Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

LED-lister till kvällsflyg

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • LED-lister till kvällsflyg

    Tjingeling, håller på att färdigställa en metanolkärra inför vintersäsongen med skidor. Vill även komplettera med lämplig belysning för kvällsflyg och då är frågan om jag skall satsa på LED-lister eller diskreta 5mm ljusstarka dioder..?? Vilket ger mest ljusstyrka per mW och vilket är enklast/robustast att applicera på kärran anser du..? Kom gärna med dina bästa tips och ge länk till inköpsstället du köpte dina grejor...TACK..!

  • #2
    Det var inte mycket till respons jag fick på dessa frågor ovan.....! OK, låt mig då komma med ett påstående så får vi se om ni reagerar..?! Jag har funnit att diskreta 3 eller 5mm ljusstarka dioder är bra mycket mer effektiva än de LED-lister jag provat hittills. Speciellt om man seriekopplar rätt antal dioder så att man slipper förkopplingsmotstånd i slingorna. Dessutom kan man rikta varje diod så att ljusspridningen från en vingspets med säg 6 dioder lyser åt alla tänkbara håll. Detta låter sig inte göras med LED-listerna. Provade röd/grön LED-lister(ej RGB) men de slösar bort en massa energi på sina inbyggda motstånd/komponenter så jag har lagt dem på hyllan tills vidare. Någon mer med synpunkter och tips i detta ämne..?!?!

    Kommentar


    • Per P
      Per P Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Vad hade du väntat dig på ett forum där man redan vid start skrämde bort de flesta användarna? Tyvärr, men här verkar vara 3-4st som skriver kontinuerligt medan resten håller till på Rcff forum eller Facebook.

  • #3
    Kan inget om det, men hör av dig till Tomas på Hab.se så hjälper han dig.

    Kommentar


    • #4
      Bling-bling på er:Här ser ni resultatet med seriekopplade högintensiva LEDs i 6 separata slingor på min gamla Midwest Stik med en Saito 56 i nosen:
      Vä vingspets: 6 st röda 5mm LED på 18000 mcd vardera riktade åt olika håll. Drar 19mA
      Hö vingspets: två slingor med vardera 4st 3mm på 15000 mcd drar 20mA och 4st 5mm på 18000 mcd som drar 21mA.
      Vingframkant: 4 st vita på 20000mcd vardera riktade framåt som drar 19mA.
      Fenan: 4st vita 5mm på 20000 mcd, röd filmklädsel på vänster sida och blå film på höger sida.Drar 19mA.
      Under buken sitter 4st vita 5mm seriekopplade på 14000mcd med en strålningsvinkel på hela 75 grader. Landningsljus riktat snett framåt som jag slår av/på med sändaren. Drar 100mA.
      Ingen av slingorna behöver några förkopplingsmotstånd och det hela drivs med ett 3S lipo på 450mAh i vingen som borde räcka minst ett par timmar om jag är sparsam med landningljuset.

      Kommentar


      • Per P
        Per P Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Snyggt!!!!

    • #5
      du bör INTE driva LED-lampor utan motstånd! det kanske funkar på bordet när du testar, men när dioderna blir varma ändras resistansen, vilket i sin tur bränner dioderna när strömstyrkan rusar. och ja, LED-dioder kan börja brinna.

      Jag hade kört 5mm dioder, max 2 i serie om du driver dem från mottagar-accen och använder 2V-dioder.


      http://led.linear1.org/led.wiz/
      Senast redigerad av liggisten ; 2020-01-16, 11:00 .

      Kommentar


      • Per P
        Per P Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Men det borde väl bli rätt bra kyleffekt av fartvinden?

    • #6
      förvisso helt giltig poäng Per, men jag hade inte chansat.
      LED-dioder kostar nästan gratis/styck, men en kortslutning kan sänka ett helt system.

      Några väl valda motstånd är rätt billigt, särskilt om man betänker kostnad för ett totalhaveri. :-)

      jag har beställt ett antal olika egen-designade kretskort från fabrik och det blir väldigt billigt och smidigt om man vill, och slutresultatet blir som störst ca 25% av storleken på sånt jag som bygger hemma.
      Priset brukar hamna på ca 2€/styck plus frakt.

      Kommentar


      • #7
        Hej liggisten och tack för din kommentar om slingor utan förkopplingsmotstånd. Jag har funderat på det men avstått från motstånd av följande skäl:
        1) samtliga mA-värden ovan i inlägg 8 är mätta med ett absolut nyladdat 3S lipo batteri
        2) blir inre resistansen verkligen lägre i dioden när den blir varm..??..har sett data på motsatsen.
        3) vill inte värma motstånd i onödan utan vill få ut max lumen med minsta möjliga batteri
        4) har lagt mig på försiktiga 19-21mA men de flesta dioderna är specade för max 25 eller 30mA
        5) optimerade varje slinga separat, med allt inkopplat samtidigt sjunker batterispänningen något

        Kärran har nu flugit tre gånger i mörker och jag är mycket nöjd med lyskraften.....!
        Bifogade filer
        Senast redigerad av canardlover ; 2020-03-05, 17:23 .

        Kommentar


        • #8
          Handen på hjärtat; jag är ingen expert och kan inte svara på alla dina frågor, men ämnet är snarlikt mitt eget projekt, dock i en annan skala.. jag har hållit på i ca 5 år på att utveckla en ljus-controller för min liggcykel (började med lite oskyldigt med blinkers, men 5 års feature-creep har lett till bl.a bromsljus, hastighetsmätare, batteri- och temperatur-övervakning osv osv).

          Jag gissar att du bortsett från det faktum att strömmen tar den enklaste vägen, dvs ökar resistansen i en del av systemet, så går strömmen istället genom den koppling med lägst motstånd.
          Jag är inte säker på ditt faktiska kopplings-schema men är heller ingen elektro-ingenjör, men jag oroas lite för din skull av det jag läser.

          Jag bistår gärna med vad jag kan och kan hjälpa dig utveckla ett kretskort med led-drivning, styrning osv, men jag förstår att du vill hålla det så minimalistiskt som möjligt.
          Min erfarenhet av dioder är att de sällan är perfekt matchade, så flera paralella dioder ur samma batch lyser olika starkt om man inte har individuella motstånd, samt att de blir olika varma.
          Eftersom jag bara är en glad amatör (beställer tex färdiga kretskort som jag populerar(ytmonterar komponenter) själv, så saknar jag mätinstrument (och/eller motivation) att ta fram mätvärden för ovan nämnda observationer.

          men min tanke/oro är att om du bränner en enda diod i ditt ljusprojekt, så kortsluter du effektivt batteriet och strömmen tar den enklaste vägen: genom din kortslutning. O vi vet ju vad lipo gör vid kortslutning..

          ett motstånd drar inte många mAh, visst "slösar" det bort energi, men inte så att det är kännbart, iaf inte i mitt projekt, men är en ruskigt billig "försäkring".

          mina kretskort för 4 ljuskanaler+4 knappar är lite stora (designade att passa perfekt innuti cykelstyret), ungefär som fotavtrycket på en liggande bic-tändare, men kostade 40kr för 10st. Jag har valt att kontrollera mina kort centralt, från ett "moderkort" med "dator", strömregulator, säkringar o temperatursensorer, men en programmerbar "dator" (ATTiny) är mindre än ett frimärke, inklusive löd-plattor, motstånden jag använder är ca 0.8mm långa och mina volt-regulatorer (3.3v/5.0v) har storleken av en ytmonterad transistor, ca 3mm bredd.
          så vikten och storleken av en programmerbar enhet med x antal ljus-utgångar och säkring torde bli lägre än 10g och 2x2cm, mansgissat utan beräkningar.

          Jag hjälper dig gärna plocka ihop det du behöver och jag kan designa/montera kretskort åt dig, men glöm inte postnords kina-skatt när du räknar på priset..
          "Min" kretskorts-kran i diktaturen kränger både kort-tillverkning och komponenter som sam-fraktas, men postnord dubblar ju kostnaden för en beställning..

          Kommentar


          • #9
            Hej igen liggisten och stort tack för dina kommentarer som jag uppskattar. Jag är själv kemist till yrket och är därmed bara en simpel "kvacksalvare" i ämnet elektronik.Bifogar mitt kopplingsschema så är det enklare för dig att föreslå förbättringar. Jag håller med om att en kortslutning skulle - om inte tutta eld på planet - så åtminstone vara "fatalt" om jag flyger i mörker och hela systemet skulle slockna....!!
            Som du ser har jag 6 röda LEDs på vä vingspets, 2 x 4 gröna LEDs på hö vingspets och 4 vita på vingens framkant. Dessutom 4 st vita på fenan som lyser rött åt vä och blått åt hö beroende på flimklädseln. Hela "julgranen" tänds med en skjutkontakt i vingen innan start. Tillkommer landningsljusen som jag reglerar från sändaren med en elektronisk switch i planet. Den streckprickade linjen mellan Rx och LED-slingans minuspol i kroppen är för att switchen kräver gemensam jordpotential med Rx.
            Du får gärna komma med förslag till alternativa uppkopplingar med dina kretskort, de får utan vidare plats i min Stikk och jag betalar dig gärna om du kan övertyga mig om att jag behöver uppgradera systemet.
            Senast redigerad av canardlover ; 2020-03-09, 11:49 .

            Kommentar


            • #10
              Min första tanke är att 6 röda dioder vill ha 2.0 x 6 = 12V, vilket är mer än vad ett halvtomt 3s lipo ger, men det fungerar nog på full-laddat batteri.
              4st vita dioder vill i regel ha 3.3 x 4 = 13.2V..

              Min andra tanke är att ditt landnindsljus får batteriets "fulla" kräm, är det en enda diod?

              Men jag kan inte riktigt förstå hur du löst "switchen" till landningsljuset?

              Min rekomendation är att du åtminstone kopplar in ett motstånd på varje serie-slinga, dvs (minst) 6 motstånd totalt.
              Jag tycker också att du ska se över antal dioder per slinga och kika på dina dioders datablad och mata in varje paralell-slingas siffror på länken nedan:
              http://led.linear1.org/led.wiz

              min föredragna lösning innefattar en volt-regulator eller två, för att ge dina slingor en stabil strömförsörjning oavsett batteri-nivå, samt en säkring.
              Om du vill så kan jag också peta in en batteri-övervakning, så att tex stjärtlamporna börjar blinka när batteriet börjar bli tomt.
              Isåfall är det enkelt att också koppla (några av/alla) dina dioder så att de blinkar, som fullskala gör, eftersom batteri-övervakning "kräver" en logik-enhet, "dator" ombord, tex en ATMega 328p (arduino nano).
              Det finns en uppsjö med saker man isåfall kan "feature-creep:a" med, s.k plane-finder (högtalare som surrar när mottagar-signalen försvunnit) exempelvis.
              Med en arduino i planet kan vi också avkoda mottagarens servo-pulser, så att du exempelvis kan använda en pot eller flerläges-spak på sändaren för att byta "flightmode" på ljusen, tex Av/någraPå/allaPå/allaPåBlink/någraBlinkRestenPåMedLandningsljus.

              I mitt cykelprojekt använde jag några "pin extenders", MCP-23017, som ger 16 styrbara utgångar med endast två data-pinnar från arduinon, man kan ha 7 pin extenders samtidigt så vi kan styra 16*7=112 individuella dioder/funktioner från två data-pinnar.

              Dessa pin extenders kostar inte ens en tia styck..

              Du måste förstå mig rätt här, jag vill inte sälja dig nåt eller övertala dig till en investering som du själv inte vill ha.
              Och jag har alltid haft svårt att ta andras pengar, även när jag gjort nåt jobb åt dem, så någon ersättning för mitt jobb är inte nödvändig.

              Men jag tycker om att hjälpa mina medmänniskor och tycker det är skoj med elektronik och intressanta lösningar.
              Kretskorts-tillverkaren kräver att man beställer 5 kort som minimum, så om du bara vill ha ett enda så kan vi isåfall lägga de övriga i köp/sälj, finns antagligen flera som vill ha om resultatet blir bra.

              Men OM du vill att jag designar kretskort åt dig så behöver jag en krav-lista på allt som du vill ha med i systemet.
              Helst två listor, en med sånt som krävs för att du ska bli nöjd, samt en önskelista med sådant som skulle göra dig gladare. :-)

              Sen tar designen någon vecka eller två, tillverkning och leverans ca 2-3 veckor och slutligen montering som kan ta några dagar, innan du får färdiga kort att koppla in i planet, om du inte vill montera kretskortskomponenterna själv. :-)
              För att räkna väldigt högt (med de ovan nämnda funktionerna) : korten kostar kanske 100kr/5pack, komponenter (till alla fem) under 300kr, ytterligare 250kr i frakt och postnordskatt, så cirka 130kr per kort.
              Mer trolig kalkyl hamnar kring 150kr för kort+komponenter, frakt oförändrad, = ca 80kr/styck.
              Minimalistisk beräkning, utan styrning/övervakning osv: ca 30kr/5pack, komponenter ca 70kr (med volt-regulator och säkring) frakt oförändrad, = 70kr styck.
              Alla siffrorna är i överkant eftersom jag gissar lite, men det blir iaf inte dyrare än specat.. :-)
              Sen tillkommer kablage och kontakter men sånt har du antagligen redan.. :-)

              Kommentar


              • #11
                Hej igen liggisten, jag roade mig med att koppla upp "julgranen" i min kärra mot mitt labbaggregat i st.f. mot LiPo-accen. Genom att vrida ner potentiometern på labbaggregatet från startvärdet vid c:a 12.6V(= fulladdad 3S LiPo) så slocknade LED-slingorna i tur och ordning som följer:
                1) de vita i fenan och vingens framkant slocknade helt vid c:a 10.0-10.2V
                2) den röda slingan i vä vingspets slocknade helt vid c:a 9.8V
                3) de gröna slingorna i hö vingspets slocknade först vid c:a 8.6V
                Detta visar att jag har god marginal ner till c:a 11.0V som är den lägsta spänning jag normalt vill urladda mina 3S LiPo till.
                Vad gäller landningsljuset i buken på Stikken så är även det 4 st. högintensiva vita dioder som är seriekopplade och utan förkopplingsmotstånd(se bild) 2 st nedåtriktade och 2st snett framåtriktade. Tyvärr var mitt kopplingsschema ovan lite slarvigt ritat....!
                ..vi hörs/
                Bifogade filer

                Kommentar


                • #12
                  Om du tar reda på storlek på motstånden så kan jag rota fram dem och posta dem till dig mot fraktkostnad. :-)

                  Kommentar


                  • canardlover
                    canardlover Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Liggisten, jag är tacksam för ditt erbjudande men väljer att tacka nej i nuläget. Skall jag nu införa förkopplingsmotstånd i slingorna måste jag ta bort en diod i varje slinga. Mindre lyskraft och mer värmeproduktion. Jag fortsätter på inslagen linje tills vidare men får kanske återkomma till dig om/när min "julgran" har havererat.
                Arbetar...
                X