Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Bästa sätt att rengöra äldre metanol motor?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Instämmer. Tänkte först att det får bli glasblästring, men insåg sedan det konstnärliga värdet och skruvade ihop den. Nu är det en "Webra Black Speed GT40 Limited edn". Godkänd för Q500 och enligt ryktet drar den en 10x6 med över 1000 rpm mer än orginalet.

    Men vad säger expertisen. Vad hände?
    Senast redigerad av David ; 2019-09-19, 09:56 .

    Kommentar


    • #17
      Ursprungligen postat av David Visa inlägg
      Instämmer. Tänkte först att det får bli glasblästring, men insåg sedan det konstnärliga värdet och skruvade ihop den. Nu är det en "Webra Black Speed GT40 Limited edn". Godkänd för Q500 och enligt ryktet drar den en 10x6 med över 1000 rpm mer än orginalet.

      Men vad säger expertisen. Vad hände?
      Svaret på frågan är 42... Tycker de ser ut som en "Webra "Amber" Speed GT40 Limited edn" Nu behöver du bara matcha med en FrSky Horus X10S 2.4ghz Transmitter LBT - Amber Finish så kommer pylonsvängarna sitta ännu bättre.

      /Ville

      ps.
      ...sen är det allmänt känt att det finska disktabletterna är baserad på tjära...
      Senast redigerad av Ville ; 2019-09-19, 10:13 .
      "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

      Kommentar


      • #18
        På en veteranmarknad såg jag ett riktigt skräckexempel på "rengöring".....ägaren hade tagit med grejorna som "avskräckande exempel", och som ett slags konversationsobjekt.
        Det rörde sig om två växellådshalvor till en Vincent Comet (Burman typ BAP).
        Först och främst var de kritvita.
        Dessutom såg de ut som om de var angripna av stockmyror...vissa av gångarna gick rakt genom godset....
        "Jag kokade dem i maskindiskmedel" sade ägaren, och ville med detta säga: "Gör för böfvelen inte samma misstag som jag"......
        Nu framgick det inte vilket medel han hade använt, och hur länge koket pågick osv, men synintrycket av denna växellåda sitter....hmmmm..."etsad" i mitt minne, och det har fått mig att hålla mig borta från den typen av kemikalier.....vem vill chansa...?

        /Bosse
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-09-19, 13:33 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #19
          FENOM

          Ett rengöringsmedel som jag haft viss framgång med (har dock inte testat det på någon modellmotor) är det gamla hederliga FENOM (finns det längre...?)
          För många år sedan kokade jag ett vevhus till en Panther 600 cc i en ganska stark blandning med fenom, och det rengjorde faktiskt på djupet, utan att påverka aluminiumet...!
          Det avlägsnade alla inbrända oljerester, asfaltsrester, och allting som grott in under årens lopp, och som var hopplöst att få bort med andra medel.....
          Koket pågick i stort sett en "heldag" (tänk att jag hade ett foto sparat...).......
          MEN trots att detta försiggick utomhus, åtföljdes denna övning av ca ett dygns pina, i form av "alla huvudvärkars moder" eftersom jag tillbringade en del tid med näsan över koket, skrubbande och vändande på grejorna osv...

          Men fungerade gjorde det, och det påverkade inte metallen alls....

          /Bosse



          Klicka på bilden för större version

Namn:		Fenomkok.jpg
Visningar:	633
Storlek:		219,9 KB
ID:		6767

          Klicka på bilden för större version

Namn:		Fenom.JPG
Visningar:	917
Storlek:		257,1 KB
ID:		6766


          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #20
            Ursprungligen postat av David Visa inlägg
            Ploppade i en tablett "finish powerball" och ja resultatet blev inte vad jag hade väntat mig. Rent blev det, men nog kan diskmedel missfärga aluminium rätt rejält
            Ja, det verkar finnas många metoder för kemisk infärgning av aluminiumlegeringar av olika slag.
            Ett annat exempel är vevhusen till Mills dieslar, som är gjutna i något slags magnesiumlegering.
            De har behandlats kemiskt - och blivit svarta - för att skydda dem mot korrosion (magnesium korroderar våldsamt om det får chansen).

            Klicka på bilden för större version

Namn:		Mills 2.jpg
Visningar:	806
Storlek:		985,2 KB
ID:		6769
            Off-topic: "Träplutten" på bilden är mitt "specialverkyg" för demontering/montering av baklocket på Mills P75......

            /Bosse



            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #21
              Vill avvika (en aning i alla fall) från ämnet, och ta upp det sämsta sättet att rengöra en motor. Där finns det en hel del att granska. Värstingen i min mening var den totalt värdelösa, urdåliga, usla och på alla sätt felaktiga apparaten för att rengöra motorer och motordelar- jag pratar nu om den 50 W "Ultrasonic Cleaner" som marknadsfördes av Heathkit på 70-talet. Hade ingen verkan alls på "kokset". Ett annat undermedel som såldes då var diverse flytande "elixir" som skulle rensa en motor. De funkade inte heller. Nästa steg var att hälla "elixir" i den behållare som hörde samman med Heatkits ingenjörsmässiga underverk. Det gick inte bra då heller. Försökte sedan med att värma upp "elixiret" innan det hälldes i "baljan", men kokset vähgrade släppa taget. Det är MÖJLIGT att underverket från Heathkit hade fungerat- om effekten hade varit högre. Typ MYCKET högre. Gissar nu hej vilt, men om effekten höjdes med en faktor 10 (eller ännu mer) kanske att det skulle gå. Katter och hundar skulle nog söka efter ett lämpligt skydd så snart en Ultrasonic Cleaner gick på hög effekt, så fyrfota familjemedlemmar skulle nog plågas. Det var kanske bäst att det här med "Ultrasonic Cleaning" inte fungerade, vi känner idag till en MYCKET bättre metod. Eller metoder snarare.
              Douglas

              Kommentar


              • #22
                Douglas,

                Ja, man minns alla dessa Heathkit-byggsatser från förr......
                Jag misstänker att det är precis som du nämner, att Heathkit's 50-wattare var litet kort i rocken med sin begränsade effekt, men att själva ultraljudstekniken säkert är helt ok om den bara levererar tillräckligt med "krydda"......
                På RcGroups har detta diskuterats en del, och en belgisk gentleman (som även sysslar med veteranfordon) visade där sin "Elmasonic", en apparat som spelar i en helt annan division än de små "hobbymaskinerna"......
                Denna apparat fungerar tydligen utmärkt att rengöra de allra mest "fossiliserade" modellmotorer med, och efter att ha sett bilder på resultaten, tvivlar jag inte på det.

                Men tyvärr är priset på de här "muskulösa" apparaterna tämligen avskräckande för den som bara vill rengöra en och annan motor, då och då......
                Ett "hårt paket" någonstans på önskelistan kanske...?


                Klicka på bilden för större version

Namn:		Ultraljud 1.jpg
Visningar:	733
Storlek:		82,7 KB
ID:		6793

                Nej, hittills har - för mig - kylarglykol varit det allra mest effektiva "elixiret".......och till en vettig kostnad dessutom.....

                /Bosse

                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #23
                  För väldigt många år sen så testade jag rengöring med jobbets ultraljuds-tvätt och den var definitivt många divisioner över den från Heathkit men inte heller den gjorde nåt imponerande jobb, tyvärr.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #24
                    Jag tror som sagt att "Ultra Sonic" fungerar, precis som Bosse skriver. Kruxet är givetvis att ha en tillräckligt hög effekt. Jag gissar att vi nu pratar om hundratals W, och kanske högre ändå. Min fråga till Bosse blir då- angav den Belgiske herrn hur många W han behövde? Och hur lång tid krävdes på ett ungefär? Bara nyfiken vettu….

                    Douglas

                    Kommentar


                    • #25
                      Douglas,

                      Apparaten - som tydligen skall fungera bra - heter "Elmasonic E 60 H", och jag fick fram ett faktablad (se nedan).
                      Förutom hög effekt har den även en uppvärmningsfunktion upp till 80°C.
                      Men förutom ren "effekt", kanske det också finns andra faktorer som skiljer dessa manicker åt.....?.....sättet att arbeta, frekvens m.m.....?

                      Elmasonic E 60 H (ultraljud).pdf


                      /Bosse
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #26
                        Bosse,

                        Det var inte riktigt klart vad belgaren använde för anordning, men jag kunde se två klara skillnader mot Heathkits mackapär:

                        1- Temperaturen. Elmasonics "anordning" tålde upp till 80 C. Det är bra, för ju högre temperatur under processen, desto bättre. "Mackapären" då- ja, bara glöm 80 grader. Som mest verkade den klara av ungefär fingerljumt vatten. Blev det för varmt valde den optionen totalstrejk, och vägrade gå igång igen om inte baljans temperatur åter sänktes.

                        2- Elmasonics "anordning" levererade 120 W vid 80 grader, och läser jag det rätt går det att "skrämma upp den" till 400 W. Nu vet jag inte hur det skall tolkas. "Anordningen" konsumerar ju också effekt för att alstra det högfrekventa ljudet, så vad som blir ljudeffekten vet jag inte. Men även om det "bara" skulle vara 120 W, så blir det MYCKET bättre om temperaturen kan höjas till 80 grader,

                        3- Elmasonic arbetade med en frekvens på 37 kHz. Heathkit hade en snarlik frekvens, även om jag inte kommer ihåg vad den var.

                        Så- jag tror nog att den här belgaren talar sanning. Det som gör att han lyckas så bra är nog den högre temperaturen, men givetvis också den högre effekten.

                        I övrigt är Elmasonic inte billiga. Kylarglykol kostar inte mycket, och även om det tar tid fungerar det ju i alla fall.

                        Douglas

                        Kommentar


                        • #27
                          Ursprungligen postat av David Visa inlägg
                          För många år sedan rengjorde jag en motor eller två med maskindiskmedel och vatten med gott resultat. I veckan rotade jag runt i hobbyrummet och konstaterade att min gamla trotjänare webran torkat ihop fullständigt. Pillade isär den och kokade upp lite vatten. Kom inte ihåg hur jag gjorde senast men här hemma finns nuförtiden bara diskmedel i tablettformat. Ploppade i en tablett "finish powerball" och ja resultatet blev inte vad jag hade väntat mig. Rent blev det, men nog kan diskmedel missfärga aluminium rätt rejält
                          Mellan kok av knäck och skinka så har jag passat på att lägga en motor i grytan igen. Nu med bättre resultat. Tog tvättmedel denna gång (Via Color Classic) och nu fungerade det lika bra som jag minns det.

                          Jag hade nog lurat mig på den här tråden när jag tog maskindiskmedel till webran, för vid eftertanke så är jag rätt säker på att jag använde tvättpulver även till mina kok för 20+ år sedan. Vad det är för kemisk skillnad mellan dessa och varför Webran blev svart har jag inte listat ut, men så här blev i alla fall resultatet med via color.

                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Irvine1.jpg Visningar:	0 Storlek:		127,6 KB ID:		8361Klicka på bilden för större version  Namn:		Irvine2.jpg Visningar:	0 Storlek:		96,6 KB ID:		8362

                          Glykolmetoden är säkerligen bättre, men detta duger bra. Motorn är min gamla Irvine 46. Höjdpunkten av engelsk ingenjörskonst på 90-talet och ett kvitto på dess kvalitetsstandard, dvs fullkomligt genomusel (!), men ack vilken pojkaktig iver den frambringade när jag fick den i julklapp för precis 26 år sedan. Den gick i mitt första bygge, en four-star, och utmaningen att få ordning på motorn har lett till en djup hatkärlek. Det har varit ett kul julpyssel att göra i ordning den för till sommaren skall four-staren upp i luften igen precis som den var sommaren 94. Må de sista gängorna vara med mig.


                          God fortsättning och önskningar om ett gott 2020!
                          /David
                          Senast redigerad av David ; 2019-12-27, 15:01 .

                          Kommentar


                          • #28
                            Ja, den blev verkligen ren och fin...........
                            Via Color Classic fungerar tydligen, utan att missfärga....tar till mig denna information inför framtida försök.

                            Hur länge "kokade" du den, och ungefär hur varmt var det....? Nära kokpunkten eller långt under...?
                            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-12-27, 19:58 .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • #29
                              Ställer samma frågor som Bosse….hur mycket (ungefär) av Via color Classic använde Du per liter, hur hög (ungefär) var temperaturen, och under hur lång tid?

                              I övrigt tillhör jag nog den koncentrerade kylarglykolmaffian precis som Bosse, men skulle det finnas något som fungerar bättre är jag förstås intresserad. Har prövat ett antal helt värdelösa sätt att bli av med kokset, så om det är något jag upptäckt är att kokset sitter fast som bara den. Vilket i sin tur har fått en del modellflygare att ta i med hårdhandskarna, med förödande resultat. Värstingen hittills måste vara han som sandblästrade motorn, men det finns säkert värre exempel.

                              Douglas

                              Kommentar


                              • #30
                                Jag la ca 30ml pulver i runt 2l vatten. Höll grytan nätt och jämt kokande i dryga timmen. Ytlig intorkad olja släppte närmast direkt. Det rejält fastbrända tog längre tid men gick bra att skala av på slutet. Sotet på insidan toppen rådde badet däremot inte på. Vad som är optimal dosering och koktid vet jag inte, men utifrån ovanstående kan ju fler laborera. Jag har slut på skitiga motorer

                                Kan väl nämna att aluminiumlegeringen i Irvinemotorn är mjuk, grovporig och ärgar värre än någon annan motor jag haft, men den påverkades inte av kokningen så det måste innebära att behandlingen är rätt så mild. Kanske går öka på via-halten

                                Om någon förresten skulle sitta på delar till en sådan motor så hör gärna av dig. Kolv, vevstake och vevhus är i dåligt skick men det vore kul om motorns liv gick att förlänga.

                                David

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X