Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Sliter gyrostabilisering på servo

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Sliter gyrostabilisering på servo

    Hej
    Sedan en tid använder jag mottagare med gyrostabilisering (FrSky S6R) på mindre plan, som Multiplex Parkmaster, och är i och för sig mycket nöjd flygmässigt. Går att använda i rejält blåsigt väder.
    MEN
    Det verkar som servona slits väldigt hårt. På kort tid har två gått sönder. Skevroder.. går att ta ned kärran så mindre kritiskt men idag höjdroderservot.....
    De går sönder på samma sätt, en fjäder av tre i kollektorn går av och böjs konstigt och kortsluter motorn på något sätt.

    Skulle vilja ha en oborstad motor i servot. Finns det sådana småservon?
    Någon annan som noterat samma sak?

    De servon som nu gått sönder är MPX Nano Pro, de som följer med Parkmastern. Se dålig bild, tittar man noga ser man att den högra borsten har en uppvikt fjäder.
    /OlleG

  • #2
    En kompis slutade använda treaxligt gyro för han hade noterat att servona tog stryk. Det var visserligen lågbudgetservon och lågbudgetgyro men visst får servona jobba mycket mer än vid helt manuell styrning och det borde rimligen drabba just mekaniska delar, i första hand motor och lägespotentiometer. För egen del kör jag gyro (FrSky S8R) i en EDF-modell (Freewing Avanti) och en MPX Extra 330 som jag flyger på vintern. Inga servoproblem hittills.

    Kommentar


    • #3
      Har inte heller haft några ovanliga servoproblem och jag använder S6R i en stor del av mina kärror. Därmed inte sagt att det inte kan bli förslitningsproblem på servon men det kan det ju faktiskt bli även utan gyro.
      Roger

      Kommentar


      • #4
        Detta med problem med kollektorn har jag sett tidigare också. Men frågan är om det finns servon som är borstlösa?

        Kommentar


        • #6
          Jepp det finns det. Blanda dock inte ihop brushless med coreless som är något helt annat och är försedda med borstar.

          https://webshop.rcsweden.com/sv/rc-e...age-brushless/
          //Mange

          www.strangnasmodellflygare.se

          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

          Endast döda laxar flyter medströms...

          Kommentar


          • #7
            Det kanske räcker att byta till nåt annat fabrikat av servon för dessa småservon ifrån MPX/Hitec har i alla fall jag personligen inte haft så jättebra erfarenheter av.
            De som sitter i min Parkmaster Pro har visserligen fungerat helt OK ännu men snarlika servon med Hitec-märkning har inte jämt varit så tillförlitliga.
            Roger

            Kommentar


            • #8
              Jag tänkte om det fanns brushless servon i 10-12 g klassen....

              För några år sedan hände samma sak med Hitec 225r, kanske belastade lite i överkant. Då utan gyro men de gick sönder ändå. På precis samma sätt. Kanske helt enkelt så att man måste hålla koll och byta preventivt. Jag köpte den begagnad så jag vet inte hur mycket den är flugen men gissar mer än de 5 timmar jag har haft den i luften. Dvs totalt mer än 10 timmars flygande.

              Kommentar


              • #9
                Billiga 8--10 g-servon som fungerat förträffligt för många i vår klubb - https://hobbyking.com/en_us/turnigyt...___store=en_us
                Även med stabilisering aktiv...
                Roger

                Kommentar


                • #10
                  Men det är ju just sådana jag söker!
                  Tackar så mycket!

                  Kommentar


                  • #11
                    Köpt några som du länkade till Roger. I specen på siten står att de ska vara brushless. För bra för att vara sant var jag rädd när jag beställde och det var det också. En helt vanlig DC-motor sitter i dem.
                    /OlleG

                    Kommentar


                    • #12
                      OlleG - har aldrig sett att dess skulle vara brushless vilket dom säkert inte heller är - skumt...
                      Roger

                      Kommentar


                      • #13
                        Förstår, men står så på Hobbykings specifikation av dem. Men egentligen helt osannolikt att man skulle få tag i brushless servon för en 50-lapp.
                        /OlleG

                        Kommentar


                        • #14
                          Såg det. Kanske skulle vara Coreless men sen blev det lite fel...
                          Roger

                          Kommentar


                          • #15
                            Jag klagade hos Hobbyking och får 150 kr till godo på 6 köpta servon, hälften tillbaka är OK tycker jag. Hade också möjligheten att skicka tillbaka dem.
                            Det är som du säger, ska vara coreless.
                            /OlleG

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X