Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

DX6 - Throttle Curve - Att programmera multiple throttle curves

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • DX6 - Throttle Curve - Att programmera multiple throttle curves

    Har en spektrum DX6 G2 och försöker att programmera in två, ev. tre, olika trottelkurvor under rubriken "Throttle Curve" och vill kunna styra vilken trottelkurva jag vid tillfället vill ha genom att lägga valen i switch D... Att justera kurvorna i grafen fixar jag MEN jag kan inte få DX6:an att spara ner det jag laggt in....

    Har försökt med att lägga upp tre Flight Modes under switch D - men nääää... Jag fixar det inte :-(

    Är det någon som har en bra förklaring på hur jag kan göra !!??

  • #2
    När man använder Flight Modes (kallas även conditons hos vissa, flygfas på svenska) så betyder det egentligen att man skapar egen modellinställning i varje Flight Mode. Så kan man sen växla med t ex en 2 eller 3-lägesbrytare mellan några Flight Modes. Man kan även på vissa radio skapa Flight Modes med olika lägen på spakarna (använder jag i min radio, en Futaba T14MZ, jag använer det för snap roll condition).

    Jag kan inte Spektrums inställningar, men rent generellt om du i Flight Mode 1 (låt oss kalla det så) ställer in önskad throttelkurva så den ser ut som du önskar då finns den sen sparad i denna Flight Mode 1. Så skapar du en ytterligare Flight Mode, låt oss kalla den Flight Mode 2. Enklast är troligen att kopiera Flight Mode 1 och spara den som Flight Mode 2 och sen sätta Flight Mode 2 som aktiv, sen ändrar man i ditt fall throttelkurvan som du vill att den skall vara i denna Flight Mode 2.
    Sen gör du på liknande sätt för Flight Mode 3.

    Du får förstås ställa in så viss (eller vissa) brytare är definierade som man skall kunna växla med mellan Flight Modes. Och koppla vilket läge på en brytare (på en 3-lägesbrytare, 1-2-3 lägena) som skall aktivera ett visst Flight Mode. Det borde vara det enklaste.

    Fungerar inte detta?


    På min Futaba är det ganska enkelt at få till liknande det du önskar.
    Men det är väl inte omöjligtt det finns någon begränsning du stött på, dock svårt för mig att veta då jag ej har tillgång till en Spektrum DX6 G2.
    Men DX6 G2 stödjer upp till 5 Flight Modes enligt manualen.

    Alltså: en trottlekurva i varje Flight Mode. Flera Flight Modes betyder att du kan använda en egen throttelkurva i respektive Flight Mode.
    Tänk Flight Mode, ställ in som önskas i varje Flight Mode. Sen kan du växla mellan olika Flight Modes med den brytare som ställts in som den som man skall växla mellan Flight Modes med, och därmed få önskade inställningar som du ställt in i varje Flight Mode.

    Har du senaste mjukvaran (firmware) i din DX6 G2 sändare? Ibland kommer det ju lite nya finesser och buggrättningar så kanske kan vara värt att installera senaste om du inte har det (för DX 6 G2 EU).

    /Bo
    Karlstads MFK

    Kommentar


    • JS Lich
      JS Lich Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Hej Bo - å tack för Din beskrivning......

      Jag har nu då kommit en bit på väg, men har, sanning och säga, inte full koll på logiken i hur jag nu lägger upp de olika Thr. Cu., men har lyckats med några... Det är tydligen så att jag måste "återgå" till 1:a sidan på skärmen/menyn innan jag åter igen går in i menyn för att sätta upp en ny kurva...

      Tar tid eftersom det gäller fler kärror....

      Man lär sig alltid något nytt varje dag - idag va're hur man lägger upp egna Thr. curves m.h.a. Flight Modes & i mitt fall switch D på DX6..

      // Jörgen
Arbetar...
X