Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Spektrum - lärar/elevkabel?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Spektrum - lärar/elevkabel?

    Hej alla, har en DX7S och en DX8 Gen 2 sändare. Enligt leverantören går det att koppla ihop dom med lärar/ elevkabeln och det ifrågasätter jag inte.
    Min fråga gäller själva kabeln, det ser ut som om det är en högst vanlig en med 3,5mm kontakter och 2-polig. Om man nu råkar ha ett gäng likadana men 3-poliga (stereovarianter till lurar alltså), vågar man plugga in en sån utan att sabba radion?
    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Jag testade i ett par andra Spektrum-sändare i höstas med en vanlig, 3-polig stereo-kabel och det fungerade i alla fall utmärkt.
    Vet inte hur det går i dina sändare med de två DXe (tror jag det var) som vi testade med fungerade utmärkt.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Dx8 gen 2, kan du köra trådlöst, dvs utan kabel. Gör det med min gamla Dx8. Testa om det även går med din dx7s. Står i manualen. Körde kabel tidigare och då var det en mono kabel. 3,5mm

      Kommentar


      • #4
        Det gäller att kabeln sitter riktigt i båda enheterna. Det är lite känsligare än med 2-orolig sladd.
        Men varför inte köra trådlöst?
        Den nya måste vara Master och man använder ett ledigt modellminne som man binder mot den gamla sändaren.
        https://youtu.be/mDTkHyU2mew
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • #5
          Trådlöst med DX7S??? Måste kolla.....
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
            Trådlöst med DX7S??? Måste kolla.....
            7s är elevradion som sänder normalt till den nya gen2 som har inbyggd mottagare
            www.modellflygnytt.se/mv.html

            Kommentar


            • #7
              Experiment utfört. Resultat negativt.
              Orsaker:
              1. Trådlöst går inte med min DX7S, förmodligen en tidig variant av sändare
              2. Mina lurkablar har för korta anslutningsstift. Får infon No Slave i lärarsändaren när jag trycker in knappen.

              Åtgärd:
              Köp en riktig lärar/elevkabel art.nr SPM 6805 av Sjökvistarn (Autopartner) eller Bjurling. Tärningen får avgöra vem det blir.

              Editerat:
              Bonus-sondottern var dock ganska entusiastisk under försöken. Bådar gott inför framtiden.
              Senast redigerad av Airfoil ; 2019-06-29, 09:43 .
              "If it looks allright, it flies allright"

              Kommentar


              • #8
                Inte för att jag tror någon intresserar sig, men nu är det testat med "riktig" kabel. Allt till belåtenhet...

                Örebroklubben har eventuellt ett par framtida medlemmar.....
                "If it looks allright, it flies allright"

                Kommentar

                Arbetar...
                X