Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Futaba 16SZ vs Spektrum ix12

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Futaba 16SZ vs Spektrum ix12

    Dags att investera en ny sändare och undrar om någon har bra/dåliga erfarenheter av någon av sändarna i rubriken? Tänker lägga upp till ca 8000kr och Futaba 16SZ verkar mest intressant men sneglar även lite på Spektrum iX12.

    Dela gärna med er av tankar eller helst erfarenheter av ovanstående!

    /Danne

  • #2
    Det kan komma massor med svar men för mig så är det mera vad man är van vid,jag förstår hur tillverkaren av min radio tänker efter att ha haft några på raken,byte går bort,att lära gammal hund o sitta är knepigt samt alla mottagare om dessa ska bytas?.. Vet inte om det egentligen finns några dåliga apparater i den prisklassen du funderar på så huvudsaken är att du tror att du kan trivas med just programmeringstänket bla..
    MVH
    //Bokis

    Kommentar


    • #3
      Håller med Bokis. Har man massor med mottagare så är sändarkostnaden inte den stora biten.
      Båda har ju riktigt bra moderna snitt så även en gammal hund bör kunna lära sig utan större problem.
      En sak jag skulle kolla - om det är viktigt för dig. Hur lång är batteritiden? Är de moderna sändarna som dagens mobiltelefoner att de behöver laddas varje natt? Har man massor av funktioner i sändaren förutom de att styra sin modell så kanske det drar energi?
      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar


      • #4
        Om man står som åsnan mellan 2 hötappar och har möjlighet att klämma och känna så välj den som känns bäst i handen. Har själv inte kollat på Spectrum.
        Flyger själv Futaba 18SZ men hade möjligheten att pilla lite på 16SZ. Är i princip samma radio.
        (När jag "startade" om med RC så fick jag med en Futaba & sen fortsatte jag med det.)
        Om du flyger något av märkena nu så är det nog lättare att köra på samma märke för man är inkörd vad allt heter i menyerna mm.
        Om du vill köpa en seglare F3B/F3K så är det nästan BNF om man har Futaba. Pylon tror jag börjar flyga med Jeti.
        Lycka till.
        Med vänlig hälsning
        Stefan

        Kommentar


        • #5
          Det jag blev mest besviken på var den långa starttiden på ix12 på runt en minut medan futaban går på sekunder. Men är man mer van vid mobiltelefoner än traditionella rc radio kanske ix12 ändå är intressant. Användarmässigt är det nog mer en smaksak. Om man tänker köpa modeller där mottagare följer med måste man ju välja det fabrikatet. Futaba har sbus som gör det enklare med kablagedragning om man har många servon i modellen. Spektrum har trevliga små mottagare med inbyggt gyro.

          / Ingemar

          Kommentar


          • #6
            [QUOTE= Pylon tror jag börjar flyga med Jeti.
            Stefan[/QUOTE]

            Hej. Vet inte om Pylon i Sverige börjar flyga Jeti precis. Jag vet ett par stycken, annars är Spectrum och Futaba vanligast och det tror jag är dom vanligaste märkena internationellt också inom pylon. Själva kör vi med Futaba och har till kommande säsong gått över till deras 16SZ. Har gått från deras T8fg (en kanonradio som dessvärre bara tar FASST) via 10C och därefter T14SG utan minsta problem. 16SZ har ett annat menytänk som blev en utmaning innan jag började förstå den och ska som nämnts vara väldigt lik 18SZ. Gillar Futaba även dom har ett rykte om sej att vara lite bökiga att göra mer avancerade programmeringar. 16SZ klarar dessutom alla dom system som Futaba har vilket gör utbudet av mottagare stort.

            Med vänlig hälsning.Thomas.


            Kommentar


            • #7
              Tack för input! Insåg ganska snabbt efter lite efterforskningar att Spektrumsändaren inte var aktuell. Fick precis hem en Futaba 18SZ, vilken radio! Och till en "rimlig" peng. Har bara startat upp den men den ligger kanon i händerna och skärmen är grym. Menysystem känns bra och kvalité rätt igenom.... Känns som att det blir en bra flygsäsong i år!

              Kommentar


              • #8
                Kul! Jag har samma radio sen ett tag och den har funkat bra för mig,bonus var att jag också gillar deras "menyträd" ,stort minus att jag inte kunde föra över modeller från min gamla Futtibaba T12 men det är en annan historia..
                MVH
                //Bokis

                Kommentar

                Arbetar...
                X