Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Futuba FF9 model 9 cp-pcm

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Futuba FF9 model 9 cp-pcm

    Är helt hy på modellflyg, byggt en seagull buumerang och ropat in en ny futuba 9 cp-pcm, men det finns inga batteri kablar eller batteri i den. Har skruvat i särsändaren och hittat en liten 3 polig kontakt som jag tror batteri kabeln ska sitta på men är inte säker. Har sökt på youtube men hittar inte vilket batteri det ska va och inte vilka kablar och kontakter eller vart kablarna ska sitta. Kan nån tipsamig hur jag ska göra och vart jag kan hitta information. Tacksam om jag kunde få lite vägledning.

  • #2
    Hej,jag använder det här

    Kommentar


    • #3
      Hej Evald
      Välkommen in i hobbyn!
      Detta batteri är det som gäller:
      https://www.rcflight.se/visaprodukt....-mah-9-6-v-kub.
      Ang anslutning av batteriet se här:
      https://www.manualslib.com/manual/37...page=13#manual
      Och här en länk till hela manualen på engelska:
      https://www.manualslib.com/manual/37...Chp-Super.html.
      Fick du med manual och laddare?
      Om inte så ladda ner manualen i länken ovan.
      Länk till laddare (12 - 15 timmar laddtid om batteriet är tomt):
      http://www.mbs-rcmodels.se/laddare-o...h-mottagarack/
      Eller denna om du vill ladda snabbare:
      http://www.mbs-rcmodels.se/laddare-o...h-mottagarack/

      Mvh/Peo

      Kommentar


      • Evald
        Evald Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Problemet är att det inte finns någon sladd eller kontakt där, men om jag öppnar chassit så sitter det en kontakt snett ner höger om dubbelkommando kontakten är nästan säker på att batterikabeln ska dit men det går att vända den på 2 vis och då kan ju + o - bli fel. kontakten är lite tjockare och vit med 3 stift. Nej laddare och batteri va inte med ingen manual heller. Tänkte köpa batteri och laddare men vilken sladd och kontakt ska det va, inget av det framgår av manualen, tack för hjälpen

    • #4
      Kawa han före mig ang. batteri ser jag, vi länkar till samma iaf.

      Peo

      Kommentar


      • #5
        Skall du som första modell flyga en metanolmotor-försedd balsakärra så se till att få hjälp av någon erfaren modellflygare annars är oddsen inte så goda.
        Normalt hade jag rekommenderat en eldriven EPO-kärra men med en 35 MHz-radio så kan det vara lite problematiskt - i alla fall med aningen större elmotorer.
        Numera flyger vi nästan undantagslöst med 2,4 GHz-anläggningar som är mer eller mindre okänsliga för elektriska störningar och inte heller kräver att man är ensam på sin frekvens. Du kan i o f s sätta in en 2,4 GHz-modul (Futaba-typ) i din sändare och köpa motsvarande mottagare om du vill flyga el - eller i största allmänhet få en säkrare radiolänk.
        Lycka till hälsar
        Roger

        Kommentar


        • Evald
          Evald Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Har redan en bensinmotor ,SaitoFG-11 4 takt och tänkte träna mycket i simulator innan jag ger mig upp, i mina öde trakter är det svårt att hitta någon annan modellflygare så jag försöker själv . Modulen som sitter i är på3,5mHz, Blir det inte bra? Tack för lyckönskningarna, tror dom behövs

      • #6
        Hej Roger
        Kapar tråden lite grann,
        Var hittar du 2,4 modul och mottagare till lite äldre Futaba?
        Har en gammal FF8 liggande och har letat modul och mottagare till den.
        Evald
        För övrigt håller jag med Roger, ta hjälp av en erfaren i början så blir du
        kvar i denna rolig hobby.

        Peo

        Kommentar


        • #7
          Peo - enklast är nog idag att försöka få tag i nån begagnad. Gissar att det ligger många och "skräpar" - inkl hos mig för jag har en Assan-modul och många mottagare som jag flugit väldigt mycket med utan problem. Men just nu är den inte till salu. Om du får tag i en JR-modul så har det funnits ett företag som tillverkar en bottenplatta som man sätter i Futaban och sen kan man montera en JR-modul i denna.
          Rättelse: Det var åt andra hållet det fungerade - alltså en Futaba-anpassad modul till en modulplats typ JR - som finns i bl a FrSky Taranis. Sorry.
          Roger
          Senast redigerad av mcregor ; 2022-01-08, 17:52 .

          Kommentar


          • #8
            Ff9 hej en fin radio evt säljer Hab 2,4 moduler. Har en själv funkar bra. Inte t salu. Även 35 mhz pcm funkar bra t metanol och mindre el. Futabas kontakter är trepoliga men strömkabel använder bara två av dessa. Kolla färgmatchningen och futabas system mot felvändning. Börja med en sk trailer eller snäll seglare och ta hjälp av en van flygare. Ha skoj Med vänlig hälsning, Marcus

            Kommentar


            • #9
              Evald - om det är batterianslutnings-kontakten du talar om ovan så sitter den i batterifacket och om jag inte minns fel så är det en vanlig servokontakt av "Futaba-typ". Men det är länge sen jag mekade 9C/10C så visst kan minnet svika... Laddkontakten till originalladdaren sitter nertill på ena sidan av sändaren (rund kontakt) men då måste du använda en NiCd eller NiMh-ack för att kunna använda den laddmetoden.
              Har du ingen som kan hjälpa dig i början så tycker jag du skall försöka med en mindre, enkel elmodell i EPO. I regel brukar det fungera hyfsat även med 35 MHz-utrustning om man håller sig till lite mindre kärror med lite mindre motorer. Även om man kör simulator före så är det så mycket svårare att ta upp en relativt stor, otrimmad kärra - och med ett balsabygge så finns inte nån stor marginal för felhantering. Så endera behöver du ta hjälp av en erfaren flygare som kan kolla ditt bygge, grundinställa roder m m samt provflyga och trimma in eller så börjar du med en enkel, eldriven EPO-kärra. Det är mina bästa tips.Och se till att du har ett ansvars-försäkringsskydd - man vet aldrig vad som händer.
              Roger

              Kommentar

              Arbetar...
              X