Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Sigurd Isacson Piper cruiser J5 ritning

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Sigurd Isacson Piper cruiser J5 ritning

    Hej
    jag har fått ett gäng TFA från min farbror och hittade Sigges piper i ett nummer med ritning på kropp, stabbe och fena men vingen var i föregående nummer som så klart inte var med i bunten. Är det någon som vet vart man kan få tag på andra bladet? sprygel finns på det blad jag har så jag kommer kunna bygga den i alla fall men...
    Med vänlig hälsning /Magnus

  • #2
    Hej Magnus,
    Inga garantier förstås, men jag skickade dig nyss ett PM som - kanske - kan lösa ditt problem....

    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Magnus,

      Ifall Bosse inte lyckas lösa problemet, så har jag i min ägo en byggsats till en Piper Super Cruiser i skala 1:25. Ritningen är definitivt av Björn Karlström, och visar de små lustiga figurerna som gav bygginstruktionerna en extra knorr. Nu vet jag inte om vad jag har är identiskt med vad Du såg i TFA-eftersom ritningen tydligen omfattade två tidningar. Men som sagt......lyckas inte Bosse, kanske att jag har vad du söker.

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
        Nu vet jag inte om vad jag har är identiskt med vad Du såg i TFA-eftersom ritningen tydligen omfattade två tidningar.
        Jag anar att det rör sig om samma modell. Herr Isacson gjorde säkert bara en Piper Cruiser.
        Här är ett "klipp" från Sigurd Isacsons katalog 1959.
        Klicka på bilden för större version  Namn:		Isacson - Cruiser.jpg Visningar:	0 Storlek:		149,4 KB ID:		6657


        Här är en annan Isacson-modell, från 1949. En Chrislea Super Ace, även den publicerad i TFA.
        Hela ritningen får plats på en A4. Kolla att skrivaren är ställd på "100%" så kommer den ut i "fullskala"....
        [ATTACH]n6661[/ATTACH]


        /Bosse
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-09-11, 15:17 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Bosse,

          Jag är nu ganska säker på att jag har vad Magnus söker. Min ritning är även den i två ark, den är signerad av Sigurd himself, MEN (misstänker jag) är ritad av Björn Karlström, baserat på de lustiga gubbarna som visas på ritningen. OM nu inte Sigurd hade för vana att rita dit lustiga gubbar på egen hand, även det är ju en möjlighet. Det var tider det.....

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            Douglas,

            Isacson's små gubbar måste förstås fram i det historiska ljuset.....de blev många med tiden, och alla vi modellflygare som uppnätt "mogen ålder" minns dem synnerligen väl....

            Björn Karlström, som ritade merparten av Sigurd Isacson's modeller ( i alla fall skalamodellerna...), är sannolikt pappa till dessa små figurer, som befolkade ritningarna och gav goda tips och anvisningar.....
            Det var tider....!

            /Bosse

            Klicka på bilden för större version

Namn:		001.jpg
Visningar:	293
Storlek:		198,4 KB
ID:		6684
Klicka på bilden för större version

Namn:		002.jpg
Visningar:	273
Storlek:		86,0 KB
ID:		6685
Klicka på bilden för större version

Namn:		003.jpg
Visningar:	263
Storlek:		97,7 KB
ID:		6686
Klicka på bilden för större version

Namn:		004.jpg
Visningar:	280
Storlek:		97,0 KB
ID:		6687
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar

            Arbetar...
            X