Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

DSM2 - DSMX - Rätta mig om jag har fel....

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • DSM2 - DSMX - Rätta mig om jag har fel....

    Hur ligger det till...?
    Om en sändare enbart är märkt "DSMX", kan då en mottagare märkt DSM2 bindas till den...?
    Jag har för mig att DSMX även "omfamnar" DSM2, men jag kan mycket väl ha fel här.....
    Viktigt att veta vid val av sändare....kan någon upplysa en elektronik-novis...?

    Och, innebär det en begränsning att köpa en sändare märkt DSM2, enbart.....?

    /Bosse
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-11-25, 12:25 .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Nyare Spektrum-sändare klarar bara av att binda en DSMx-mottagare - tror gränsen låg vid 1/1 2015 (importdatum till EU) eller nåt sånt.
    Om sändaren endast klarar DSM2 så har du begränsningen till det protokollet men många mottagare klarar ju både DSMx och DSM2. Sen såldes det ju sändare som klarade båda protokollen fram till dess förbudet för DSM2-sändare för EU-marknaden trädde i kraft. Grovt förklarat.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Tack Roger.......om man vill ha "hel täckning" för båda protokollen, smalnar m.a.o valmöjligheterna en aning om man vill köpa ny sändare, inte minst om man vill handla i Sverige....
      Får kika runt på nätet....

      Hmmm, kanske denna: https://www.autopartner.se/elektroni...system-w-ar620 ????? Den tycks ju jobba med både DSM2 och DSMX...
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-11-25, 15:14 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • mcregor
        mcregor Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Bosse - Spektrum tar nog inte in nån ny sändare till EU som stöder DSM2-protokollet eftersom EU har nya regler som jag vill minnas trädde i kraft 1/1 2015. Utan att veta så gissar jag att texten till ovan nämnda sändare kanske är för det amerikanska utförandet.
        Däremot kan du ta dig förbi detta problem genom att använda en s k Multiprotokoll-modul - dessa fungerar med både DSM2 och DSMx.
        Testade häromveckan en relativt ny Spektrum DXe-sändare och den fungerade inte att binda till DSM2-mottagare - för att ta ett exempel.
        Roger
        Senast redigerad av mcregor ; 2019-11-25, 17:33 .

    • #4
      Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
      Nyare Spektrum-sändare klarar bara av att binda en DSMx-mottagare - tror gränsen låg vid 1/1 2015 (importdatum till EU) eller nåt sånt.
      Ja, man kanske får hålla tungan rätt i mun här, och vara observant på hur gammal information man läser på nätet....



      Nedanstående "urklipp" härrör från en nedladdad Spektrum-manual, men sannolikt har den några år på nacken.....
      Klicka på bilden för större version  Namn:		DSMX info.jpg Visningar:	0 Storlek:		36,8 KB ID:		7934


      Slutsats: Det är nog bäst att inse att DSMX är "framtiden", och satsa helt och fullt på det protokollet, om man ändå inte har några "gamla" DSM2-mottagare som man vill hålla igång.....

      /Bosse
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar

      Arbetar...
      X