Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Saito 61TS eller 57TS?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Saito 61TS eller 57TS?

    Jag håller på att bygga en clipped wing CUB ungefär skala 1:3 (finns som byggtråd). Dags att köpa en motor och jag vill ha en fyrtaktad 2-cylindrig bensinare, funderar på Saito FG-61TS eller FG-57TS. Hittar inte mycket info på Saitos hemsida, de väger lika mycket och drar samma prop. Är det någon som kan ge ett råd vilken jag bör välja och varför?

    På bild ser det ut som att monteringspinnarna är så korta att förgasaren kommer på andra sidan den platta jag skruvar fast pinnarna mot. Kan det vara så? Varför är pinnarna så korta? Om förgasaren kommer på andra sidan så kommer det väl att stänka ut bränsle där? Jag kan inget om Saitos motorer.

  • #2
    Att pinnarna är korta beror ofta på att man vill få plats med en bensinmotor i kåpan.....
    därför får man ta upp ett hål för förgasaren genom motorspantet, alternativt bygga en låda för förgasaren för att slippa kladd inuti modellen.
    För att minska kladd från insuget kan man också montera en insugstratt på förgasaren, då suger motorn in det som pulsar ut från förgasaren.

    Kommentar


    • #3
      OK, jag gissade det, tack för svaret. Men då undrar jag fortfarande vad det är för skillnad på FG-61TS och FG-57TS? En 61 ccm motor borde ha mer kraft än 57 ccm, men de tar ju samma prop. Och Saito borde inte ha tillverkning av två olika motorer om en enda skillnaden är att 61 ccm är lite mer uppborrad. Det måste rimligen vara någon annan skillnad? Var hittar jag svaret på det?

      Kommentar


      • #4
        Som jag har förstått så är 61:an bara en modernare och uppborrad 57:a....
        Lite lättare och varvar lite mer än 57 TS (som är utgången).
        Den tillhör fortfarande den gamla generationen av Saito bensinmotorer som är konverterade glödmotorer i grunden...

        Kommentar


        • #5
          OK, jag visste inte att 57TS var utgången. Tack. Om nu Saito är en gammal generation, finns det någon ny generation 2-cyl fyrtaktare på marknaden? I den storleken.

          Kommentar

          Arbetar...
          X