Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Rx Batteri fråga

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Rx Batteri fråga

    Är tillbaks efter en lång paus från flygandet. Förr i tiden så var det bara nimh batterier som gällde i planen för att köra mottagarna. Men nuförtiden så verkar ju Lipo vara ett alldeles utmärkt alternativ. Min fråga är av de två batterierna nedan varför skulle jag välja det dyrare bortsett från att den har rätt kopplingar redan från början vilket inte är svårt att fixa med lite lödning eller ombyggnad.

    Rx batteri
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-2100mah-2s3p-7-4v-receiver-pack.html?wrh_pdp=1

    Vanligt 2s batteri

    https://hobbyking.com/en_us/zippy-fl...-2s1p-20c.html

    Några andra tankar kring vad man skall tänka på? Kommer behöva ett som kan hantera en större 50cc modell som har rejäla servon r untomkring men misstänker att båda två borde fixa det utan problem?

  • #2
    Hej,
    Blir inte några större strömuttag för att driva mottagare och servon i regel. En skillnad på de LIPo battrerier du funderar på förutom fysiska storleken (BxHXL) så klarar det ena lite högre strömuttag (enligt sidan, 20C kontinuerligt) än det andra (6-10C). Dock bör man inte lita för mycket vad som står i specen om kontinuerligt och max strömuttag. I verkligheten stämmer nog den uppgiften så bra. I och med att den ena har XT60 kontakt och lite grövre plus och minuskabel kan du inte direkt sätta på en "servokontakt" (blir för grov kabel), du får skarva och löda kabel mot kabel så att säga i så fall och lägga på krympslang.
    Kolla bara att dina servon och mottagaren klarar 8,4 volt (s.k. HV, High Voltage).
    Finns förstås olika fabrikat och olika kvalitet på LiPo batterier, Hobbyking är billiga och oftast funkar väl deras LiPo helt OK.

    /Bo
    Senast redigerad av bem ; 2019-05-12, 00:05 .
    Karlstads MFK

    Kommentar


    • #3
      Nu får ju ett fulladdat 2 cells Lipo en spänning på hela 8,4 V vilket inte alla servon grejar.
      //Mange

      www.strangnasmodellflygare.se

      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

      Endast döda laxar flyter medströms...

      Kommentar


      • #4
        Varför så stora batterier?
        Vad är det för plan du ska flyga?
        Jag har kört "40-trainer" typ med "innebatterier" vilket innebär för min del 2 celler med 400-700 mAh.
        Ett bra sätt att "motionera" vinterbatterierna även på sommaren.

        Mina mottagare tål 2 celler LiPo.
        Jag har haft ett gäng gamla servon typ Multiplex, Hitec och Futaba och nyare kinesiska HXT utan problem.
        Jag har hört talas om att några har eldat upp sina servon direkt med 2 celler.
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • #5
          Fast jämfört med de flesta NiMh-mottagarpack så har ju dessa LiPo-pack en närmast magisk förmåga att lämna höga strömmar när ev behov uppstår.
          Så inte skall man vara rädd för den lägre specade acken.
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Vi har dom senaste åren helt gått över till LiFe. På det viset skippas en regulator som behövs om man är rädd för att 2S LiPo blir i överkant. I pylonkärrorna funkar 7-800 mAh utan vidare, det går åt högst 150 mAh på en hel tävlingsdag...

            Kommentar


            • #7
              Mkt bra åsikter allihopa, tack!
              Funderar på att beställa ett par liFe batterier som visserligen bara är 1000 mah men det lär ju räcka för de mindre modellerna verkar det som. Dessutom är de hälften av vikten på ett vanligt batteripack

              Hur är pylonplan jämfört med vanliga lite större modeller i fråga om hur mycket ström de drar per flygning? Har förstått att det är svårt att mäta liFe batterier då de inte faller i spänning som nimh batterier?

              Kommentar


              • #8
                Hej igen.
                Jag har ingen koll på den egentliga förbrukningen, men med så små roderytor som vi har och ganska korta heat per flygning så går det inte åt så mycket. Och skulle spänningen dippa under ett heat vid en sväng i 350 knyck så skulle det märkas. Och jag brukar som sagt få i max 150-200 mAh efter en dags race (5-6 heat) så jag är ganska säker på att en 1000 mAh räcker gott och väl, även till en lite större kärra.

                Kommentar


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kvällsflygning Visa inlägg
                  Har förstått att det är svårt att mäta liFe batterier då de inte faller i spänning som nimh batterier?
                  Det är väl nästan enda nackdelen med LiFe att spänningsfallet är brant på slutet när batteriets kapacitet (mAh) börjar bli låg.
                  Lösningen borde vara enkel: se till att ha god marginal dvs hyfsat mycket kapacitet kvar i batteriet och ladda upp batteriet från den nivån sen till fulladdat. Lite prov så har du snart hittat lämplig kapacitetsnivå att ha som "stoppunkt" för vidare flygning och laddning.
                  Låt säga du har ett 1000 mAh LiFe batteri och bestämmer dig för att det skall finnas kvar 200 mAh som stopp för när du skall ladda det.
                  Du laddar fullt LiFe batteriet, sen gör du en serie flygningar med ungefär samma typ av flygning/manövrer och samma tid, t ex 5 flygningar och sen laddar du upp batteriet fullt och kollar på LiFe laddaren hur många mAh du får i och delar det med 5 så har du medelvärdet för förbrukningen för en flygning.
                  Kanske du bör alltid ha kvar kapacitet i batteriet för 1-2 flygningar, om vi leker med tanken att varje flygning drar 100 mAh och du vill alltid har reservkapacitet för 2 flygningar kvar då får du avbryta i exemplet efter ca 8 flygningar (100 mAh x 8 = 800 mAh), då har du 200 mAh kvar (om 1000 mAh LiFe batteri).
                  Det är en framkomlig väg som är ganska säker.
                  Det finns visserligen batterimätare som man kan kolla kvarvarande kapacitet med (mäter egentligen spänningen) men de är nog inte så bra i fallet med LiFe som har så pass brant spänningsfall på slutet när batteriet börjar ta slut. T ex en sån här:
                  https://www.isdt.co/bg-8s.html?lang=en

                  /Bo
                  Senast redigerad av bem ; 2019-05-15, 08:36 .
                  Karlstads MFK

                  Kommentar


                  • #10
                    Kör ni LiFe direkt på servon som är för 4,8/6,0 V?

                    Själv har jag använt LiFe med spänningsregulator i bensinplan för att kunna ha kvar ackarna i planet när jag laddar. De sitter under motorkåpan, så trickigt att ta bort dem.
                    /OlleG

                    Kommentar


                    • #11
                      Jag kör spänningsregulator på 5V, har inte vågat chansa utan...

                      Den stora fördelen med LiFe, jmf med NiMh, är ju att de inte självurladdar. Det är först med LiFe som jag insett hur väldigt lite "laddning" som det faktisk går åt till själva flygningen!

                      Kommentar


                      • #12
                        Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
                        Kör ni LiFe direkt på servon som är för 4,8/6,0 V?
                        /OlleG
                        Inte till 4,8-specade servon, men klarar alla servon och mottagaren 6 volt så funkar det. I alla fall hittills.

                        Och ett tips; Används regulator så se till att sätta den mellan brytare och mottagare. Inte mellan ack och brytare. Glömmer man att koppla ur acken efter varje flygtillfälle så riskerar man annars att regulatorn tömmer acken.
                        Senast redigerad av Thomas ; 2019-05-14, 05:57 .

                        Kommentar


                        • #13
                          Ni som kör med LiPo, tar ni ur acken vid varje laddtillfälle?

                          /OlleG

                          Kommentar


                          • #14
                            Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
                            Ni som kör med LiPo, tar ni ur acken vid varje laddtillfälle?

                            /OlleG
                            Jag gör det aldrig. Men jag laddar alltid med balansering och under bevakning. Med förlängningskablar till balanseringen så man kommer åt den....

                            Kommentar


                            • #15
                              Till 6V eller HV servon kör jag 2s Life rakt in i mottagaren, är det 4,8V servon så brukar de tåla upp till 5,5V och då lägger jag två dioder i serie för att ta ned spänningen ca 1V.
                              Kan man slippa regulatorn så slipper man också eventuella problem.

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X