Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Msrks Models Bushwacker

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Msrks Models Bushwacker

    Ville bara veta om någon (för lääääääänge sedan) kan ha byggt en Bushwacker träbyggsats? Det var en sorts aerobatic motorseglare, spv c:a 180 cm, för .15-.19 motor. Namnet kom av att dess långsamma glidflygning med "död" motor gjorde att man utan problem kunde landa i ett buskage (whack a bush). Inget att flyga när det blåser hårt förstås, men när det är lugnt då j-r. Bushwackern på 70-talet flögs med de ganska tunga servon som var standard då, men med dagens små servon borde man kunna spara in en hel del vikt. Bättre motorer nu också, så det borde gå ännu bättre idag.

    Hur som......har någon några erfarenheter av denna byggsats?

    Douglas

  • #2
    Marks Models Bushwacker
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Bushwacker.jpg
Visningar:	444
Storlek:		53,9 KB
ID:		3172


    Jag har ingen erfarenhet av just den modellen, men när jag såg den väckte den minnen av en "hemkörd" maskin som jag totade ihop i början av 80-talet.
    Den var inte helt olik Bushwackern, och den byggdes med tanke på brett fartregister och allmän "snällhet", snarare än aerobatics.....
    Det blev lååånga inflygningsrundor á la motorseglare, och den fyllde sitt syfte, dvs att erbjuda avslappnad och kul flygning för den som inte direkt var något rc-flygaress.... I nosen satt en Super Tigre G15 RV diesel, som "lugnats ner" med en litet större propeller och försetts med trottelförgasare.
    Radion var en ganska nyinköpt Sanwa Stack 27 mHz (som jag fortfarande har kvar och som fungerar perfekt...)
    Jag minns inte riktigt hur den här maskinen "gick ur tiden", men dess slutliga öde kan mycket väl ha haft med en buske att göra........

    /Bosse
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-03-26, 15:04 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Bosse,

      Du har letat fram rätt byggsats, den är det. Jag tänker för en gångs skull vara ett par procent smartare än vanligt, och rita av de delar som inte visas på byggsatsritningen. Vingspryglarna främst, kanske även ett kroppsspant eller två. Vingfastsättningen kommer jag att ändra på. Inga gummiband, utan nylonbultar. Inga gummiband för stabben heller. Byggsatsens innovativa "inbyggda ljuddämpare" av plywood lämnas därhän. Tanken med en ljuddämpare av trä var att få motorn extra tyst, men en OS 15GP är nog redan ganska tystgående. Så-varför krångla till det om det inte behövs. Byggsatsens landställ av pianotråd får utgå, in kommer Hallco's aluminiumställ av typen B105-4. Mindre vikt, och mindre krångel med montaget också. Bara fördelar. Små lätta Hi-Tec servon i stjärtamentet gör linkaget enklare, liksom två små Hi-Tec servon för skevrodren. Behöver inga pianotrådstötstänger i vingarna då "bauta" skevroderservot i vingen utgår. Jag gillar att förenkla saker....

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Den ser ut att finnas på Outerzone, med spryglar och allt

        Kommentar


        • #5
          Cox,

          Outerzone visar byggsatsritningen, och det räcker nog inte. MEN- (öppnade inte filen visserligen, så jag är inte 100) byggsatsmanualen visar alla stansade delar om man kollar mittuppslaget. De är förminskade ja, men om man förstorar med en faktor på 2,7 blir det tämligen rätt. Med faktorn 2,69 blir det ännu bättre. Så- med ritning OCH manualen går det nog att kopiera byggsatsen. Kabinhuv och landställ lär man få gissa på, men de verkar inte överdrivet krångliga.

          Hur är det själv? Tänker Du bygga en Bushwacker, eller räcker projekten till ändå?

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            Det finns en tredje länk (.zip med flera filer) också där någon har gjort sig mödan med att rita/cadda ut alla spryglarna. Här länken: Download Supplement

            Jag har nog projekt så det räcker och blir över redan, men annars vore det ett kul bygge med lagom stor motor. Vem kan tex motstå frestelsen att bygga en ljuddämpare i plywwod!

            Det är lite roligt att läsa igenom byggbeskrivningen, han går verkligen in på alla detaljer och små tricks, med humor dessutom.
            Senast redigerad av Cox ; 2019-03-28, 10:36 .

            Kommentar


            • #7
              Har just granskat (noga) ritningen, för det såg galet ut från början. När man tittar på vingens anfallsvinkel ser den ut att vara på tok för hög. "That dog won't hunt" som man säger i södra USA. Det betyder fritt översatt att detta kommer inte att fungera. Men....efter att ha kollat och mätt får nog vovven ge sig ut på jakt i alla fall. Motor ett par grader ner, vingen på +4, stabben på c:a +2. Men jag lovar.....ritningen måste vara en magnifik optisk synvilla, för det ser mycket värre ut när man tittar på ritningen. Så det funkar nog-tror jag.
              Douglas

              Kommentar


              • #8
                Douglas,

                Nu blev jag också tvungen att kolla upp detta, dock inte med gradskiva men ändå med en viss "nyfiken noggrannhet"....
                Min slutsats blev också att Bushwackerns "geometri" är fullständigt normal och logisk, dvs för en modell som inte i första hand är tänkt att utföra aerobatic-programmet....
                Rena "trainer-geometrin".....ett par grader "dekalage", kryddat med en passande nedåtriktning av motorn.
                Inget konstigt alls. Den här kärran är tänkt att flyga på vingarna och inte bara med motorstyrka....
                Om jag skulle bygga en Bushwacker, skulle jag nog inte ändra på något av detta....

                /Bosse
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #9
                  Bosse,

                  Jag ger Dig helt rätt. Skall flygas på vingen, och låååååååångsamt likt en motorseglare. Så, vinklarna får vara som de är- trots att de i mitt tycke ser underliga ut. Vore Bushwackern en bråkstake, skulle jag ha fått höra talas om det. Men icke. Nu fanns det tveksamma modeller att tillgå, men de blev som regel inte långlivade.....tillverkarna alltså. Och inte modellerna heller. Det var tider det...
                  Douglas

                  Kommentar


                  • #10
                    Den aningen vassa vingframkanten är nog heller inget att rädas, med tanke på hur Bushwackern är tänkt att flygas.
                    Måhända har konstruktören tänkt sig ett lågt luftmotstånd när modellen flygs med mariginell motorstyrka.....och det är kanske helt rätt tänkt....
                    Med höjdtrimmen rätt och med trottelspaken inom räckhåll kommer man nog inte att sakna den där runda trubbiga framkanten som ju anses mer "förlåtande"...
                    Bushwackern kräver förmodligen coola piloter som inte okynnesrycker i spakarna.....och då blir allt hur snällt som helst....
                    Vår gamle Sigurd Isacson var minsann inte rädd för spetsiga framkanter han heller....

                    /Bosse


                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X