Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Allt Om Hobby - gamla utgåvor?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
    Jodå, det fungerade. Kopiorna kommer strax, gissar torsdag denna vecka,
    Douglas,

    Jag bugar mig djupt.... ...och väntar nu otåligt...

    Det skall bli intressant att återse den här maskinen.....och dessutom få se hur bra eller dåligt jag mindes de här vingarna.....nu avslöjas det...
    Ja, jag missade ärtalet......men "ångloket" på omslaget sitter djupt inetsat, eftersom jag så många gånger greppat efter just det numret för att titta på ritningen.....

    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #17
      Bosse,

      Buga inte för djupt nu bara, Du måste ju kunna stå rak när brevbäraren tittar förbi, han kanske missar dig annars. Hur som, jag postade brevet idag kring lunchdags. Och.....det är bara trevligt att kunna hjälpa till.

      Douglas

      Kommentar


      • #18
        Ett STORT TACK Douglas...!

        Kopiorna damp nyss ner i brevlådan, och visst var det den här maskinen jag menade....dvs S 25-varianten. Ett kärt återseende...!

        Och jag mindes inte alldeles fel (dock kanske jag mindes vingspetsarna som ännu litet mer eliptiska), men tveklöst har vi här en dubbeldäckare med ovanligt mycket vinge...!

        * Kroppslängden är ca 55% av spännvidden .
        * Vingens sidoförhållande är ca 8:1
        Rena motorseglarspecifikationerna (fast förstås med mer luftmotstånd...)

        Det bäddar för ett intressant projekt, förutsatt att modellen får riktigt låg vingbelastning, och att man avhåller sig från flygning annat än vid vindstilla, eller nästan.....
        Nu kommer denna ritning att ligga inom synhåll för vidare funderingar, och till slut kommer säkert något att värka fram....


        DET kallar jag vinge....!
        Klicka på bilden för större version

Namn:		S 25 - 1.jpg
Visningar:	232
Storlek:		218,1 KB
ID:		2952

        Klicka på bilden för större version

Namn:		S 25 - 2.jpg
Visningar:	236
Storlek:		1,65 MB
ID:		2953
        Nu skall jag inte knycka den här tråden mer.......


        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • reparatörn
          reparatörn Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Och jag måste säga TACK för den Aero Modeler Du skickade. En MYCKET läsvärd tidning, och jag blev förtjust i det mesta- inklusive alla annonserna i tidningen. Jag konstaterar också att bilder från tävlingar med glada modellflygare visade just det.....skinande glada ansikten. Trevligt att se sådant, och jo- det VAR nog bättre förr.
          Douglas

      • #19
        Bosse,

        Jag är glad att det fungerade och att du är nöjd. En intressant epok av tysk flygteknologi är det, 20-talet (även 30-talet) bjöd på en hel del intressanta objekt. En av mina favoriter är en Junkers mastodont från början av 30-talet, där man "knökade" in några pax i vingens framkant. Magnifik utsikt säkert, och lika säkert helt öronbedövande också. Men vilken upplevelse det måste ha varit!

        Douglas

        Kommentar


        • #20
          Bosse,

          Om Du framöver skulle bli totaldesperat efter Björn Karlströmritningar, har vi ju Allt om Hobbys samlarböcker med just Björn Karlströmritningar. Det fanns flera stycken, och jag har inte alla. De KAN ju dyka upp ibland på Tradera, alternativt kan något antikvariat ha en eller flera av dessa i lager. Återstår då att tipsa om de är dyra eller inte, och jag har inte den blekaste. Jag gissar att priserna inte är för blodiga, då marknaden för dessa böcker torde vara minst sagt dämpad. Men det är svårt att veta "säkert". Nu kostar det ju ingenting att söka, alltid kan det nappa någonstans.
          Douglas

          Kommentar


          • Bosse Jansson
            Bosse Jansson Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Douglas,

            Jag har faktiskt några av BK:s samlingsböcker, dock inte spaningsplansutgåvan (där man kanske skulle ha hittat S25:an ?)
            För övrigt mycket intressanta böcker. Ett bra initiativ att samla Karlströms skaladokumentationer på det här sättet.
            Förutom dessa rena skalaritningar, ritade BK även åtskilliga flygande modeller, uppenbarligen på uppdrag av våra kända byggsatstillverkare, och dessa ritningar hamnade i byggsatskartonger och såldes ibland även separat.
            Herr Karlström var produktiv...!

            /Bosse
        Arbetar...
        X