Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Min fältlåda

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Min fältlåda

    i samband med byte av e-postadress såg jag att någon ville ha en bild på min fältlåda. Hittar inte den tråden nu så jag lägger upp en ny.
    Så här ser elflyglådan ut:
    Skapad i 3D CAD-program för att passa i cykelkorgen, därav de fasade hörnen. Bredvid sändaren 230Voltskabel till laddaren, framför sändaren får nackremmen plats. Sändarens laddare längst ut på vänsterkanten. Den vita plastlådan innehåller fräscha gummisnoddar till vingfastsättning. Under sändaren LiPo-ackar i sitt skydd.
    på andra sidan lilla Apacheladdaren och 3,2,5 mm och 2mm 6-kantmejslar, en kryss och en spårskruvmejsel, 1,5 mm sexkantnyckel och en liten skiftnyckel. Därunder står laddaren (Jamara 12V / 230V) på högkant, den svarta plastlådan lite kablage för laddning av ackarna. Sändaren och verktygen är på löstagbara "hyllor"

    Sedan har jag också en metanolfältlåda i samma princip, där 2,5 l metanol, starter, glowdriver och verktyg får plats. Där finns också fack för en kaffetermos. Till den gjorde jag aldrig någon sändarpult - det blev liksom inte av.

    Tillägger att jag har standardiserat min utrustning, såtillvida att jag flyger alla mina elplan med någon av 3 ackkonfigurationer

    Ofta har jag ryggsäcken med, där har jag PC:n med mjukvaran till höjdavstängaren plus lite mackor och ev. en matlåda.

    Och cykelturen till fältet tar ca 10-15 minuter.
    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Vad mycket grejor du har med, Janne... Sändare, ack och liten "pytteladdare" - mera behövs inte...
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Bra att vara förberedd om något går snett. Lite verktyg är aldrig fel att ha + lite snabblim eller UHU Por om man har skumankor.
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Förr, på metanol-flygtiden, så var fältboxen välfylld men numera behövs mycket sällan mera än det jag räknade upp - alltså sändare, batteri och laddare.
        Roger

        Kommentar


        • #5
          Elfältlåda min är lika som för glödare men kortare o lättare utan mc batterifacket och ett fack för laddare för drivaccar. lådan är härmed ca 12-15 cm kortare och mkt lättare

          Kommentar


          • #6
            Vad jag behöver i fältlådan beror på vilken/vilka modeller jag ska flyga. Jag har 13 st modeller nu, varav 5st har gummisnoddar till vingfastsättning. Alla andra har antingen M3 sexkant eller M4 försänkt 6-kant. Båda skruvarna har samma nyckelvidd 2,5 mm.
            Numera är 12V-batteriet i metanollådan ersatt av LiPo som jag flyger el med, det kan bli en ny lek med Solidworks att designa nå't nytt där - regnar och blåser halv storm rätt ofta numera

            Dessutom aldrig fel att ha en krysspårsmejsel och en flat mejsel med, dom tar ju nästan ingen plats.
            Min grundprincip är att lådan alltid står packad med grejorna, då vet jag att jag aldrig glömmer någon behövlig pryl hemma. Och som sagt inga problem med cykelkorgen
            Det roligaste i allt är nog att ha parkerat framför bildskärmen med CAD-programmet och lattjat fram designen (är man pensionerad verktygskonstruktör så är man....miljöskadad )
            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar


            • #7
              Jag har en för el (flyg, helikopter, multicopter) men två för bränsle (metanol/bensin, flyg, helikopter) beroende på modell.
              Allt som behövs per modell är med i någon av dem. Laddar före jag far till fältet så det är modellen + sändarväskan + rätt verkygsbox/fältlåda.
              Enkelt, men bökigt för man släpar ju egentligen med sig mer än man behöver, men orka stå och fundera på det inför varje flygning. :-)

              Kommentar

              Arbetar...
              X