Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Nu väntar vi på en tolkning avseende vad detta nya EU-påfund kommer att betyda i klartext för oss vanliga modellflygare.
Har svårt att tro att det betyder att förra årets åtstramning kommer att lättas upp...
Roger
På transportstyrelsens sida står bland annat denna regel:
"En enskild drönare ska kunna identifieras på avstånd. Det ska gå att fastställa drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygväg".
Jag hoppas att denna regel inte gäller när man flyger på ett modellflygfält med modellflygplan under 25kg
Annars känns det som att vi måste stoppa in en massa elektronik i våra modellflygplan för att uppfylla den regeln.
Vi får väl vänta och se vad det blir för något som kommer att gälla för oss.
Tomas
Förhoppningsvis kommer de nya EU-reglerna inte att vara "spiken i kistan" för modellflyget. Den inledande texten (27) och (28) nedan håller ju öppet för att den process vi gått igenom med TS med godkännande av SMFF/RCFF, våra säkerhetsregler och fält kan vara grunden för vad som kan komma att gälla efter 2020. Det som verkar oundvikligt är registrering av drönarpiloterna men även här tycks de nya reglerna ge möjlighet för TS att låta oss göra våra medlemsregister tillgängliga/exportera till TS. Detaljerna om dessa tillkommande punkter räknar vi med att kunna föra en bra dialog med TS med start under tidig höst.
Artikel 16 ger fortsatt möjlighet för TS att bevilja oss undantag från de generella reglerna - ungefär som det som gäller idag.
(27) Eftersom modellflygplan betraktas som UAS och med tanke på den höga säkerhetsnivå som uppvisats vid verksamheten hos modellflygklubbar och modellflygföreningar bör det ske en smidig övergång från de olika nationella systemen till det nya unionsregelverket, så att sådana klubbar och föreningar kan fortsätta att verka som i dag och med hänsyn till befintlig bästa praxis i medlemsstaterna.
(28) Med tanke på den goda säkerhetsnivå som uppnåtts av luftfartyg i klass C4 i enlighet med bilagan till denna förordning bör vidare lågriskdrift av sådana luftfartyg kunna ske i den ”öppna” kategorin. Sådana luftfartyg används ofta av modellflygsoperatörer och är jämförelsevis enklare än andra klasser av obemannade luftfartyg, och bör följaktligen inte omfattas av oproportionella tekniska krav.
Artikel 16
Drift av UAS inom ramen för modellflygklubbar och modellflygföreningar
1.
På begäran av en modellflygklubb eller modellflygförening får den behöriga myndigheten utfärda ett tillstånd för drift av UAS inom ramen för modellflygklubbar och modellflygföreningar.
2.
a) Det tillstånd som avses i punkt 1 ska utfärdas i enlighet med något av följande: Relevanta nationella regler.
b) Modellflygklubbens eller modellflygföreningens etablerade rutiner, organisationsstruktur och ledningssystem, vilket säkerställer följande:
i. Att fjärrpiloter som använder luftfartyg inom ramen för modellflygklubbar eller modellflygföreningar är informerade om de villkor och begränsningar som anges i det tillstånd som utfärdats av den behöriga myndigheten.
ii. Att fjärrpiloter som använder luftfartyg inom ramen för modellflygklubbar eller modellflygföreningar får hjälp att uppnå den minimikompetens som behövs för att använda UAS på ett säkert sätt och i enlighet med de villkor och begränsningar som anges i tillståndet.
iii. Att modellflygklubben eller modellflygföreningen vidtar lämpliga åtgärder när den informeras om att en fjärrpilot som använder luftfartyg inom ramen för klubben eller föreningen inte iakttar de villkor och begränsningar som angetts i tillståndet och att den, vid behov, informerar den behöriga myndigheten.
iv. Att modellflygklubben eller modellflygföreningen på begäran av den behöriga myndigheten lämnar den dokumentation som behövs för tillsyn och övervakning.
3.
I det tillstånd som avses i punkt 1 ska de villkor anges under vilka drift inom ramen för modellflygklubben eller
modellflygföreningen får utföras, och tillståndet ska vara begränsat till territoriet för den medlemsstat där det utfärdats.
4.
Medlemsstaterna får göra det möjligt för modellflygklubbar och modellflygföreningar att registrera sina medlemmar, på dessas vägnar, i de registreringssystem som införts i enlighet med artikel 14. Om detta inte sker ska medlemmarna i modellflygklubbar och modellflygföreningar registrera sig själva i enlighet med artikel 14.
Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson
Fältregisterhanterare för RCFF/SMFF
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar