Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hur reparera revad sidenklädsel så att det inte syns?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hur reparera revad sidenklädsel så att det inte syns?

    För att göra en lång historia kort.....den Blue Angel 20 jag en gång byggde i Nordamerikatt har jag nu lyckats återta. Denna Blue Angel 20 var sidenklädd, sidenet i sin tur dopat och därefter våtslipat så att färgen skulle fästa. Färgen var en polyuretanfärg av fabrikatet "Perfect". Allt vore underbart om inte "min" Blue Angel 20 åkt på en del stryk, däri ingår en ojämn reva på några cm på vingens ovansida. "Ojämn" innebär att revan är lite ojämn i kanten, kanske inte så grovt,men ojämn är den. Hur kan jag på "något lämpligt sätt" täta denna reva? Jag behöver på något sätt avlägsna en del av färgen, och försöka täta med nytt siden och dope. Men går det?

    Douglas

  • #2
    Mycket svårt att åtgärda det så att det inte syns. Jag skulle fundera på att sätta dit en dekal.

    Kommentar


    • #3
      Douglas,

      Jag tror, precis som poson, att det blir en tuff uppgift.....
      Fast med det sagt, har jag ett dimmigt minne av att ha läst en artikel, i någon tidskrift (?) någon gång (?) hur man faktiskt åstadkom en n-ä-s-t-a-n osynlig reparation på vingen till ett dukklätt fullskalaflygplan.
      Det inbegrep, som jag minns, att man isolerade arbetsstället till en begränsad yta, med påföljande lappning, samt en hel del fyllning och slipning, och sist av allt det avgörande, dvs att hitta en lack med PRECIS rätt nyans (hur man nu hittar sådan) ....

      Men det finns också ett annat sätt att se på saken:
      Framhäv det du ändå inte kan dölja...!
      En tydlig rejäl lappning som står för vad den är, och stolt signalerar: "Jag är en lapp".
      Ungefär som lappen på Sluggos byxknä.....

      /Bosse


      Klicka på bilden för större version

Namn:		sluggo.jpg
Visningar:	586
Storlek:		23,2 KB
ID:		6059
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Om den övriga ytan är black som en nylackad bildörr så går det att reparera så att det inte synns.
        - Lös upp den gamla färgen med lämpligt färgborttagnings medel
        - Lappa och laga med siden, aceton och spännlack
        - Spackla och slipa skarven så att den inte synns
        - Lacka med mera spännlack
        - Måla med rätt nyans
        - Matta ned hela vingen och lägg ett lager klarlack på allt så att du inte får några lackskarvar.

        - Om det synns fibrer ifrån väven genom lacken så kan du aldrig repparera så att du varken ser skarven samtidigt som du behåller samma yta som övriga klädseln. Då är det som Bosse beskriver snyggare med en väl utförd reparation som också visar att det varit en reparation.

        Kommentar


        • #5
          Tackar för tipsen. Jag tror det blir enklast (och minst frustrerande) att som poson och Bosse föreslår att framhäva det som inte kan döljas. Det stora problemet är att vingen redan är sprutmålad enligt alla konstens regler,,,,,samt att min favoritfärg (Perfect P-10 White) är smått infernalisk att använda tillsammans med andra "normala" lacker eller lösningsmedel. Jag vet, för jag har nämligen provat. Det enda jag kunde tänka på var metoden Gee Bee beskrev, men då med det specella lösningsmedel som "Perfect P-10" tål, och att då få till det så att det blir "osynligt" blir kanonsvårt. Så- jag skall försöka hitta på något i dekalväg. Blir väl sådär lagom elegant, men i brist på bröd äter man som bekant limpa. Modellen har en del andra skavanker också, och de blir jobbiga att fixa till. men det SKA gå.
          Douglas

          Kommentar


          • #6
            Förr när jag reparerade små revor i siden, använde jag CASCO Hobbylim om ni kommer ihåg den blå/vita tuben. I dag finns motsvarande UHU-lim alternativt Karlssonsklister som borde fungera lika bra. Blev det en mindre reva mellan ett par spryglar där kanterna reste sig lite så drog limmet ihop revan och sedan kunde man snygga till skadan.

            Om någon är intresserad så har jag en Blue Angel 40 liggande i klubblokalen om någon är intresserad. Den behöver dock lite kärlek.
            /Janne

            Kommentar


            • #7
              Hade ingen aning om hur en Blue Angel 20 ser ut, vilket föranledde mig att googla.....lägger ut en bild här....

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Blue Angel 20.jpg
Visningar:	338
Storlek:		89,3 KB
ID:		6081
              Bifogade filer
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar

              Arbetar...
              X