Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Jobbig incident med flygvapnet.

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Jobbig incident med flygvapnet.

    Det är första gången jag blivit "nedskjuten" av en Typhoon...
    Stod och flög min Cub på vårt modellflygfält i Kivik idag när vi helt plötsligt såg två Eurofighter Typhoon ljudlöst komma in från öst!
    Vi hann inte mer än konstatera att de låg:
    1- över vårt flygområde
    2- en bra bit under 100-120 meter. (De får inte flyga under 100 meter, och vi har 120 meter som max flyghöjd).
    3- jäkligt fort!
    Jag dök instinktivt för att inte vara ivägen.
    Men ett par sekunder efter de passerade for min Cub som ett löv i höststormen rätt ner i backen! Nu snackar vi turbulens!
    Kunde inte göra ett dugg för att rädda kärran, den gick inte att kontrollera.
    Dessa brittiska jaktflygplan höll på att bomb- och skjutöva på Ravlunda skjutfält, men de brukar aldrig flyga så lågt över vårt fält. JAS planen vi också såg, flög både högre och mer i övningsområdet.
    Jag blev på riktigt rädd för vad som kunde hänt om vi kolliderat i luften.
    Vi modellflygare har ju väjningsplikt, men man hinner knappt reagera när de kommer så lågt och snabbt.
    det fanns ingen NOTAM om detta, endast skjutfältets egna information om säkerhetsavstånd och avstängning av deras övningsområde.
    Ingen restriktion i vårt luftrum.
    Men ska vi ens behöva läsa NOTAM när vi flyger på registrerade modellflygfält utanför C-luftrum?
    Hur ska vi kunna skydda oss mot dessa incidenter?
    I mitt fall var så var det "bara" tid och pengar som gick förlorat, men om ett jaktplan går i backen efter en kollision, då kan många liv vara i fara.
    Jag har varit i kontakt med både Flygvapnet och Transportstyrelsen om denna händelse.

  • #2
    Det är väl ovanliga tider. Militärens förehavanden kablas inte ut av en orsak (en svensk håller truten). Flyger de på denna höjd i flyttfågeltider så tar de mycket större risker än att kollidera med modellflygplan... Man får väl tro att övningen var värd det.

    ...sorgligt med cuben dock

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av David Visa inlägg
      Det är väl ovanliga tider. Militärens förehavanden kablas inte ut av en orsak (en svensk håller truten). Flyger de på denna höjd i flyttfågeltider så tar de mycket större risker än att kollidera med modellflygplan... Man får väl tro att övningen var värd det.

      ...sorgligt med cuben dock
      Lite kött i jetmotorn brukar inte vara helt katastrofalt, ett kilo modellmotor i metall rätt in i kompressorn kan däremot bli väldigt jobbigt.....
      flygvapnet har ju lagt ut en NOTAM om övning långt ute till havs, så de är medvetna om att de inte kan göra vad som helst.
      ps, det var ju inte svenska flygplan, så en britt borde hålla truten....
      Senast redigerad av Graffen ; 2022-10-12, 21:11 .

      Kommentar


      • #4
        Vi har några warbirds i Malmö och kan komma hjälpa skjuta ner den jäveln ;-)

        Kommentar


        • #5
          Vilket jävla sätt! Hoppas verkligen försvaret ersätter dig för flygplan samt arbetstid för att bygga det.

          Kommentar

          Arbetar...
          X