i samband med byte av e-postadress såg jag att någon ville ha en bild på min fältlåda. Hittar inte den tråden nu så jag lägger upp en ny.
Så här ser elflyglådan ut:
Skapad i 3D CAD-program för att passa i cykelkorgen, därav de fasade hörnen. Bredvid sändaren 230Voltskabel till laddaren, framför sändaren får nackremmen plats. Sändarens laddare längst ut på vänsterkanten. Den vita plastlådan innehåller fräscha gummisnoddar till vingfastsättning. Under sändaren LiPo-ackar i sitt skydd.
på andra sidan lilla Apacheladdaren och 3,2,5 mm och 2mm 6-kantmejslar, en kryss och en spårskruvmejsel, 1,5 mm sexkantnyckel och en liten skiftnyckel. Därunder står laddaren (Jamara 12V / 230V) på högkant, den svarta plastlådan lite kablage för laddning av ackarna. Sändaren och verktygen är på löstagbara "hyllor"
Sedan har jag också en metanolfältlåda i samma princip, där 2,5 l metanol, starter, glowdriver och verktyg får plats. Där finns också fack för en kaffetermos. Till den gjorde jag aldrig någon sändarpult - det blev liksom inte av.
Tillägger att jag har standardiserat min utrustning, såtillvida att jag flyger alla mina elplan med någon av 3 ackkonfigurationer
Ofta har jag ryggsäcken med, där har jag PC:n med mjukvaran till höjdavstängaren plus lite mackor och ev. en matlåda.
Och cykelturen till fältet tar ca 10-15 minuter.
Så här ser elflyglådan ut:
Skapad i 3D CAD-program för att passa i cykelkorgen, därav de fasade hörnen. Bredvid sändaren 230Voltskabel till laddaren, framför sändaren får nackremmen plats. Sändarens laddare längst ut på vänsterkanten. Den vita plastlådan innehåller fräscha gummisnoddar till vingfastsättning. Under sändaren LiPo-ackar i sitt skydd.
på andra sidan lilla Apacheladdaren och 3,2,5 mm och 2mm 6-kantmejslar, en kryss och en spårskruvmejsel, 1,5 mm sexkantnyckel och en liten skiftnyckel. Därunder står laddaren (Jamara 12V / 230V) på högkant, den svarta plastlådan lite kablage för laddning av ackarna. Sändaren och verktygen är på löstagbara "hyllor"
Sedan har jag också en metanolfältlåda i samma princip, där 2,5 l metanol, starter, glowdriver och verktyg får plats. Där finns också fack för en kaffetermos. Till den gjorde jag aldrig någon sändarpult - det blev liksom inte av.
Tillägger att jag har standardiserat min utrustning, såtillvida att jag flyger alla mina elplan med någon av 3 ackkonfigurationer
Ofta har jag ryggsäcken med, där har jag PC:n med mjukvaran till höjdavstängaren plus lite mackor och ev. en matlåda.
Och cykelturen till fältet tar ca 10-15 minuter.
Kommentar