Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hjälp mig identifiera detta plan

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hjälp mig identifiera detta plan

    Hej!

    Idag räddade jag detta flygplan från att hamna på tippen. Det är ganska rejält skadat på vingen, men jag tänkte framöver försöka ge mig på att laga det.

    Är det någon här som känner igen vilken tillverkare som ligger bakom detta plan? Det saknas en sprygel och en del trä här och där, men det borde inte vara helt omöjligt att reparera.

    Tips och tricks för en reparation mottages tacksamt


  • #2
    Vad är måtten på den? Ser lite ut som en S.A Bulldog omklädd i svearnas färger? Har funnits/finns ARF av denna sort..
    MVH
    //Bokis

    Kommentar


    • #3
      Hej,
      Det är en Scottish Aviation "Bulldog" ARF. Den finns i röd-vit och grönt färschema. Tillverkare är Vmar.
      http://vmarshop.com/en/bull-dog-sweden
      Bläddra ner lite på den sidan så ser du specifikationerna och på fliken attachments finns manualen.
      Den gröna som du har är en semi-skalamodell av svensk SK 61 Bulldog, som svenska flygvapnet använde som skolflygplan på F5 i Ljungbyhed 1972-1986.
      Även Artilleriflyget i Sverige använda "Bulldog" i samma färg som flygvapnet, mellan 1972-1979 och sen Arméflyget 1980-1989.

      Den SK61 F5 nr 25 som din modell är märk med finns kvar än idag, här är lite historik på just den individen:
      http://forum.flyghistoria.org/viewto...277693c301e0d6

      /Bo
      Senast redigerad av bem ; 2019-03-30, 15:36 .
      Karlstads MFK

      Kommentar


      • #4
        Wow, tackar för snabba svar! Har inspekterat skadorna lite som hastigast, och det borde absolut vara görligt att få den flygduglig igen! Synd bara att klädseln ryker. Blir nog att klä om hela planet sen för att få till ett enhetligt utseende

        Kommentar


        • #5
          Använde inte Vmar nån sorts självhäftande plastfilm på den tiden det begav sig så att klä om hela kärran är nog en god idé..

          Kommentar


          • reparatörn
            reparatörn Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Den där självhäftande filmen verkar vara seg. Inte helt lätt att ta av den, och märkningen på modellen ser ju faktiskt bra ut. Realistisk också, inte högblänkande som det brukar vara. Jag skulle nog låta VMAR-klädseln vara, även om det kanske ser jävligt ut. På nära håll i alla fall. Och på nära håll kan man ju alltid kisa med ögonen, så löser det sig.
            Douglas

        • #6
          Det kanske inte har något att göra med denna maskin, men under 80-talet (tror jag), publicerade en av våra mer namnkunniga konstruktörer en modell i AOH, som kallades "Boxer", och som var tydligt inspirerad av S.A. Bulldog. Har för mig att artikeln hade rubriken: "Boxer - nästan en Bulldog"..... Ritning kunde beställas.

          Men Mattestroms modell här ovan kanske är en mer "riktig" skalamodell av Bulldog....?
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #7
            Hej,
            Här lite mer info om sådan modell du har, från det "gamla" forumet:

            http://www.svensktmodellflyg.se/foru...3&replypage=99

            /Bo
            Senast redigerad av bem ; 2019-03-30, 15:47 .
            Karlstads MFK

            Kommentar

            Arbetar...
            X