Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Graupner ur tiden....

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Graupner ur tiden....

    Jag fick ett sorgligt bud nyss på mailen att den klassiska tyska tillverkaren Graupner lämnar in nu. Namnet kommer att leva vidare men har ingenting med Tyskland att göra längre. Jag har Googleöversatt texten nedan.

    Det traditionella företaget från Kirchheim / teck har lämnat in en ansökan om konkurs, kommer att stoppa verksamheten. Det sägs att på grund av en omstrukturering av det sydkoreanska moderbolaget Graupner co., Ltd är grunden för fortsatt ekonomisk verksamhet inte längre tillgänglig. Det är så här produktionen i Kina kommer att upphöra, produktion och utveckling av de viktigaste produkterna från distans laddar-och servo kommer att ske direkt på huvudkontoret för moderbolaget nära Seoul. " den Graupner co., Ltd. Kommer att generera helt nya kanaler som en del av omstruktureringen och flyttningen av produktionen, så att Graupner / SJ GmbH i Kirchheim inte längre kommer att vara en del av distributionen." och utan produkterna från moderbolaget i portföljen, den tyska dotterbolag saknar den. "utan leverans av varor / produkter och stöd har Graupner / SJ GmbH ingen framtid längre", det nuvarande pressmeddelande fortsätter. " Därför kan de höga kostnader som finns på den-platsen inte kompenseras. För att undvika en lång vånda av Graupner / SJ GmbH har Graupner / SJ GmbH lämnat in en begäran om inledande av den på grund av en nära insolvens."k

  • #2
    Bara väntat när Europeerna hellre köper från Ostasien i stället för från Europa. Den ekonomiska utvecklingen sker där borta meand vi har stagnation och stigande arbetslöshet.
    "If it looks allright, it flies allright"

    Kommentar


    • #3
      Det börjar bli nervöst nu, även för traditionella och "säkra" hobbyfirmor, och värre lär det bli. Och vd blir resultatet? Kinesiska distributörer tar allt? Eller? Själv är jag "clueless", men tycker nuvarande trenden är olycklig.

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Graupner är väl nostalgi. Vill man bygga en Taxi eller Dandy så borde man kunna hitta ritningar på nätet.
        https://outerzone.co.uk/search/resul...yword=graupner

        MPX har ju sina skummodeller i version tre och fyra fortfarande - men tillverkade i Kina och med Kinesisk ägare till moderbolaget.

        Det går nog inte att hålla kvar en kundkrets enbart på nostalgi om man inte är aggressiv med nyheter och marknadsföring.
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • #5
          Nästan rätt Patrik - men eftersom det är Hitec som äger MPX så är det ett Sydkoreanskt företag som äger MPX. Om ingen förändring skett under senare tid.
          Graupner har ju "försvunnit" en gång tidigare men då köptes dom av SJ Electronics (tror jag dom heter).
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
            Nästan rätt Patrik - men eftersom det är Hitec som äger MPX så är det ett Sydkoreanskt företag som äger MPX. Om ingen förändring skett under senare tid.
            Graupner har ju "försvunnit" en gång tidigare men då köptes dom av SJ Electronics (tror jag dom heter).
            Roger
            Ursäkta - Du har så klart rätt när det gäller ägare men det står Kina på kartongerna med Elaporplan som jag köpt ;-)
            Blir väl billigare även för Sydkoreaner att producera "tyska kvalitetsplan" i Kina......
            www.modellflygnytt.se/mv.html

            Kommentar


            • #7
              Kan låta konstigt och grymt, men jag tycker det på sätt och vis är en positiv nyhet då det visar att kunderna är mycket mera medvetna och kanske många gånger går direkt till landet grejerna kommer ifrån, ibland tillomed tillverkaren. På så sätt behöver man inte betala extra för klistermärket eller kartongen det står Graupner eller annat på.
              Det går inte längre att sitta ner och visa vilka påhittade djur man skjöt på sin senaste tur till afrika. Folk vet hur ett lejon ser ut nu för tiden.
              Så att hitta på saker som att dom där Kina-fartreglagen har dunderspecialvariant av mjukvaran bara för det står LRP/Graupner/WhatNot på dom är bara att göra sig själv en otjänst.

              Kommentar


              • #8
                Patrik,

                Jag tror du har skådat in i framtiden. Jag tror mig kunna skönja den också. Kartonger och instruktioner som anger att "denna tyska kvalitetsmotol, baselad på de ulsplungliga tillverlkningsundellaget, uppfyllel alla dagens högt uppställda klav. En liktig tysk kvalitetdesign, foltfalande helt unik i sin klass".

                Eller något liknande.....

                Douglas

                Kommentar

                Arbetar...
                X