Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

reed ventiler

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • reed ventiler

    hu beter sig en bensin motor om reedventilerna börjar bli dåliga någon med erfarenhet.

  • #2
    Reed-ventilen är ju en enkel backventil som ersätter kolvens "ventil"-funktion i en ordinär 2-taktare. Det är främst två egenskaper hos ventilen som påverkar motorns prestanda;
    1. Genomströmningsmotståndet
    2. Tätningsförmågan
    Genomströmningsmotståndet beror främst på hur hårt bladen trycker mot sätet. Ju hårdare destå större genomströmningsmotstånd. Det här är inget som förändrar sig särskilt mycket med tiden utan är ganska konstant över tid.

    Tätningsförmågan kan däremot minska med tiden med sämre prestanda som följd. Dock inte särskilt påtagligt vad jag har märkt. Vevhustrycket hjälper ju till och trycker bladen mot sätet.

    Min erfarenhet är att reed-ventilerna inte är något större problem. De kan dock efter lång tid bli så utmattade att de brister och ställer till stor skada på kolv och cylinder. Speciellt om tungorna är i metall, vilket dock inte är särskilt vanligt numera.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		CIMG1026.JPG
Visningar:	156
Storlek:		449,1 KB
ID:		3193
    På min DLA64i2 säkrade jag skruvarna med Loctite så att de inte ska lossna och ställa till elände. Här kan det nog vara bra att någon gång, kanske vart annat år, inspektera om det börjar bli sprickor i glasfibertungorna främst runt skruvarnas brickor.
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar

    Arbetar...
    X