Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Antikrundan

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Antikrundan

    För alla er som är katalogläsare finns ju Antikrundan ! Nu hittar du ca 130 äldre kataloger i pdf- och blädderboksformat, på Svenska, Danska,Engelska och Tyska. Gå till tmfk.org och välj Antikrundan (eller Nostalgia) i menyn till vänster.

    Staffan
    TMFK webbmäster


    http://tmfk.org


    Klicka på bilden för större version

Namn:		TMFKlogo.gif
Visningar:	182
Storlek:		6,9 KB
ID:		461

  • #2
    Staffan,

    Alltid lika trevligt att bläddra i gamla kataloger. Speciellt då att kunna granska NMFI (Norrlands Modellflygindustri) och de säljande annonserna i katalogen. Nästan alla byggsatser blev "lyxbyggsatser" också, om de var kompletta. Och modellernas namn....jag säger då det. F.ö. kan jag minnas att jag på slutet av 50-talet cyklade till området i utkanten av Umeå som kallades Västerslätt, där fanns snickeriet. Konstigt nog verkade ägaren inte irriterad över oväntade besök från oss smågrabbar.

    Katalogsamlingen imponerar, men jag ser inte att några kataloger från Hobbytjänst visas. Kanske har Du redan några kataloger Du inte hunnit skanna, men skulle Du vara utan har jag två som jag tillfälligt kan låna ut, katalogen från 1963 samt katalogen 1964-1965. Med betoning på låna ut, för jag fick fightas på Tradera för att bli nye ägaren. Dyra i inköp, men oj oj oj vlken trevlig läsning de bjuder på. Vore bra om andra fick samma möjlighet.

    Kommentar


    • #3
      Det är känsligt det där, för det är svårt att skanna vissa kataloger utan att påverka
      (= skada) dem i hanteringen. Det gäller ju att få med hela sidorna, så jag har faktiskt slaktat en hel del kataloger, så att de blivit i lösblad och sedan skannat i skannern med arkmatare.. Tidigare har jag gjort så gott jag kunnat i flatskannern, men man måste ju vika upp och få hela arket mot glaset.. Efter denna utläggning kanske du är mindre hågad att låna ut dina dyra förvärv till mig ? (Jag finns i katalogerna på eniro etc..) /Staffan Ahlström, Höllviken

      Kommentar


      • #4
        Staffan,

        Jag tänkte väl inte så noga på att scanningen kunde ge problem, men visst är det så. Då får jag genast kalla fötter när det gäller utlåning av katalogerna från Hobbytjänst. Dels var de dyra i inköp, dels svåra att få tag på. Har funderat på om den mindre katalogen (den från 1963) skulle kunna kopieras in på 36 A4-sidor, men pappersmåtten räcker inte riktigt till. Alltså att två katalogsidor skulle få plats på en A4, men så roligt skall vi inte få det. Den tjockare katalogen från 1964-1965 har samma problem.

        Skit också......men det är ju den goda tanken som räknas.

        Kommentar


        • #5
          Med kamera på stativ och jämn belysning kan man säkert kopiera kataloger utan att behöva misshandla dem, men då ska man ju ha tid och ork också till det..

          Kommentar


          • #6
            Det var just det ja. Nu som pensionär borde jag ha oceaner av tid att ösa ur, men så blev det inte. Vet inte hur jag löser det här. En egen super duper special scanner vore bra, men någon sådan har jag inte. Ingen digital kamera heller, jag använder fortfarande 35mm rullar. Tro det eller ej...

            Kommentar

            Arbetar...
            X