Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

MFN Nr 3

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • MFN Nr 3

    Fick senaste MFN (Nr 3) idag, och nu j-r skall jag gnälla. Det skall ju vara så. I reportaget om linflyg, Oldtimer-träffen i Västerås, så FANNS DET JU INGEN GETING MED!! Oldtimer och ingen Geting går ju bara inte. Se även på F3A nostalgi från Tidaholm. INGEN Mach1 på bild.....och ingen Kaos, Orion. Mustfire eller Kwik Fly. Och ingen Ugly Stik heller.

    Hörni grabbar hos MFN.....ni får revidera dessa artiklar. Vi vill se massvis med Getingar, och Biet, och Semo Thunderbirds. Och Kaoser, och Orions, och och och----ja ni vet. Kan ni även få tryckeriet att använda ämnen som gör att det doftar bränsle när man bläddrar i MFN vore det perfekt. Men se i så fall till att det doftar dieselbränsle och inget annat, men doften av Sigurd Isacssons Örnlim får duga i nödfall.

    Ja, det här var bara några förslag till MFN skulle kunna förbättras.

    Douglas

  • #2
    Har sagt det förr, skriv själva vad ni vill läsa om.
    Ser inget större fel på tidningen då jag inte medverkar själv till att ändra på den.
    Fast detta numret var ju extra bra då både jag och min dotter var med i den ????????

    Kommentar


    • #3
      Douglas,

      Som tröst kommer här en präktig Geting, fotad i Kungsbacka 15 juni.

      Fast den borde förstås haft sin originalmotorkåpa av Unica-papp (eller vad den nu var gjord av).....
      Vi gamlingar får ibland finna oss i att "ungdomarna" stylar om de gamla trotjänarna.....en Dodge Coronet eller Ford Custom, nedsänkt med sprillans nya alu-fälgar är ju också tecken i tiden, när gammalt möter nytt.....
      Och de unga får å sin sida finna sig i oss gamlingar som minns hur grejorna såg ut.....


      Men inga missförstånd nu...! ....jag tycker att denna Geting är kanonsnygg, precis som den är, med sin Webra "femtinia".....




      Klicka på bilden för större version

Namn:		Geting.jpg
Visningar:	456
Storlek:		588,3 KB
ID:		5315





      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Bosse,

        Jag ger denna Geting "med beröm godkänt". Det var ju då ett ganska bra betyg minns jag. Men visst är motorkåpan kanske liiiiiiite väl moderniserad, å andra sidan var ju Getingen med sin korrekta motorkåpa lite....lite....lite...."kantig". Fast den här moderna snyggingen på bilden duger också bra. Helt OK.

        Douglas

        Kommentar


        • #5
          Douglas,

          Din beskrivning "litet kantig" stämmer bra....
          Såvitt jag minns plockades de här kåporna bort ganska kvickt, om de ens blev monterade överhuvud taget.....och det gällde även min egen Geting....

          Här är en gammal katalogbild från tiden "då det begav sig", och jag undrar om inte bilden har retuscherats en aning (särskilt övergången kropp-kåpa) för att göra maskinen litet elegantare än den faktiskt var.......

          /Bosse


          Klicka på bilden för större version

Namn:		Getingen I (catalogue).jpg
Visningar:	513
Storlek:		312,1 KB
ID:		5318
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • reparatörn
            reparatörn Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Bosse,

            Visst var kåpan anskrämlig. Och visst var det så att de flesta bara "glömde bort" att sätta fast den. Vad jag minns, var den relativt ömtålig också. Men.....det var ju vad som ingick i byggsatsen, och tillhörde det magiska ögonblicket som inträffade när byggsatsen granskades. För magiskt var det, för mig och troligen även för Dig. I övrigt håller jag med om att Firma Wentzel säkerligen snyggade till sin bilder också. Här gällde det ju att sälja in produkten till smågrabbarna. Minns de häftiga teckningarna i de gamla Märklinkatalogerna. Och varför var de häftiga? För att de var ritade av en konstnär som under WWII ritade propaganda åt tyska försvaret. Maj 45 blev han utan jobb, men då fanns ju tågtillverkaren Märklin istället. Samma sak, men propaganda riktad mot unga grabbar och modelljärnvägar. Han kunde det också-----

        • #6
          Min tidning är en enda soppa.
          Saknade artiklar gentemot innhållsförteckningen, dubbelt av annan artikel och ihopblandade sidor.
          Fattar inte hur man kan sända ut något dylikt.
          Skall testa att maila SMFF för att få en ny MFN.
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #7
            Som om getinghuvar skulle vara sköra? Inte heller - pappmaterialet är hårt som om det vore av den tidens nylon. Känns oförstörbart så här efter 60 år. Kanske är det impregneringen av högklassig ricinolja.

            Kommentar


            • #8
              Petrik, jag har bett kansliet skicka dig en ny tidning.

              Kommentar


              • #9
                Det där med tidningar som doftar..
                Kommer ni ihåg att det fanns "gnuggisar" i någon tidning förr?
                Man gnuggade på något så kom det fram en doft. Minnet sviker vilken eller vilka tidningar det rörde sig om - men det lär väl komma svar?
                www.modellflygnytt.se/mv.html

                Kommentar


                • #10
                  "Modellflyg" är ett spretigt begrepp.
                  Mycket spretigare än det var förr.
                  Att idag producera en modellflygtidskrift som "passar alla" är nog en omöjlighet.

                  Om jag nu erkänner att MFN passerar mina ögon ganska snabbt, betyder det inte att jag har rätt att dissa tidskriften för att allt innehåll inte råkar passa just mig.
                  Jag tillhör en generation som föredrar något annorlunda modellflyg än dagens majoritet (?), och det får jag leva med och anpassa mig till, eftersom jag tillhör en av modellflygets "minoritetsgrupper".

                  Personligen tilltalar "Oldtimer" mig mer än MFN, men det innebär inte att jag tycker mig ha rätt att klaga onyanserat på MFN....det här är två olika "kulturer" som skall gå hand i hand och inte krocka med varandra.

                  Om nu MFN når ut i ett bredare skikt av läsare och därmed kan stimulera den återväxt som modellflyget så väl behöver, så stöder jag MFN....och huruvida den då är min personliga "cup of tea" eller inte, är då av underordnad betydelse.....

                  Alla kan inte få allt, samtidigt....!

                  /Bosse
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • reparatörn
                    reparatörn Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Hear hear….
                    Douglas

                • #11
                  Fast senaste numret hade nog inte speciellt många artiklar som skulle kunna locka nya utövare utan snarare borde de tilltala "gamla" utövare. Som sagt - den är snabbläst numera för min del så jag hoppas att det finns andra som finner mera nöje i denna publikation. Håller med Bosse att en tidning knappast kan tillfredsställa alla tänkbara läsargrupper men inbillat mig att MFN för ett antal år sen antagligen hade ett större läsvärde för en större del av publiken. Patriks egna publikation "Modellvänner" är helt klart betydligt mycket mera läsvärd för mitt vidkommande. Om det är tillåtet att tycka så.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #12
                    Roger,

                    Kan mycket väl vara som du skriver, men vi lever i andra tider nu. Men visst vore det bra om vi fick "pefekta" MFN varje gång, men kruxet är väl att de skall skrivas också. Nu tänker jag inte klaga på MFN idag heller. Redaktören med kollegor gör nog vad de kan, och det tycker jag är gott nog.

                    Kommentar


                    • #13
                      Jag skulle kunna tänka mej som alternativ till dagens MFN en inköpt variant av de danska och/eller norska modellflygtidningarna översatt till vårt svenska modersmål. Nätbaserad i första hand. Kostnad?
                      Senast redigerad av Stig H ; 2019-07-04, 19:19 .

                      Kommentar


                      • #14
                        Min tidning var också sidorna omblandade rejält. Taskig dag i tryckeriet?
                        //Mange

                        www.strangnasmodellflygare.se

                        Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                        Endast döda laxar flyter medströms...

                        Kommentar


                        • reparatörn
                          reparatörn Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Det måste vara precis sådant här som kallas för "tyrckfel",

                      • #15
                        Ni som har fått en tidning med omkastade sidor, mejla till kansliet så får ni en ny tidning. kansli@modellflygforbund.se

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X