Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Multiplex SRLX

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Multiplex SRLX

    SRLX, vad är detta och hur fungerar det i praktiken, vad är nyttan?
    mvh
    Jan-Erik

  • #2
    Du menar antagligen SRXL, ett seriellt protokoll där information om 12 eller 16 kanaler överförs på en tråd. Spektrum, JR m.fl har också egna varianter/versioner av SRXL.

    Spec: https://www.multiplex-rc.de/Download...ltiplex-v2.pdf

    Fler bra förklarningar:
    https://wiki.beastx.com/index.php?ti...nk_protocol/en
    https://ardupilot.org/plane/docs/com...receivers.html

    /A

    Kommentar


    • #3
      Tackar. Förstår men ändå inte, vad är nyttan? Hur kan jag seriekoppla typ 12 servos?
      Jan-Erik

      Kommentar


      • #4
        Stora nyttan får du t.ex med en Flight Controller för helikopter eller multikopter. Bara en kontakt och kabel mellan FC - Rx med alla 12 eller 16 kanalerna.. Samt digital info med upp till 4k upplösning. Finns fler applikationer som drar nytta av detta.
        Vidareutvecklingen med Spektrum SRXL2 innebär dessutom dubbelriktad signalering på en och samma tråd, styrning/kontroll åt ena hållet och telemetridata åt andra. Dessutom upp till 32 kanaler.
        /A

        Kommentar


        • #5
          Lär väl vara ungefär samma som andra bl a kallar S.bus och har funnits under många år hos t ex Futaba och FrSky. Även dessa har nog successivt utvecklat funktionaliteten.
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av högålåg Visa inlägg
            SRLX, vad är detta och hur fungerar det i praktiken, vad är nyttan?
            mvh
            Jan-Erik
            Hej Jan-Erik
            Det är som Roger säger, en motsvarighet till Futabas S.bus men inte lika väl utvecklat. SRXL från Multiplex fungerar men tyvärr så finns begränsning i hur många kanaler som sänds via SRXL. Bra info får du i nedanstående länk.
            https://ardupilot.org/rover/docs/com...srxl-receivers

            Sen finns ju alltid Multiplex Teknikforum att tillgå där ämnet stötts och blötts i många trådar...

            /Ville
            "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

            Kommentar


            • #7
              Tackar för info. Kanske är inte detta något för mig men tackar alla.
              Jan-Erik

              Kommentar


              • #8
                Hej Jan-Erik.
                Här kommer lite närstående info, “two receiver operation” men med den skillnaden att man använder sig av SRXL som gör att man inte begränsas av den korta kabellängden i tidigare version av “two receiver operation”. Instruction manual for receiver software RX-SAT

                /Ville

                Bifogade filer
                "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                Kommentar


                • #9
                  Tack Ville
                  Denna möjlighet har jag nyss använt för en 7 kanals wingstabi och en rx7 som "slav".
                  Om jag uppgraderar två rx mlink men utan gyro kan jag då sammankoppla dessa och få diversity?
                  Jan-Erik

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av högålåg Visa inlägg
                    Tack Ville
                    Denna möjlighet har jag nyss använt för en 7 kanals wingstabi och en rx7 som "slav".
                    Om jag uppgraderar två rx mlink men utan gyro kan jag då sammankoppla dessa och få diversity?
                    Jan-Erik
                    Hej Jan-Erik.
                    Som svar på din fråga, ja, mottagarredundans (two receiver operation), har alltid funnits med alla Multiplex telemetrimottagare såsom t.ex RX-5/ RX-7, Rx-7-DR/ RX-9-DR med flera, så du behöver inte uppgradera dessa för att få funktionen, men visst, uppgradering av mottagare är alltid av godo. Tyvärr har jag liten till ingen erfarenhet av “two receiver operation” med Multiplex, jag har bara provat att det fungerar men har egentligen aldrig haft behov i någon modell.
                    Jag har dock mottagarredundans (receiver redundancy) i en segelkärra med FrSky-mottagare som fungerar som med Multiplex (two receiver operation) och det fungerar bra.

                    /Ville
                    Senast redigerad av Ville ; 2022-08-15, 08:44 .
                    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                    Kommentar


                    • #11
                      Tack Ville, jag skall testa

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X