Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Servon ändrar centrumpunkt på måfå?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Servon ändrar centrumpunkt på måfå?

    Hej,
    Har precis gjort iordning ett plan som stått stilla några år. Kör med en FrSky X8R mottagare och en Taranis qx7.
    Inga problem att koppla ihop dem, men när jag låter modellen stå en stund så fladdrar en kanal till, oftast skevroder (2 separata servon en kanal). Efter det så har centrumpunkten förskjutits en bit. Påminner om när man flög med 35mhz radio och modellen flippade ur ibland. Men då kom den alltid tillbaks till mittpunkt, nu verkar det flytta sig.

    Tankar är att det kan ha och göra med servona, men konstigt då det är två servon på skevroder och båda felar. Finns det för övrigt något man kan göra för att smörja upp äldre servon, eller på annat sätt fräscha upp dem?

    Eller så är det någonting med strömförsörjning till mottagaren då det är ett gammalt ackpack.

    Någon som har erfarenhet med liknande problem?

  • #2
    Servona tror jag du kan utesluta eftersom båda beter sig identiskt. Då återstår mottagare, sändare och batteri.
    Jag skulle börja med att sätta dit ett annat batteri med kontrollerad spänning direkt till mottagaren utan någon switch emellan.
    Sedan skulle jag prova med en annan mottagare.
    Sist med en annan sändare. Vet inte om QX7:an har visning av respektive servosignal som Taranisen har. Då är ett tips att titta om signalen från sändaren har ändrats.


    Men innan dess, se till att du inte har en mobiltelefon i närheten. Inte omöjligt alls att den kan skapa glitchar när den "pratar" med sin mobiltelemast.
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • Gasman
      Gasman Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Har du tillgång till fler mottagare kan du ju binda en till och lägga bredvid och se om den fladdrar samtidigt.

  • #3
    Som, Gasman säger - testa med en stabil spänningskälla först. T ex via den BEC som i regel sitter i ett fartreglage.
    Sen har jag lite annan åsikt om servona för att halvdåligt servo kan faktiskt störa ut mera än sig själv. Har du några lösa servon så anslut dessa istället och gör samma test så att du lättare kan utesluta ett ev servoproblem.
    Och QX7 kör ju OpenTX så visst finns det en servomonitor även i den sändaren vilken kan vara bra att ha igång när man felsöker.
    Roger

    Kommentar


    • #4
      Hej
      Jag skrev lite om mina servoproblem på tråden om billiga mottagare, men denna tråd passar bättre.

      Nu med oscilloskop har jag kunnat titta lite bättre på vad som händer.
      Problemet beskrev jag i andra tråden som:

      Jag hade monterat höjdservo (Hitec 425), sitter längst bak, och sidroderservo (Blue Bird BMS-820DMG), sitter långt fram vid mottagaren. Kopplade in mottagare (FrSky S6R) och batteri (med mycket kort kabel, 7 cm) för att ställa in länkar och radio. Då visade det sig att när man rörde sidroder rykte det betänkligt, cm-stora utslag, i höjdroder.

      Det blev som sagt bra med kondensator mellan plus och minus, i alla fall nästa. Håller man på riktigt länge kan man få ett ryck med kondensator också. Jag skrev att det fungerade med Assan utan kondensator. Stämmer inte riktigt men av någon anledning går det mycket bättre med Assan.

      Vad som händer om man tittar på oscilloskop på matningsspänning är fruktansvärda spänningsdippar. Jag trodde inte det var sant men jag har kollat på många sätt.
      Matar med en 5* 2500 mAh AA NiMH ackar. Spänningen kan kortvarigt (0,5 ms) gå ned till 2V när Blue Bird servot jobbar.
      Det verkar som Hitec har en känsligare dekoder, för med Futabas enklaste standard servo S3001 märks det inget, inte heller med andra Blue Bird servon. Men provade med andra Hitec (HS-55, HS-225 och någon till, alla analoga) och alla har problem.

      Har inte så många servokombinationer att prova med men min slutsats är att man måste nogsamt kolla sådana "korsstörningar" innan man tar upp modellen. Kanske kan man säga Hitec (analog bara?) tillsammans med annat digitalt servo är i alla fall ett potentiellt problem.

      Som kommentar till ursprungstråden; Jag håller med Gasman, prova med riktigt spänningskälla. De pulstider som används får ändå betraktas som mycket långsamma i vår digitala värld och de borde kunna gå över mycket långa kablar om bara spänningen är stabil.
      /OlleG

      Kommentar


      • #5
        Stabil matningsspänning är A och O och vissa servon kan helt klart störa mottagaren och därmed övriga servon. Som du mätt, 2V om än kortvarigt när ett servo jobbar, är ju inte så kul. Föreslår att du testar med ett LiPo och en Sbec för att se hur det fungerar då. NiMh och hög belastning är ju kanske ingen "hit".
        Roger

        Kommentar


        • #6
          Ska prova lite alternativ. Bland annat hur väl en BEC hinner kompensera för det ganska korta strömuttaget från servot.
          Har inte listat ut varför Assan fungerar bättre om det ändå är spänningsrippel som är orsaken. Skulle det vara mottagaren skulle andra servo-märken också bli störda tycket jag.
          /OlleG

          Kommentar


          • #7
            http://www.strangnasmodellflygare.se...och-servon.pdf
            Senast redigerad av Gasman ; 2019-05-04, 18:59 .
            //Mange

            www.strangnasmodellflygare.se

            Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

            Endast döda laxar flyter medströms...

            Kommentar


            • #8
              Missade helt att denna tråd fått så många bra och utförliga svar. Tack allihopa!
              Skall definitivt prova med kondensator samt nytt batteri. Men detta händer när. Modellen står still utan att göra något alls, så svårt att tänka mig spänningsfall.


              Skall försöka köra lite tester och se.

              Vad är försten en Sbec?

              Kommentar


              • #9
                Men kan det vara så enkelt att acken helt enkelt har för låg utspänning med radio och servon inkopplade?
                /OlleG

                Kommentar


                • #10
                  Hej!
                  Jag har haft motsvarande problem med ett MKS servo (ett servo med mycket kvalitet). Bytte servo - till ett annat. Jag satte servot i en servotestar och fick vid en viss punkt, just den här hoppigheten du beskriver med ändrade mittläge. Det beror i det här fallet kanske på en sliten potensiometer i servot. // Edvard

                  Kommentar


                  • #11
                    Servon som inte rör sig särskilt mycket, t.ex. klaffar eller choke, skadas efter en tid i en kärra med vibrerande förbränningsmotor. Förmodligen skadas kolbanan i potentiometern när släpskon vibrerar.
                    //Mange

                    www.strangnasmodellflygare.se

                    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                    Endast döda laxar flyter medströms...

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X