Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Radio som läser upp flygmanövrer?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Radio som läser upp flygmanövrer?

    Söker radio med möjlighet att läsa in flera olika flygprogram (t.ex. F3A-program) i sändaren, som man sedan under flygningen får uppläst av sändaren, manöver för manöver, när man triggar något på sändaren. Det skall vara bra spakar, fler än 8 kanaler och inga fantasipriser.
    Någon som kan rekommenderas?
    /Göran Ridderström


  • #2
    Frågan är väl vad som är fantasipriser. Många moderna sändare kan spela upp ljud-filer. Det bör finnas hos Hitec, Futaba, Multiplex, med flera som har talande telemetri.
    Är man "ekonomiskare" så kan man ju titta på FrSky eller Jumper.

    https://youtu.be/rtsDHGTJ6d0?t=224
    www.modellflygnytt.se/mv.html

    Kommentar


    • #3
      Det beror ju lite på hur man vill/kan trigga uppspelningen av ljudfilerna och om det skall ske efter initiering av piloten för varje manöver eller om man spelar upp hela sekvensen utan stopp. Det borde många moderna sändare klara - t ex min egen FrSky Horus X12S. Vill man ha lite mera avancerad programmering runt detta så är det förmodligen en sändare som kör OpenTX som man behöver - t ex nån av FrSky-sändarna.
      Roger

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
        Söker radio med möjlighet att läsa in flera olika flygprogram (t.ex. F3A-program) i sändaren, som man sedan under flygningen får uppläst av sändaren, manöver för manöver, när man triggar något på sändaren. Det skall vara bra spakar, fler än 8 kanaler och inga fantasipriser.
        Någon som kan rekommenderas?
        /Göran Ridderström
        Jeti har detta som standard i sin mjukvara. Kallas pilot voice caller. Har aldrig provat det i min egen jeti (dc16) men funktionen finns där. Vet ej om den finns som standard i de billigare varianterna dc-14 och den nya dc-12 men funktionen borde gå köpa till om den inte redan är med.

        /David

        Kommentar


        • Jannec
          Jannec Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Spektrum Gen 2 fixar det.

      • #5
        Vore väldigt intressant om någon provade för att se om det fungerar i praktiken. Har haft samma tanke, men inte tagit mig för att läsa in och lägga in det


        Den undran jag har är, när man får det uppläst av en medhjälpare, när startar denne själva läsningen för nästa manöver? Har aldrig provat med riktig läsning men misstänker att det är i slutet av manövern innan. Kanske lite svårt trigga läsning i slutet av en manöver. Missar man är man plötsligt en manöver efter.
        /OlleG

        Kommentar


        • #6
          Tack för tipsen och länken till Spektrum. Har en del att gå vidare på nu.
          OlleG, jag vill läsa upp nästkommande manöver så snart som man ropat "slut" på föregående manöver. I praktiken blir det att man har ett par skunder på sig före nästa manöver att trycka på switchen.
          /Göran

          Kommentar


          • #7
            En omöjlighet kanske, men drömma går ju....tänk er en Pilot Voice Caller som låter exakt som Kungen (eller är det Knugen?). Med samma uttal och tonläge och läshastighet och allting. Vore inte det häftigt? Pluspoäng vid bedömningen bara för den ovanliga presentationen.

            Douglas

            Kommentar

            Arbetar...
            X