Är det nå'n som vet var jag kan köpa byggsatsen till Keil Krafts modell Gipsy?Jag har sökt på webben men hittar bara: "Sorry - Out of Stock"
Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
Gipsy
Minimera
X
-
Visst är den vacker...!
Det verkar (?) som om Bel Air Kits säljer en "short kit" med ritning......
http://www.belairkits.com/detail.asp?id=570
Men, en sådan här modell består inte av särskilt många "svåra delar", utan mest lister, så frågan är om man inte klarar sig precis lika bra med en ritning, plus mallar för den lilla mängd "printwood" som nu finns.....?
Och ritningen komplett med "printwood-ark" kan du få låna av mig.
Den mår inte illa av några nålstick...!
(eller om du har möjligheter att kopiera den, vilket jag tyvärr inte har, sedan "min" kopieringsfirma behagade skrota den maskinen...)
Skicka ett PM.
/Bosse...så där lagom vintage...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av reparatörn Visa inläggTomas, Har Du provat med att kontakta Ripmax i Tyskland?
Hur som helst så hittade jag en annan firma i Tyskland som hade Gipsy och som jag beställt.
/ Tomas D.
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inläggVisst är den vacker...!
Och ritningen komplett med "printwood-ark" kan du få låna av mig.
/Bosse
http://www.tomasdunker.se/modell/mfl...st/noborst.htm
så jag tänkte bjussa mej själv på en byggsats:-) Se mera i mitt svar till "reparatörn".
/ Tomas D.
Kommentar
-
Tomas,
Bra att Du fick tag i en byggsats. Det är för oss svenskar vanligt(?) att vi bortser från både Tyskland och Frankrike, men det finns ju hobbybutiker där också. Kruxet är att man i de länderna ofta föredrar att både skriva och prata på utrikeska, men ibland kan man ju ha tur. Jag har själv gjort upptäckten att det finns en intressanta produkter i både Baltikum och Polen, väl värda att undersökas närmare.
Douglas
Kommentar
-
Douglas,
Det stämmer.....vi har nog en tendens att "glömma" alla intressanta hobbyhandlare - både små och stora - som finns i vårt europeiska närområde.
Kanske dominansen från Hobbyking och andra "långt-bort-leverantörer" har fått vårt synfält att smalna en aning....?
Med e-handelns utveckling minskar antalet "knöliga" hemsidor i rask takt, och många intressanta handlare blir allt mer synliga och åtkomliga....
Man kan göra riktiga fynd alleles "runt hörnet".....Och genom att handla i "grannskapet" slipper man ju också det extra momspåslaget och Postnords infernaliska avgift........
/Bosse
...så där lagom vintage...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av dunker Visa inläggÄr det nå'n som vet var jag kan köpa byggsatsen till Keil Krafts modell Gipsy?Jag har sökt på webben men hittar bara: "Sorry - Out of Stock"
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
Kommentar
-
"Gypsy" ritades av Bill Dean 1946, och den blev en av de många populära Keil-Kraft-byggsatser som gavs ut under efterkrigstiden.
Många gummimotormodeller från den här tiden fick de här karaktärsdragen, i form av "skalaliknande" utseende, men med ganska lång nos för att lättare kunna hantera tyngdpunktsplaceringen....ett slags "stilideal" kan man säga, som praktiserades flitigt under "modellflygets gyllene år".........
Designen kan också sägas vara en klassisk wakefieldmodell som försetts med vissa skalaliknande attribut....
Jättefin. tycker jag....
En fin KK Gypsy.
(Bildkälla: Outerzone)
Ett annat barn av samma tid: "Torpedo" av Paul Kuniss,
vars byggsats såldes av S.E.Truedsson
...så där lagom vintage...
Kommentar
-
Bosse skriver om Wakefield. Jag vet inte hur termen tillkommit, men jag vet att första gången jag med egna ögon fick se en sådan modell var mitten av 50-talet. Umeå Flygklubb arrangerade en sorts flygdag, och modellsektionen var med också. Där var det en modellflygare som hade en gummimotormodell, men kroppen var i stort sett bara ett runt rör- men flög gjorde den. Efter handluns steg den brant, halvrollade och flög sedan vad jag minns på rak kurs och på konstant höjd. När varven var så att säga förbrukade fälldes propellern snabbt ihop, varefter modellen i sakta mak och i cirklar gledflög till marken. Tror ni att jag var imponerad? Nåt så in i h-te. Hade aldrig sett något liknande.
Douglas
Kommentar
-
Begreppet "Wakefield" tillkom 1928, när en viss Lord Wakefield instiftade den allra första "Wakefield Competition" för gummimotordrivna modellflygplan. Detta tilldrog sig vid Hendon Aerodrome, nära London...
Klassen delades snart upp i olika undergrupper med varierande tävlingsregler, men "Wakefield" blev etablerat som en gemensam benämning för hela företeelsen....
Vissa klasser hade begränsande regler som t.ex. viss minimiarea för kroppens tjockaste sektion, men andra kunde ha rörkropp, som Douglas nämner, osv.....
Propellrarna kunde vara i ett stycke eller fällbara.....och ibland förekom även enbladiga propellrar, vilket ansågs vara mycket effektivt.
Ibland förekom även kuggväxlar, som ökade antalet propellervarv på bekostnad av effekten, eller möjliggjorde att dubbla gummimotorer (både parallella och i serie) kunde användas....
"Tern", en klassisk svensk "Wakefield" av Terje Larsson (1948)
/Bosse
...så där lagom vintage...
Kommentar
-
Wakefield är det många som säger om gummimotorplan i stort, och reglerna har varit olika genom åren.
Lord Charles Wakefield of Hythe fick tillverkad en drygt 45 cm hög guldpläterad silverbägare som pris.
Det skulle vara en årligt återkommande internationell tävling.
Det finns många bilder från årets SM i Bollerup på http://modellvänner.se/ba/OTSM19/index.html
Man kan se på någon modell hur man har jobbat med en "buk" för att få till kroppens tvärsnittsarea.
Där finns även många modeller med långa smala kroppar som med åren övergick till rör.
Precis som Reparatören skriver så är man lika imponerad varje gång man får vara med och se alla fina modeller.
Ett namn som kanske också väcker lite tankar är Korda.
Den kan man titta på i AMAs film på tuben https://www.youtube.com/watch?v=ioQeI0oCDIA
Kommentar
-
Här har du den : https://www.hood.de/i/keil-kraft-gip...0-78537232.htm Kolla bara så de skickar utomlands .
Har själv handlat från källan , så det är 100% säkert ........
Kommentar
Kommentar