Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Bästa sätt att rengöra äldre metanol motor?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #31
    Hej,
    Koka i glykol har jag använt och det fungerar som nämnts.Bild nedan före och efter på en Veco 61 genomströmningsdämpare jag gjorde ren i kokande glygol (utomhus).

    Ugnsrengöring bör funka på utsidan av motorn, nedan en länk till forumet rcnetwork där en kille använt den metoden, men han låter bara ugnsrengöringen verka i 10 minuter.
    Låter ganska vettigt att ungsrengöring kan funka rätt bra. Är det nåt ställe där det kan bli fastbrända ämnen så är det i en ugn.

    Goggle översätt från tyska till svenska:
    https://translate.googleusercontent....fSgfNb1NLUbivA

    /Bo


    Före:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Veco61_ljuddämpare_före_rengöring.jpg
Visningar:	913
Storlek:		69,9 KB
ID:		8382

    Efter kokning i glykol:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Veco61_ljuddämpare_efter_rengöring.jpg
Visningar:	909
Storlek:		121,9 KB
ID:		8381
    Bifogade filer
    Karlstads MFK

    Kommentar


    • #32
      Bo,

      Jag ser att Du tydligen har erfarenhet av den något högljudda s.k. ljuddämparen från K&B. I varje tyckte jag att motorn väsnades som bara den när den kördes med denna "Flow-Thru" från K&B. Det var en Veco .61, samma typ som Din. Tycker Du inte att motorn väsnas som attan, i varje fall om Du kör den i depån? Jag tror K&B fick för sig att man kunde kopiera Schweiziska KÖ, men begrep inte hur krångligt det var. Så min fråga blir.....har Du kunnat jämföra oväsendet mellan en K&B .61 med "Flow-Thru" med samma motor men nu bestyckad med en ljuddämpare av fabrikat KÖ? Jag misstänker att Schweizaren vinner den här tävlingen, men är inte alls säker. Därav frågan.

      Douglas

      Kommentar


      • #33
        Douglas,

        Jag har inte jämfört Veco 61:ans genomströmnings-dämpare med KÖ's motsvarande. Veco 61:ans genomströmnings-dämpare är väldigt högljudd. Körde på 1970-talet en hel del med en Veco 61 med genomströmnings-dämparen i ett flygplan (Svenson Fly-Boy) och nån större ljuddämpande effekt hade denna genomströmnings-dämpare knappast. Veco 61 tillverkades av Heinz Bernhardt (HB) Feinmechanik i Tyskland, de började tillverka motorer 1970, Veco 61 kom ca 1971-72 tror jag ungefär, strax före att Hegi släppte sin Hegi Huey Cobra helikopter 1972-73 som använde Veco 61 motor. Det var även HB Feimechanik som tillverkade Hegi helikoptrarna med all mekanik (Cobra och DS-22, båda dock designade av Dieter Schluter, RC helikopterns fader).

        Jag har dock en annan ljuddämpare också till min Veco 61 och den var vanlig i Grapners helikopter Bell 212 Twin Jet (även i Hegi Cobra kunde man använda den), som hade en snarlik motor som Veco 61 fast den hette HB 61 STAMO och hade röd topp. Den hade perry-förgasare (åtminstone i början) och var en Veco 61 i allt väsentligt.
        Den andra knubbiga ljuddämparen har en aluminiumplatta i fronten så den är ej genomströmnings-dämpare och den har även ett utåtvinklat utloppsrör. Denna dämpare är relativt tyst.
        En kille i den klubb jag var med i på 1970-talet hade denna dämpare på sin Veco 61 i en Hegi Burda Piper där denna dämpare passade snyggt för "motorrummet", och vad jag minns var den ganska tystgående i hans flygplan. Mina dämpare (rengjorda i glykol) på bilden nedan är för en Hegi Huey Cobra helikopter sen anno duzumal (tidigt 1970-tal i detta fall). Jag hade även en till Veco 61 med genomströmnings-dämpare i en Mach 1 F3A kärra en kort tid innan jag satt i en betydligt kraftfullare Rossi 10 kubikare med pipa i den modellen.
        Bilder nedan på den där andra lite knubbigare Veco ljuddämparen.

        Det var rätt många i klubben (på 1970-talet) som använde Veco 61 med genomströmnings-dämparen och även den den "andra" lite knubbigare utan genomströmning.

        En kille i klubben hade en Kavan Jet Ranger och i den satt också en Veco 61 men ljuddämparen i den helikoptern var en Kavandämpare (med en adapter för just Veco 61) av lite underligt utseende, den hade en kupolliknande front som gav en venturi-effekt men för bruk i Kavan Jet Ranger ersatte man den med ett "lock" i ljuddämparens front. Kavan ljuddämparen var högljud också, så värst med dämpning av ljudet var det väl inte, det var nog mer att leda ut av gaserna utanför kroppen på undersidan av helikoptern. Har som ung parvel stått rätt mycket i dånet av Kavan Jet Ranger hovrande strax över backen när en i klubben skulle lära sig flyga men den sån. Det var ju det mest fascinerade som fanns då ca 1973, när Kavan Jet Rangern kom till Sverige (via Becho, Bertil Beckman & Co) som var en av de första som importerade den till Sverige tror jag.
        Bild nedan på Kavan-ljuddämparen.


        KÖ genomströmnings-dämpare var rätt populära i början av 1970-talet, bland F3A flygare, speciellt i USA, har jag sett bilder på. T ex Valter Johansson sålde KÖ
        genomströmnings-dämpare enligt hans katalog 1970 (Modellflygarnas Materialhandbok).
        Bild nedan på KÖ genomströmnings-dämpare från den katalogen.

        /Bo



        Mina båda Veco 61 "ljuddämpare", bägge efter att ha blivit rengjorda i kokande glykolbad:


        Klicka på bilden för större version  Namn:		Veco61_ljuddämpare.jpg Visningar:	0 Storlek:		154,6 KB ID:		8429


        Här är min Veco 61, som genomströmnings-dämparen används på, fastmonterad i aluminiumplatten tillsammans med växellåden, som används i en Hegi Huey Cobra helkopter:

        Klicka på bilden för större version  Namn:		Hegi_Cobra_motor_och_växellåda.jpg Visningar:	0 Storlek:		167,0 KB ID:		8430



        HB 61 STAMO nedan (snarlik Veco 61 men med röd topp) med den "knubbiga" ljuddämparen, som användes i Graupner Bell 212 Twin Jet helikopter, HB 61 var tillverkad av HB Feinmechanik i Tyskland, företaget finns kvar än men har sen länge slutat tillverka modellmotorer https://www.hb-fein.de/de/home/historie


        Klicka på bilden för större version  Namn:		HB61STAMO_Graupner_Bell212TwinJet_helikopter.jpg Visningar:	0 Storlek:		82,9 KB ID:		8431




        Kavan-dämparen, dels med "kupolen" för venturi-effekt dels med "platta" för bruk i Kavan Jet Ranger:


        Klicka på bilden för större version  Namn:		Kavan_ljuddämpare_Jet_Ranger.jpg Visningar:	0 Storlek:		125,5 KB ID:		8432




        KÖ genomströmmnings-dämpare, som den såg ut 1970:


        Klicka på bilden för större version  Namn:		KÖ_ljuddämpare_1970.jpg Visningar:	0 Storlek:		194,5 KB ID:		8433
        Senast redigerad av bem ; 2019-12-31, 13:25 .
        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #34
          En sån Kavan-dämpare har jag faktiskt kvar - tror att jag använde den på en Webra .40 på den tiden. Och nån större ljuddämpande förmåga hade inte dessa dämpare. HP hade väl också den typen av dämpare vill jag minnas och dom var ju inte heller mycket till dämpare. Men allra värst var väl Dubro's "avgasport-förlängare" med några "stållameller" med stansade hål längst ut - vill minnas att jag använde en sån till nån av mina pylon-motorer. Och där var ljuddämpningen obefintlig...
          Roger

          Kommentar


          • #35
            Ett tips när det gäller fyrtaktsmotorer.
            Lägg inte ventilfjädrarna i het glykol.
            dom kan bli slappa och sämre effekt som följd.

            Kommentar


            • #36
              När man väl gjort ren motorn så kan det tänkas att den är i så risigt skick rent estetiskt att den kan behöva piffas upp genom att måla motorn, hela eller vissa delar.
              I tidningen Radio Control Modeler & Electronics (RCM&E) nr 4 april 2019 (sid 48-51) finns en intressant artikel om just detta, skriven av Brian Winch.
              Försöker sammanfatta nedan hur han gör.

              Först måste motorn rengöras (egentligen det som denna trådskapare undrar om).
              Där finns förutom det som nämnts här i denna tråd lite tips i en artikel i RCM&E nr 8 augusti 2018 skriven av Alex Whittaker.
              Författaren använder flera steg:
              Steg 1:
              - Mekanisk rengöring i kombination med kemikalier för att få bort det värsta "skräpet" på motorn. Olika typer av borstar (tandborste, mässingborste osv) och någon rengöringsvätska/spray (alkohol, förgasarrengöring, Brakleen bromsrengöring, aceton, Nitromors färgborttagning osv).
              Jag funderar på hur effektiv VHT "SP575 Strip Fast" kan vara och om det är lämpligt på modellmotorer?
              https://bjprace.se/farg-och-olja/vht...ht-strip-fast/
              - Få lös ev. delar som sitter fast (förgasare, kolv, vevaxel osv), vanligtvis p.g. av stelnad recinolja, med värmepistol, stegvis mer och mer värme tills (förhoppningsvis) delen går att vrida/tas lös med handkraft (läderhandske på handen).
              Steg 2:
              - Ultrasonic (ultraljud) bad
              Förgasaren och bakstycket på motorn togs först bort. Kan man ta isär motorn helt och köra delarna i ultraljudbad är det rimligen bättre.
              Står inte i artikeln vilken ultraljudstvätt (fabrikat och modell) artikelförfattaren använde men en bild visar att den ser ganska liten ut, troligen bara någon/några liters storlek för badet. Artikelförfattaren använde varmt vatten i ultraljudstvätten, med ultraljudstvätt-renengöringsvätska så det blev 20% lösning. Först kördes ultraljudsrengöraren på högsta läget (så länge det gick) och sen på lågt läge i 15 min. Under rengöringen roterades delarna i badet lite då och så med pincett/korvtång eller liknande. När delarna var rena flyttades de till en plastlåda med vatten och sen spolades kallt vatten i ca 10 min över delarna i plastlådan.

              Om motorn nu är ren kan man, om man önskar, gå till steg 3, målningspriocessen, som beskrivs i RCM&E nr 4 april 2019:
              Steg 3:
              - Etsning.
              Eftersom aluminium oxiderar direkt behöver man ha detta i åtanke och vidta vissa åtgärder.
              För att preparera aluminium för målning så sänks först delarna man vill ha helt rena i en mild kaustiksoda lösning t ex diskmaskintablett funkar för detta. Artikelförfattaren använder Coles Ultra 6 in 1 dishwasher tablets. Delarna skall ligga i sodan i några timmar, att processen är klar indikeras av att aluminiumdelen blir mörkgrå, ytan har då blivit lätt etsad och porerna är då "rena". Kaustiksodans etsande verkan håller i sig, men man behöver nu neutralisera delarna i en 6% vit-vinägerlösning i ca 30 min. Därefter släpps delarna ner i en kokande vattenlösning en stund. Lägg sen delarna på tork, och viktigt använd vinylskyddshandskar (ej latex) om du behöver ta i delarna. Alla verktyg som man berör delarna med i detta läge måste vara absolut rena. När alla delar torkat så är de klara för att målas.
              Steg 4:
              - Målning
              Montera delarna (t ex vevhus, cylinder, topplock, bakstycke osv som önskas målas, på träpinnar t ex rundstav eller liknande, så man ej behöver ta i delarna under målningen utan kan röra sig runt eller snurra på delen för att komma åt att spraya överallt där man önskar spraya.
              Författaren har bra erfarenhet av VHT högtemperatur motorfärg skriver han:
              https://www.vhtpaint.com/high-heat/vht-engine-enamel
              Finns i t ex silver, blank svart, matt svart osv, finns i 29 kulörer varav en blank klarlack.
              Finns även några metaliic och anodiserade kulörer:
              https://www.vhtpaint.com/high-heat;j...7FF489AD127566

              Man skall spraya i tunna dim-liknande lager och låta torka mellan lagren, enligt tillverkarens instruktioner.
              Sen låta det torka enligt tillverkarens instruktioner.
              - "Bakning"
              Slutligen "baka" delarna i "lätt" värme i en ugn. Står inte inte i artikeln vilken temperatur och hur länge men för VHT motorfärg står det på deras hemsida:
              Bake at 200°F (93°C) for 20 minutes.

              Finns lite bilder i artikeln som visar resultat av författarens målning med VHT motorfärg och efter ugnsbakning och det ser fint ut tycker jag.
              Borde vara ganska hållbart så länge man mekaniskt inte skrapar på den målade ytan med nåt vasst metallföremål (skruvmejsel och liknande).
              Han skriver att han målat Saito Black Knight cylindrar på detta sätt och OS 4-taktare. Finns även en bild på en gammal OS 2-taktare han målat svart och den ser OK ut efter att ha använts en hel del.
              Tydligen kan det vara svårt att få tag i t ex en svart Saito cylinder till en Black Knight men då tar man bara en motsvarande Saito silver cylinder (samma som de svarta fast de är i silver) och sprayar den svart enligt ovan beskrivna metod. Går inte se skillnad enligt författaren.
              Finns ju även OS 4-taktare med svarta ventilkåpor som man kan måla svarta igen om de ser skavda ut.
              Borde väl även gå bra att "måla" en ljuddämpare om man skulle vilja, motorfärgen lär klara värmen så det borde inte vara nåt hinder. Det finns VHT motorfärg "flame proof" (matt) som klarar riktigt höga temperaturer som kanske passar bättre till ljuddämare.

              Ovan metod att måla en motor helt eller delvis kan ju vara en rätt kul grej att göra sin motor lite mer personlig.
              En guld-, röd- eller svartfärgad topp?
              En helröd, eller helblå motor (liknande OS LA 25)?
              Eller göra en egen "2020" edition av nån motor i guldfärg, likt en OS AX-11AX Gold Edition?

              Om man håller på med renovering av gamla radiostyrningar som har sändarhölje i aluminium så kan man måla dessa vid behov enligt samma förfarande som ovan t ex om man vill få en sån där silver "aluminiumfinish" liknande gammal Futaba från början 1970-talet (Digital Proportional 4-6 kanalers FP4 osv). Fast många sådana gamla sändare var ofta anodiserade i nån fin färg t ex röd, blå eller silver och anodisering är ett kapitel för sig.

              Jag garanterar inte att ovan sammanfattning av RCM&E artikeln är helt korrekt översatt och sammanfattningen täcker in allt men såvitt jag kan se vid en dubbekoll nu så verkar det viktigaste med.

              /Bo
              Senast redigerad av bem ; 2019-12-31, 18:12 .
              Karlstads MFK

              Kommentar


              • #37
                Överdrivet isärtagande o rengöring är onödigt. Har motorn inte störtat i jord eller sand så räcker en sköljning i T-sprit eller bensin med urtaget glödstift. En tandborste kan hjälpa. Olja in m tunn mineralolja och dra runt några varv utan stift o torka av m papper. Motorn vinner inte av inkörda passningar rubbas. Med vänlig hälsning, Marcus

                Kommentar

                Arbetar...
                X