Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Mottagare Futaba R7008, Powerbox gyro 3e

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Mottagare Futaba R7008, Powerbox gyro 3e

    Jag undrar... Jag har mottagaren Futaba R7008 i en Extra sedan många år. Den har ju 8 +2 portar. Jag har accen i port nr 7, 5 st till rodren, en till trotteln och en till killswitch, så alla 8 portar är upptagna. Nu har jag köpt Powerbox gyro 3e, som styr 5 st roderservon, så i mottagaren har jag bytt ut 5 st servon mot 5 st gyrokontakter, så långt är allt OK. Nu har ju gyrot en kabel till för gain, så jag har tillfälligt satt in mottagare nr 2 och satt in gain i den. Jag har ju inte tagit ut planet än, men allt verkar fungera.

    Jag har alltså en mottagare nr 2 för enbart gain. Jag tycker att jag har bättre användning för den mottagaren. Så jag undrar

    1. Förutom de 8 servoportarna har mottagaren också portarna BUS och Extra Voltage Connector. Kan jag använda någon av dessa för mottagaraccen så jag får port nr 7 fri att sätta in gain i? De kräver ju annan typ av kabel.

    2. Om jag tar upp planet med mottagare nr 2 och ställer in gain enl manualen, behåller gyrot sedan den inställningen även om jag tar bort mottagare nr2? Om jag har ställt in gain så kommer jag aldrig att ändra det sedan. Jag har ju sedan många år också en heli Raptor 50, och sedan jag gjorde installationen har jag aldrig ändrat gain. Jag är ju bara en söndagsflygare som tar upp Raptorn några gånger per år.

    Jag råkade läsa en insändare som klagar över att hans gyro sliter på servona så de slutar fungera. Underligt, under de 15 år eller så som jag har haft Raptorn har servot aldrig krånglat. Och totalt har jag kört Raptorn så mycket att jag slitit ut en motor och kört en hel del med motor nr 2. Men det kanske är skillnad mellan Futabas gyro-servo och andra servon?

  • #2
    I min T-rex600 skala heli använder jag en likadan mottagare. Fullt hus med positionsbelysning och infällbara ställ. Jag använder kanal 7 med Y-kabel, alltså mottagar acc OCH
    infällbara ställ. Kanal 7 används alltså inte bara för strömförjning utan även styrning av en funktionskanal.
    M.v.h
    Janne

    Kommentar


    • #3
      Du kan inte koppla ihop mottagare och gyro via Sbus ? Så har jag i en modell. Annars bör det ju fungera som JanE beskriver.
      Roger

      Kommentar


      • #4
        Det fungerar att koppla in strömförsörjning var som helst på en Futaba S.BUS slinga, det betyder att du även kan plugga in ett batteri direkt i S.BUS kontakten på mottagaren.
        Även om denna sida nedan om S.BUS är från förra importören av Futaba i USA så det som står där kan man ha nytta av även idag:
        https://www.futabarc.com/sbus/index.html

        "Plug in battery packs anywhere you wish"

        /Bo
        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #5
          Jag hade kört kört både y-kabel och sbus port för att inte köra all ström genom 1 st JR kontakt på en Extra.
          //Kalle

          Kommentar

          Arbetar...
          X