Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vo Bredd jobbar med nya försäkringar

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Vo Bredd jobbar med nya försäkringar

    Hej på er.

    SMFF Vo Bredd jobbar just nu med inledande förhandlingar för att få fram en sakförsäkring för alla medlemmar i våra klubbar som gäller modeller, både radiostyrda och friflyg.

    Försäkringen kommer att vara ett komplement till den ansvarsförsäkring vi har genom förbundet och tecknas enskilt av varje pilot som har modeller med ett högt värde.
    Det är alltså ingen gruppförsäkring som gäller alla medlemmar utan en möjlighet som medlem att teckna ett försäkringsskydd på en dyrbar modell. Denna försäkring kommer troligen att betalas av den enskilde direkt till försäkringsbolaget.

    Jag vill påpeka att vi endast har fått en första kontakt med ett bolag som har visat stort intresse så det återstår många möten och diskussioner innan nåt är klart.

    Vår förhoppning är att kunna presentera nåt innan säsongen drar igång i vår ??
    ??
    ????

    Mvh Per Nilsson Ordförande Vo Bredd

  • #2
    Kan du förtydliga dig hur och vad försäkringen ska gälla för.
    Är det en kompletterande fullvärdesförsäkring, utöver den egna hemförsäkringen, som avser förvaring, transport, och hanteringsskador mellan hemnet/förvaringsplatsen och modellflygfältet eller är det en ren krash/skadeförsäkring i samband med flygning försäkringen ska gälla för?

    Rolle

    Kommentar


    • #3
      Det är väl inte fel med en extra försäkring för folk som vill ha en, för sina dyrare modeller.. Jag gissar på att det gäller t.ex turbinflyg, större skalamodeller och helikoptrar? Bara min lilla jetkärra kostar närmare 40k.. och då är den i foam. Blir inte premien och självrisken dyr i såna fall tro?. Är bra dock att den blir frivillig såklart, så kan var och en bestämma huruvida det är värt det eller inte. Krasst sätt så räknar jag mina modeller redan som förbrukade vid första start, och således inget behov av just en t.ex kraschförsäkring. Skulle den däremot gälla för stöld, skadegörelse etc så kan det väl hamna i ett annat läge. Men, förhoppningsvis har man en bra försäkring hemifrån?.

      Kommentar


      • #4
        Hej!
        En klubbkärra i en flygklubb (fullsize) kostar 10% av värdet att försäkra. Det skulle vara bra med en försäkring men jag tror det blir komplicerat med olika variabler. Försäkringssystem bygger på väl fungerande marknadsvärden, många betalare och kända risker. Dessutom bör man på något sätt ta hänsyn till värdeminskning och marknadsvärde. Jag kan ta ett en av mina F3A-modeller som exempel. Komplett nypris =modell 10 tkr + motor 6 tkr + fartreglage 2 tkr+ servon 4 tkr + propeller ack och spinner 2 tkr + arbetskostnad ? = 24 tusen plus. Jag använder en modell 2 till 3 år . Jag har sålt modeller inklusive servon för 2 till 3 tkr.

        Jag vet inte exakt hur det är med andra modeller men jag misstänker att normalregeln är att en nyköpt modell faller med 50% direkt när den lämnat hobbybutiken. Resten av marknadsvärdet förbrukas på 2-3 år? Sen kan givetvis modellägaren göra en helt annan värdering.

        Edvard

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
          Krasst sätt så räknar jag mina modeller redan som förbrukade vid första start, och således inget behov av just en t.ex kraschförsäkring.
          Just! 100% mitt tankesätt! Visst blir man deppad när det då o då återgår till ett balsa eller plastmoln men det är en del av de här hobbyn..Som en mycket god vän säger: -Vi ägnar oss åt en fakirhobby!

          MVH
          //Bokis

          Kommentar


          • #6
            Jo, nån vis modellflygare sa nån gång att har man inte råd att krascha en viss modell så borde man nog inte ha skaffat den. Så frågan är vad detta är för typ av försäkring och om det är nåt som SMFF skall engagera sig i eller om man som enskild modellflygare får lösa det själv med sitt försäkringsbolag ? Tycker att Edvards inlägg var tänkvärt.

            Kommentar


            • #7
              Men det är väl inte en kraschförsäkring som det talas om? Eller har jag fattat fel?
              Problemet är väl att dom flesta bolagen inte ersätter något modellflygrelaterat vid brand eller stöld.

              Kommentar


              • #8
                Det har liksom inte riktigt framgått hittills vad försäkringen skall täcka. Är det brand och stöld så kan det ju vara rimligt men täcker inte hemförsäkringen sånt ? Har "lyckligtvis" aldrig haft anledning att kolla detta.

                Kommentar


                • #9
                  Intressant fråga. Jag har ett hobbyrum med ett relativt stort värde på flygplan, elektronik och annat lösöre, dvs maskiner verktyg och massor av andra ting.
                  Jag har en försäkring på lokalen som ersätter allt vid t.ex brand eller stöld. Försäkringen är relativt billig, och täcker skador för upp till 1,5 mKr.
                  Däremot så gäller den inte för t.ex en förstörd modell vid ett flyghaveri.
                  /Lelle

                  Kommentar


                  • ConUlv
                    ConUlv Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Intressant eftersom dom flesta bolag inte ersättermodellflyg alls i hemförsäkringen , får man fråga vad det är för försäkring och i vilket bolag du tecknat den?

                • #10
                  Som jag skriver i mitt inlägg så har vi endast fått en första kontakt med ett försäkringsbolag som är intresserade så det finns ännu inga detaljer alls om vad en försäkring kan täcka, hur den blir utformad m.m

                  Med vänlig hälsning Per Nilsson Ordförande Vo Bredd

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X