Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Tävlingslicens FAI - olika licensnr på plastkortet och i Cardskipper, varför?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Tävlingslicens FAI - olika licensnr på plastkortet och i Cardskipper, varför?

    Hej,
    Kanske någon här har svaret på frågan nedan?

    Jag har FAI tävlingslicens 2019.
    Jag har licensen dels på plastkort dels i Cardskipper.

    På plastkortet står mitt FAI licens nummer ("FAI License No") med ett 6-siffrigt nummer.
    I Cardskipper står det ett "FAI ID" med ett 5-siffrigt nummer som är ett helt annat nummer än FAI License No.

    Nån som vet varför man har olika nummer på plastkortet och i Cardskipper?

    Jag har kontrollerat mitt FAI Licens nummer på denna sida nedan och jag fick i svarsmailet att mitt
    FAI licens nummer är det 6-siffriga.
    http://old.fai.org/about-fai/fai-sporting-licences
    Skrev in min egen e-postadress och fick sen ett mail att mitt FAI licensnr var det 6-siffriga:
    ----------------
    Från: FAI
    Datum: den 13 april 2019 10:42
    Till: xxx@telia.com
    Ämne: Copy of Licence from FAI Portal

    Dear xxx,
    You have the following valid licences registered in the FAI database:
    Licence id 258139

    Regards
    Fai Portal
    ------------------

    Funderar lite på varför det är olika nummer.
    Nu vet jag ju mitt FAI License No eftersom jag har det både på mitt FAI plastkort och
    har kontrollerat i FAI licensdatabasen. Borde inte Cardskipper visa det Licens nummer som står i
    FAI databasen dvs det 6-siffriga numret?
    Nån som vet varför man har två nummer hos FAI?

    När man tävlar utomlands kan man visa upp Cardskipper och det FAI ID som står där och det
    accepteras (nån som provat det?)?


    Plastkort (och i FAI databasen):

    Klicka på bilden för större version  Namn:		FAI_Licens_nr.JPG Visningar:	0 Storlek:		74,4 KB ID:		3809

    Cardskipper (det är samma FAI ID på sid 2 av denna licens i Cardskipper):

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Cardskipper.jpg Visningar:	0 Storlek:		59,6 KB ID:		3811


    Mvh
    Bo
    Bifogade filer
    Senast redigerad av bem ; 2019-04-13, 11:13 .
    Karlstads MFK

  • #2
    FAI License No är ett löpnummer som uppdateras varje år. FAI ID är ett nummer som är permanent och inte ändras för all framtid. Detta är det nummer som används vid registrering.

    //Bengt Lindgren
    Mvh //Bengt

    Kommentar


    • #3
      Hej,
      Tack för svar.
      Då borde det väl vara OK att som FAI licens identifikation kunna uppge "FAI ID" vid tävlingar, lika väl som det andra numret som ändras varje år?
      Jag antar en arrangör av en FAI tävling kan söka i FAI databasen på FAI ID och på så sätt hitta den tävlande den vägen och där se att denne har en giltig (och betald) FAI licens?

      /Bo
      Karlstads MFK

      Kommentar


      • #4
        Hej,
        Fick ett mail från Flygsportförbundet i frågan och svaret är så här:

        --------
        När ni skall anmäla er på internationella tävlingar eller rekordförsök är det FAI ID eller NAC Licence No ni skall använda.

        Det finns ett FAI licence No också. Under 2019 250015 – 271679. Ett löpnummer utan praktisk nytta.
        --------


        Bo


        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #5
          På något sätt undrar jag varför man måste komplicera saker så till den milda grad!

          "FAI License No är ett löpnummer som uppdateras varje år. FAI ID är ett nummer som är permanent och inte ändras för all framtid".

          Men så använd FAI ID då? Varför ett extra nummer som ändras årligen????
          //Mange

          www.strangnasmodellflygare.se

          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

          Endast döda laxar flyter medströms...

          Kommentar


          • #6
            Gasman,
            I mitt fall frågar arrangören efter "FIA License No" så... då då blir jag lite osäker om man istället kan använda FAI ID. Jag provar med FAI ID.
            I Cardskipper står som nämnts endast FAI ID för FAI licensen, jag har tidigare aldrig använt FAI ID eftersom ingen arrangör efterfrågat just det utan det har alltid varit FIA License No (det som står på plastkortet).
            Sen om vi nu skall gå ifrån plastkorten så är det ju bra att veta att det som står i Cardskipper på FAI licensen dvs FAI ID funkar att visa upp på en internationell FAI tävling, och det vet jag nu att det skall funka. Då slipper jag i framtiden beställa FAI licens på plastkort, som det hittlls varit.
            För egen del är jag nöjd nu. Kanske nån mer har nytta av infon i denna tråd.
            Det där andra numret, löpnumret, gissar jag är nåt som genereras först i samband att man betalat FIA licensen.
            /Bo


            Senast redigerad av bem ; 2019-04-15, 10:51 .
            Karlstads MFK

            Kommentar

            Arbetar...
            X