Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Fiffiga Göteborgare

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Fiffiga Göteborgare

    Måååååånga år sedan nu när jag besökte radioflygarna i Göteborg. Deras fält var då placerat inom den nedlagda flottiljen F9. Jag såg där en eller ett par modeller med jag aldrig sett sedan dess. Det var en typ av gnistrande ytfinish som (tror jag) inkluderade en nylonstrumpa. Kan även ha inkluderat epoxy eller polyester. Jag minns bara inte, men jag minns att resultatet såg spektakulärt ut. Jag lyckades lokalisera en av gamlingarna som var med då, men han mindes i stort sett bara att det var något man höll på med då.

    Någon som känner igen vad jag frågar om, och som vet hur modellbyggarna gjorde då?

    Douglas

  • #2
    Jonte,

    Jag känner till metoden med japanpapper, men det var inte vad jag såg. Det här mystiska verkade bestå av en hård blank yta. Under det fanns vävstrukturen fullt synlig. Under det fanns färgskiktet. Frågan gällde alltså hur de överintelligenta Göttebörgarna åstadkom detta, för själv har jag ingen aning.

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
      Det här mystiska verkade bestå av en hård blank yta. Under det fanns vävstrukturen fullt synlig.
      Douglas,

      Jag försöker för min inre syn se det du såg......
      Jag kan TÄNKA MIG att vävstrukturen bestod av siden/nylon i någon färg, som sedan täckts av en ATTANS massa lager klarlack, med en lätt slipning mellan varje sprutning, vilket ger ett visst djup i synintrycket....
      En klubbkompis har en modell som påminner om din beskrivning, och dess finish är gjord på det viset.
      Snyggt, men lätt blev det inte...!

      /Bosse

      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Bosse,

        Jag tror Du sett något liknande, men kanske inte exakt vad jag såg. Minnesbilden är ett sorts färgsatt underlager, följt av väv/nylon eller vad det var, och avslutat med klarlack/epoxy/polyester eller något sådant. Det intressanta blev det bokstavligt talat gnistrande resultatet. Det såg häftigt ut. Nu tror jag även din kommentar angående extravikten stämmer på pricken. Visserligen lyfte jag inte på modellen för att känna efter, men vid närmare eftertanke borde denna finish väga en del. Mitt svaga minne av metoden är också att den var busenkel, dvs ingen jobbig slipning alls.

        Jag tror fortfarande att det finns modellflygare kvar som minns den här metoden, men det är ju några år sedan jag själv såg resultatet. Kanske blev det ingen "hit" trots allt, om modellen blev för tung. Å andra sidan med de ibland stora modeller vi har idag, så kan jag tänka mig denna extravikt är ett mindre bekymmer.

        Douglas

        Kommentar

        Arbetar...
        X