Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Batteri till tändning bensinare

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Batteri till tändning bensinare

    Jag har en crrc Pro 50cc motor som skall ha 4.8v till tändningen.

    Kan jag köra med ett LiFe batteri, eller skall jag använda en Bec? Isåfall hur många Ampere behöver dem klara.

    Hur många mah brukar ni ha i batterierna i en 50cc bensinare till servo / tändning?

  • #2
    Jag hade inte chansat utan Bec och har kört 1400-2000mAh i mina 50-70cc till tändning. Hur många A bec skall klara vet jag inte men 3A måste ju räcka långt tycker jag.
    Radio brukar jag köra 2x2000/2600mAh
    //Kalle

    Kommentar


    • #3
      CRRC:s tändsystem var, åtminstone förr, känsliga för överspänningar. Från början stod det 4,8 - 6 V i manualen men man hade satt dit en klisterlapp som korrigerade till enbart 4,8 V. Och det gjorde man nog inte utan orsak. Jag kör 4C NiMH och det har funkat. Betänk att ett CDI-system inte ger fetare gnistor om man matar det med högre spänning. Systemet reglerar själv hur mycket kondensatorn laddas vid olika varvtal. Mitt system drar endast ca 150 mA på fullvarv så man behöver inte ha särskilt stora batterier.

      //Mange
      //Mange

      www.strangnasmodellflygare.se

      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

      Endast döda laxar flyter medströms...

      Kommentar


      • #4
        Tack för inputen, speciellt mange som var bekant med motorn. Blir ett LiFe batteri för tändningen med bec ner till 5v.

        Kommentar

        Arbetar...
        X