Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Viktig uppdatering av FrSky sändare och mottagare

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Viktig uppdatering av FrSky sändare och mottagare

    Hittade ett inlägg på RCGroups som länkade till ett meddelande från FrSky om en viktig uppdatering av radiodelen (XJT) i många sändare och mottagare som ska förbättra kommunikationen.
    https://www.frsky-rc.com/important-f...ate-accst-d16/

  • #2
    Inget litet jobb precis. Nog skulle man vilja veta mera innan man kastar sig över det. Jag har dessutom aldrig haft några störningar med den radion. Kommer kanske mera info på RCGroups.

    Kommentar


    • #3
      Kan detta ha med deras krig mot 3:e parts tillvekare (jumper) att göra? Nu spekulerar jag vilt men kan den nya "säkerheten" vara kryptering som gör att 3:e parts tillverkare inte längre kan kommunicera med frsky produkter? En smyguppgradering av protokollet ACCST till något som liknar ACCESS?

      Kommentar


      • #4
        Jag tänker inte göra något ännu utan följer vad som rapporteras på RCGroups tills vidare. För mig gäller det två sändare och 10+ mottagare varav några sitter illa till i modeller!

        Kommentar


        • #5
          Kommer att agera precis som pernstig.
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av David Visa inlägg
            Kan detta ha med deras krig mot 3:e parts tillvekare (jumper) att göra? Nu spekulerar jag vilt men kan den nya "säkerheten" vara kryptering som gör att 3:e parts tillverkare inte längre kan kommunicera med frsky produkter? En smyguppgradering av protokollet ACCST till något som liknar ACCESS?
            En relevant misstanke. Ska bli intressant att se hur nya mottagare kommer att fungera. Självklart kommer dessa att ha den uppdaterade programvaran och om FrSky vill låsa ute tredjepartssändare måste mottagarna vara skyddade mot "nerdatering".

            Kommentar


            • #7
              Tur att man är relativt välförsedd med mottagare av detta fabrikat och låter man bli att göra denna massiva uppdatering så lär ju utrustningen i alla fall fungera lika bra som tidigare och utan att få eventuella nackdelar som uppdateringen kan föra med sig. Tyvärr innebär nog detta också att man gjort sin sista uppdatering av den FrOS-försedda X12s-sändaren eftersom dessa uppdateringar också uppdaterar FW i den inbyggda XJT-modulen med automatik vilket man nog vill undvika. Alternativt byta till OpenTX i sändaren. Men vi får avvakta och se rapporterna i främst Rcgroups.
              Roger

              Kommentar


              • #8
                Spekulationen om att D16 V2 skulle innehålla kryptering är helt riktig, tyvärr. Se detta dokument - https://77hobby.pl/important-firmwar...6-v2-n-51.html
                Så tyvärr FrSky - nu blir det nog inga mera inköp av sändare och mottagare ifrån FrSky eftersom man av allt att döma gjort detta främst för att slå ut konkurrenten Jumper - oavsett vad man påstår.
                Roger

                Kommentar


                • #9
                  Nja - kopior är nog att ta i även om det finns likheter utseendemässigt men å andra sidan är det lite svårt att få en 4-kantig burk att se så mycket olika ut. Sen är det så att FrSky Taranis X9 ärvt formen ifrån en JR-sändare så släktskapet med Futaba är nog lite längre bort. Och vi är många som kör FrSky-grejor sen många år tillbaka utan problem så kvaliteten på radiolänken är det inga problem med, Jonte. Och så billiga är dessa apparater inte längre - inte deras lite bättre sändare i alla fall. Har själv flugit Futaba under många år men gick över till FrSky för ett antal år sen och det ångrar jag inte - förrän nu då de plötsligt skall försöka få oss att uppgradera utrustningen till ett nytt protokoll. Men man måste ju inte...
                  Vår klubb har varit en Futaba-klubb tidigare men nu är det Spektrum och FrSky som nog har flest användare. Tror att Futaba kommer att få det allt svårare bland oss "hobbyflygare" - inte minst beroende på väl tilltagna priser på mottagare och annan kringutrustning. Är man beredd att lägga lite mera slantar på sin radio så tror jag att många istället väljer Jeti idag.
                  Roger
                  Senast redigerad av mcregor ; 2020-01-18, 18:57 .

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jonte
                    Kör bara med Futaba orginal. De skulle flera göra också.
                    Futaba? Nämn en innovation de gjort de senaste 10 åren (sedan sbus)? Visst de var bäst på 35mhz tiden, men vad är de idag? Konservativa och tröga till den grad att jag skulle klassa dem som absolut sämst bland ”kvalitetsfabrikaten”. Men visst håller de fortfarande bra kvalite. Mer gedigna än frsky/jumper.

                    Jag tycker det är två olika saker. Futaba är, liksom Spektrum/Jeti/Multiplex mm, ”helfabrikat” som utvecklar allt själva. Frsky är mera av ett halvfabrikat eller hårdvaruleverantör. Frsky har byggt sitt varumärke genom att göra bra hårdvara och överlämnar mjukvaruutvecklingen till opensource-nördar. Hundratals nördar som jobbar gratis går inte att slå! Resultatet är billigare prylar, smart mjukvara och en kundgrupp som känner sig delaktiga i en community. Det man inte får är kundsupport, läsbara manualer mm. Frsky är nördarnas fabrikat helt klart och fyller lite av en annan funktion än helfabrikaten. Båda behövs.

                    Opensource är bra och att Frsky har kommit till och omfamnat detta koncept har jag gillat. Här är också problemet med hur oacceptabelt jag tycker Frsky agerar nu. Jumper har dykt upp och gör precis samma sak som Frsky. Bygger hårdvara för samma opensource mjukvara som används i Frskys X10, men bättre och billigare. Man sover som man bäddar. Har Frsky valt att bygga en verksamhet på opensource så kan man inte sura ihop när det dyker upp någon annan och drar nytta av den öppna mjukvaran. Det är precis så open source funkar.

                    Att nu tuta i alla sina kunder att vi har åtgärdat en ”säkerhetsrisk” (som ingen någonsin märkt eller hört om?), bara för att tvinga dem att mödosamt uppgradera alla sina frsky produkter så att de inte skall fungera med jumper känns ju helt absurt (hoppas detta är fel). Energin de lägger på detta krig borde de lägga på att utveckla nya produkter. Själv har jag valt sida och köpt mig en Jumper T16 som komplement till det helfabrikat jag normalt använder
                    Senast redigerad av David ; 2020-01-18, 20:58 .

                    Kommentar


                    • #11
                      Håller med dig till fullo, David !
                      "Kopia" är i mina ögon nåt helt annat än att själva utseendet på två lådor till vissa delar påminner om varandra, Jonte. Innehållet och tanken bakom är nåt helt annat i fallet Jumper T16 kontra Futaba.
                      F ö har ju Jumper också bl a en modell som heter T12 och som i sin tur grundade sig på OpenTX-varianten för FrSky Q X7-sändaren.
                      Initialt saknades officiellt stöd för Jumpers produkter hos OpenTX och man behöver inte vara nån speciellt skarp hjärna för att gissa vilka som låg bakom detta. Dock är det numera löst så både T12 och T16 är "officiella" OpenTX-sändare.
                      Själv köpte jag en T12-sändare för snart ett år sen bara för att testa lite och numera använder jag den som både sändare för inomhusflygandet samt för mina BnF-kärror med Spektrum-mottagare i. Fungerar utmärkt och även denna lilla och billiga sändare (jag gav runt 750 kr för min inom EU) har faktisk nåt som bl a Futaba är duktiga att ta extra betalt för nämligen Hall-element i spakarna.
                      F ö är det inte riktigt sant att FrSky överlåter all utveckling av sändar-OS till Opensource-utvecklare för dom har sit eget OS - FrOS - till sina lite dyrare sändare - som man f ö också kan köra OpenTX i om man så vill.
                      Roger
                      Senast redigerad av mcregor ; 2020-01-18, 21:19 .

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X