Det är första gången jag blivit "nedskjuten" av en Typhoon...
Stod och flög min Cub på vårt modellflygfält i Kivik idag när vi helt plötsligt såg två Eurofighter Typhoon ljudlöst komma in från öst!
Vi hann inte mer än konstatera att de låg:
1- över vårt flygområde
2- en bra bit under 100-120 meter. (De får inte flyga under 100 meter, och vi har 120 meter som max flyghöjd).
3- jäkligt fort!
Jag dök instinktivt för att inte vara ivägen.
Men ett par sekunder efter de passerade for min Cub som ett löv i höststormen rätt ner i backen! Nu snackar vi turbulens!
Kunde inte göra ett dugg för att rädda kärran, den gick inte att kontrollera.
Dessa brittiska jaktflygplan höll på att bomb- och skjutöva på Ravlunda skjutfält, men de brukar aldrig flyga så lågt över vårt fält. JAS planen vi också såg, flög både högre och mer i övningsområdet.
Jag blev på riktigt rädd för vad som kunde hänt om vi kolliderat i luften.
Vi modellflygare har ju väjningsplikt, men man hinner knappt reagera när de kommer så lågt och snabbt.
det fanns ingen NOTAM om detta, endast skjutfältets egna information om säkerhetsavstånd och avstängning av deras övningsområde.
Ingen restriktion i vårt luftrum.
Men ska vi ens behöva läsa NOTAM när vi flyger på registrerade modellflygfält utanför C-luftrum?
Hur ska vi kunna skydda oss mot dessa incidenter?
I mitt fall var så var det "bara" tid och pengar som gick förlorat, men om ett jaktplan går i backen efter en kollision, då kan många liv vara i fara.
Jag har varit i kontakt med både Flygvapnet och Transportstyrelsen om denna händelse.
Stod och flög min Cub på vårt modellflygfält i Kivik idag när vi helt plötsligt såg två Eurofighter Typhoon ljudlöst komma in från öst!
Vi hann inte mer än konstatera att de låg:
1- över vårt flygområde
2- en bra bit under 100-120 meter. (De får inte flyga under 100 meter, och vi har 120 meter som max flyghöjd).
3- jäkligt fort!
Jag dök instinktivt för att inte vara ivägen.
Men ett par sekunder efter de passerade for min Cub som ett löv i höststormen rätt ner i backen! Nu snackar vi turbulens!
Kunde inte göra ett dugg för att rädda kärran, den gick inte att kontrollera.
Dessa brittiska jaktflygplan höll på att bomb- och skjutöva på Ravlunda skjutfält, men de brukar aldrig flyga så lågt över vårt fält. JAS planen vi också såg, flög både högre och mer i övningsområdet.
Jag blev på riktigt rädd för vad som kunde hänt om vi kolliderat i luften.
Vi modellflygare har ju väjningsplikt, men man hinner knappt reagera när de kommer så lågt och snabbt.
det fanns ingen NOTAM om detta, endast skjutfältets egna information om säkerhetsavstånd och avstängning av deras övningsområde.
Ingen restriktion i vårt luftrum.
Men ska vi ens behöva läsa NOTAM när vi flyger på registrerade modellflygfält utanför C-luftrum?
Hur ska vi kunna skydda oss mot dessa incidenter?
I mitt fall var så var det "bara" tid och pengar som gick förlorat, men om ett jaktplan går i backen efter en kollision, då kan många liv vara i fara.
Jag har varit i kontakt med både Flygvapnet och Transportstyrelsen om denna händelse.
Kommentar