Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Oratrim, någon?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Oratrim, någon?

    Hej alla!
    Jag har hittat dokumentation om Oracover och Orastick, men inget om Oratrim.

    Fråga: Är Oratrim självhäftande, och i så fall lika omöjlig att justera som Solartrim om den hamnar lite fel?
    Klär modellerna ytterst gärna med Oracover, och ska klä om en Gentle Lady, där vill jag ha ovansidan av yttervingen i 3 färger.
    Alternativ:
    1 Värma på direkt på trä't med de tre kilarna (blir oftast inte bra då det hänger ner mellan spryglarna)
    2 Oracover på oracover så att säga, vill gärna blir lite bubblor då.
    3 Orastick eller oratrim ovanpå oracover
    4 Sprutmåla med någon färg som fäster ordentligt. Förbehandling med Prymol lär inte hjälpa enligt diverse utländska forum. Biter inte på polyester. Har heller dålig lust att pula med 2-komponentfärg som man rekommenderar
    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    ORATRIM® is heat-shrinkable, self-adhesive strips made from the same material as ORASTICK®

    Kommentar


    • #3
      Hey Guys...
      Tack för inläggen, precis vad jag sökte. Det där om heat-shrinkable self-adhesive har jag också läst. Tolkade som att man kan både värma fast och bara lägga på och trycka med en mjuk trasa. Det sistnämnde betyder nog att den hugger fast som Solartrimmen gjorde på min Sophisticated Lady och var nära nog omöjlig att få bort, tills jag provade med klädseljärnet på lågtemp.

      Men Bo, det där är vad jag letade efter. Att det fanns hos Minicars (= min gamla polare Per Gustafsson från Ludvika) var ju coolt. Då blir det inköpa av en jädra massa Oracover, vit och röd, och Oratrim i rött, gult och blått. Autopartner - Here I Come...
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #4

        Hej,
        Om den självhäftande Oratrim häftar lika hårt som den självhäftande Oraline så tror jag det är svårt att justera i efterhand. Jag har använt Oraline och det biter sig fast hårt och svårt att ta bort eller justeras om senare.
        ORALINE trim stripes share the qualities and colour range of ORASTICK.
        Stig H nämnde att Oratrim är gjort av samma material som Orastick.
        Så då är Oratrim, Oraline och Orastick samma material (är väl bara bredden på remsorna som skiljer).
        I produktbeskrivningen till Orastick (och därför borde det gälla även Oratrim eftersom det är samma material) står det så här:

        Large surface area trim designs should be glued onto a wet surface as follows:
        First wet the surface by spraying (using an empty cleaner bottle) a solution of water mixed with one or two drops of washing-up liquid onto the surface. Slide the trim design onto the wet surface. Position the design accurately and squeeze the water out using the ®OR ACOVER -felt blade (ref. no. 0915) moving from the middle to the edges of the design. Using this technique you can apply large trim schemes to any surface. We recommend you let the design dry out thoroughly for 1-2 days.
        Källa: Sid 40 (högst upp)
        https://www.minicars.se/internt/arti...on_2010_en.pdf

        Vet en kille som sprutmåla en F3A kärra som var klädd med vit Oracover (tror jag). Tyvärr vet jag inte vilken färg han använde men jag funderar på om samma typ av färg som de som målar RC bilkarosser kan användas på Oracover, Orastick, Oratrim?
        Kanske Tamiya Color Spray Paint? Man kan ju prova med en burk.
        https://www.tamiya.com/english/produ...y/kit85001.htm

        Finns ju även Faskolor som man kan måla polycarbonate karosser med, kanske funkar att spraya med en airbrush på Orastick/Oratrim?
        https://parmapse.shptron.com/c/faskolor-paint-shop

        Finns även färg från Hobbynox, både på flaska (tror det är samma som Faskolor, för airbrush) och sprayburk, exempel:
        https://www.minicars.se/cgi-bin/ibut...LLA&filter=&f=

        Matchar väl inte Oracover/Orastick/Oratrim färgerna.

        Oavsett kan man nog behöva rugga upp ytan först med Scotch-Brite eller så som kan ge färgen bra fäste.
        Du får nog prova dig fram med en flaska eller sprayburk av nåt du tror kan funka.

        /Bo
        Senast redigerad av bem ; 2019-10-14, 11:00 .
        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #5
          Hej,
          Jag skrev ett svar men forumet envisas med att det är spam så fort jag skall redigera det, så tyvärr...
          Karlstads MFK

          Kommentar


          • #6
            Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan funka att spraya fönsterputs på den underliggande ytan innan man applicerar klistermärken o liknande för att därigenom förhindra att klistermärket "hugger" innan man positionerat klart. Kanske funkar samma sak för Oratrim?

            Kommentar

            Arbetar...
            X