora män föredrar stora båtar"
        Uppenbarligen var Herr Björck ett stort fan av Sterlingbyggsatser....

        /Bosse
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Bosse,

          Håller med Dig om att omslaget till katalogen år 1963 nog var......liiite…..riggat. Men det kanske fyllde en funktion också, i form av underhållningsvärde. Roliga grabbar på den tiden, ingen tvekan.

          Jag tror också att Björn Björck gillade Sterlings byggsatser. Visserligen fanns det ju andra fabrikat att välja på också, men Sterling hade onekligen ett omfattande sortiment. Kvalitèn skiftade en hel del, sannolikt beroende på att ägaren John Manaulkin(?) behövde vara ekonomisk också. Kostade pengar att hålla efter stansverktygen, och balsaträ var ju inte direkt billigt heller. Ett sätt att få tag på i alla fall billig balsa var att köpa överskottsträ från Amerikanska flottan. US Navy använde ibland balsaträ som fyllnadsmaterial till sina räddningsflottar, och det US Navy inte ville ha kunde då inhandlas till en relativt billig penning. Man får inte vara dum.....

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            Klicka på bilden för större version

Namn:		01.JPG
Visningar:	253
Storlek:		42,8 KB
ID:		8831

            Asch då , jag läste för fort i katalogtexten på sidan 2 . Där står ju Sten-Åke Grahn klart och tydligt ! Ridå..

            Kommentar


            • #7
              Du är förlåten.....

              Kommentar

              Arbetar...
              X