Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Tunna väggar glasfiber eller kolfiber rör!?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Tunna väggar glasfiber eller kolfiber rör!?

    Hej!

    Skulle behöva hjälp med att hitta var man köper glasfiberrör alternativ kolfiber, med tunna väggar, likt bilden jag hittade på Googel, 8-12 mm Ytter D.

    Tack på förhand!

    PS eftersom allt är nytt med ny sida och så vet jag inte riktigt om jag skriver på rätt ställe! DS

  • #2
    Kolla hos Carbix!
    http://carbix.se/category.html/glasfiberstanger
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • #3
      Om du inte får tag på rör i rätt dimension så går de att tillverka själv. Jag gjorde så här när jag behövde ett barlaströr till en liten seglare:

      Jag letade rätt på en rundstav i rätt dimension. Eftersom det i mitt fall var innerdiametern som var kritisk var det enkelt att välja dimension (12mm).

      Jag lindade den drygt ett varv med plast. I mitt fall hade jag byggplast hemma, men det funkar nog med annan plast också. Det är en fördel om plasten inte är allt för "styv", tjock mylar kan bli problem. Nu när jag skriver detta slår det mig att det nog hade funkat att linda rundstaven med VHS-band (det lär ska vara tunn mylar) på samma sätt som man lindar ett cykelstyre.

      VHS-band behöver inte vaxas, men byggplasten behövde ett par lager vax för att släppa bra. Biltema har ett bilvax som lär innehålla Carnuba, det använde jag. Däremot penslade jag aldrig med släppmedel, men det hade kanske underlättat ytterligare.

      Medan vaxet torkade klippte jag till glasfiberremsor i lagom storlek. För skojs skull klippte jag även till några remsor kolfiber för att göra röret lite styvare. Om jag minns rätt blev det totalt sett 3-4 lager med 49 g/m2 glasfiber, samt några tunna remsor kolfiber runt öppningarna och på några väl(?) valda ställen.

      Remsorna penslades med Biltemas lamineringsepoxy, applicerades på staven och klappades med hushållspapper för att suga bort överskottsepoxyn. Därefter applicerades tryck, men jag kommer inte ihåg vilken variant jag använde (jag brukar använda två olika varianter). Antingen lindade jag (ganska hårt) med VHS-band, eller så trädde jag på krympslang och krympte med varmluftpistolen.

      När allt torkat gick det med lite milt våld att få plasten att kränga ut ur rundstaven. Nåja, en korrektare beskrivning är att på tredje försöket lyckades jag tillverka ett rör som gick att kränga av rundstaven. Det första försöket hade jag inte vaxat byggplasten och då härdade den fast inuti röret. Det andra försöket kommer jag inte ihåg vad jag gjorde för fel, men det tredje gick bra!! (Även en blind höna... )


      Som sagt, det tog lite tid men det var riktigt skoj så jag kommer prova igen nästa gång. Lycka till!

      Kommentar


      • #4
        Jag gjorde på liknande sätt i ett något större projekt. En segelbåt som behövde ett utskjutbart Peke i stäven för att halsa ett gennakersegel.

        Kommentar


        • #5
          Seglet var som black pearl, helt svart.

          Kommentar

          Arbetar...
          X