Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Allt Om Hobby - gamla utgåvor?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Allt Om Hobby - gamla utgåvor?

    Jag har letat på AoH-relaterade sidor på nätet men har inte hittat. Är det någon som vet hur man hittar tidningarna. Om jag fattat rätt så ska AoH finnas i pdf-format någonstans. Gör mej inget om det kostar en slant att få tillgång till den.
    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Kolla deras hemsida, https://www.alltomhobby.se/digitalt/
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
      Verkar som om jag måste vara prenumerant på papperstidningen för att komma in där....
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #4
        Japp,prenumerant så går det bra,jag har tidningen och tycker den är riktigt bra,är verkligen Allt om Hobby,letar man efter flyg enbart så blir man troligtvis besviken,den är "bred". Bonus att man då kan gå o titta på gamla nummer,finns mycket skoj där!
        MVH
        //Bokis

        Kommentar


        • #5
          För några år sedan gav jag bort alla mina gamla AOH....
          Kan inte säga att jag saknar dem jättemycket, men jag skulle ha sparat en specifik ritning...nämligen ritningen på ett gammalt dubbeldäckat spaningsplan som jag tror hette S-1 eller något annat på "1" i den dåvarande svenska flygkåren. Jag kan dock minnas fel beträffande beteckningen...
          Jag tror maskinen var baserad på någon tysk konstruktion.
          Vattenkyld, helt inbyggd stående motor.

          Utmärkande för denna maskin var de mycket långa, nästan segelplansliknande vingarna med avsmalnande spetsar.
          Jag tror att det var en Björn Karlström-ritning.

          Ledtrådar: Tidskriften torde vara från 1980-81, och jag tycker mig minnas att det fanns ett ånglok på omslaget...

          Törs man hoppas på att någon har det numret, eller åtminstone ritningen....? Till salu eller för utlåning....?
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • Stig H
            Stig H Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Kanske FVM S21/S1 men den hade nog inte så vidare värst avsmalnade vingar.

            Jag gissar att du tänker på den ritning och byggbeskrivning som fanns i AOH november 1990 för S6 Fokker CV-E. Den gjordes då av Christer Bergström boende i Luleå.
            Senast redigerad av Stig H ; 2019-03-18, 23:14 .

        • #6
          Hur långt tillbaka finns det skannade AoH?
          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • #7
            Klicka på bilden för större version

Namn:		Ritning.jpg
Visningar:	733
Storlek:		19,2 KB
ID:		2856


            När jag googlar på FVM S21/S1 ser jag en maskin som liknar den jag menar, men jag är inte säker på vingarna.
            Nu är ju alla foton perspektiv-vyer, och här ser inte vingarna så spektakulära ut som jag minns dem från ritningen.
            Vingspetsarna var mer eliptiskt avsmalnande om jag nu minns rätt....
            Tittar man på ritningen jag menar, ser man hur speciella vingarna är, jämfört med "vanliga" dubbeldäckare från den tiden....
            Men S21/S1 är för övrigt snarlik, det måste jag medge....

            Nej, det är inte Fokkern.....fel maskin och fel årtal på tidningen....
            Jag måste nog envist vidhålla: Ca 1980-81 och ånglok på omslaget....

            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • Stig H
              Stig H Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              Bosse, den här AOH har en ångmaskin på omslaget. Vad är det för fel på en kronmärkt Fokker - jag tycker att den är riktigt elegant ! 
              ​​​​​​Detaljerad byggbeskrivning. Med lite övertid hinner du bygga en före sommaren......

          • #8
            Klicka på bilden för större version

Namn:		img393.jpg
Visningar:	797
Storlek:		4,37 MB
ID:		2863

            Kommentar


            • #9
              Tack Stig...!
              Fokkern är fin, men jag hoppas ändå på att till slut återfinna den ritning jag söker.
              Anledningen är att jag funderar på något slags fortsättning på det här projektet:

              http://www.svensktmodellflyg.se/foru...5&replypage=99

              Och här krävs en synnerligen låg vingbelastning, etersom framdrivningsanordningen är så begränsad.
              Nästa försök blir sannolikt med den växlade motorversionen.
              Och här kan jag tänka mig en inte alltför detaljerad skalamodell av kärran jag söker, och de vingar jag minns (eller tror mig minnas) skulle passa bra här....


              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #10
                Bosse,

                Har kollat mina AoH från åren 1980 samt 1981, men de verkar inte vara rätt urval. Det gör däremot AoH nummer 7 från 1982. Ånglok på omslaget, samt Björn Karlströmritningar på några sidor i tidningen. Ritningarna visar S.25-S1, en dubbeldäckare med stående vattenkyld sexa och något avsmalnande vingar. Motorn anges som en Maybach IVa. Ytterligare två ritningar som visar S.21 samt S.21H (försedd med flottörer). Du tror inte att Du mindes fel på årtalet?

                Kommentar


                • #11
                  Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                  Bosse, Du tror inte att Du mindes fel på årtalet?
                  Jo...........precis allt annat i din beskrivning stämmer.....DEN är det....!

                  Får man låna exemplaret för scanning....?

                  /Bosse

                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #12
                    Bosse,

                    Enklast vore kanske att be biblioteket ta xeroxkopior, lätt ordnat här i obygden. Men vart skickar jag kopiorna?

                    Douglas

                    Kommentar


                    • #13
                      Douglas,

                      Jag skickade dig nyss ett PM
                      (Första försöket...hoppas att det fungerade...)

                      /Bosse
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #14
                        Bosse,

                        Jodå, det fungerade. Kopiorna kommer strax, gissar torsdag denna vecka,

                        Douglas

                        Kommentar


                        • #15
                          Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
                          Hur långt tillbaka finns det skannade AoH?
                          Hej,
                          Jag prenumererar på Allt om hobby, pappersvarianten, och man får då även den digitala varianten som man kan läsa på datorn via Aoh hemsida eller via "App" i smartphone eller platta. De har alla äldre nr från första nr 1 1966 fram till idag digitalt. De digitala numren är sökbara, så söker man t ex på ordet "micronic" (som var ett svenskt radiostyrningsfabrikat på 1960 till ca mitten 1970-talet) visas alla nummer där det ordet finns med. Mycket användbart om man söker info om nåt speciellt i gamla nummer.
                          Jag är lite osäker om man kan välja att bara prenumerera på den digitala varianten.
                          Rätt kul att läsa i gamla Allt om hobby.
                          Aoh kommer ut med 6 nr per år numera.
                          /Bo
                          Senast redigerad av bem ; 2019-03-19, 16:01 .
                          Karlstads MFK

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X