Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Tips för vinterflyg

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Tips för vinterflyg

    Det finns många människor "out there" some ännu inte flyger undern vintern så jag startar denna tråd för att vi ska kunna dela med oss av våra bästa vinterflygtips och kanske få fler piloter att uppleva tjusningen.

    Jag själv flyger nästan enbart segelflyg, har bara väldigt liten erfarenhet av elmotorflyg och i stort sett ingen erfarenhet alls av metanolflyg, så jag hoppas att andra kan fylla på i tråden med många goda tips för motorflyget.

    -------------------------------

    Tips: Klä dig varmt! Småfrysande kan förstöra vilken dag som helst. Vårt klubbfält är alltid några grader kallare än min hemmatermometer visar så jag har flera gånger blivit överaskad av hur kallt det var på fältet. Kom ihåg att det är lätt att öppna en dragkedja om man blir för varm, men det är svårt att återfå värme om man blivit kall.

    Tips: Sändarpåse skyddar mer än man tror. Den skyddar både mot vinden och begränsar strålningsvärmen från händerna. Personligen tycker jag att det funkar att flyga barhänt inuti sändarpåsen ned till åtminstone -10C.

    Tips: Stå på sittdyna, liggunderlag eller liknande. Även om jag har kängor med tjocka sulor är det förvånansvärt hur stor skillnad det gör att ställa sig på ett isolerande underlag.

    Tips: Håll batterierna varma. Kyla gör att batteriernaas maxström minskar drastiskt. I mina tävlingsseglare kan stighastigheten halveras när batterierna är 5-10 grader kalla mot när de är +20 grader varma. Skillnaden är märkbar om än inte jättestor från +20 till +10, men under +10 försämras prestandan drastiskt. Ofta använder jag HobbyKings värmepåse till batterierna, men ibland använder jag två PET-flaskor med varmvatten i en liten kylväska.

    Tips: Håll eltejpen varm. På kompositseglare används oftast eltejp för att hålla fast vingsektionerna i varandra. Kyla gör att tejpen fäster MYCKET sämre. Att ha den i innerfickan istället för i flyglådan gör stor skillnad. Det lär ska finnas eltejp som funkar bra ned till -10C men jag har inte fått tag på någon sådan ännu.

    Tips: Undvik att spetta vid landningen om marken är frusen. Tävlingsseglare landas oftast med nosen först för att få stopp på planet vid landningen (och därmed ha lättare att erhålla höga landningspoäng) men det är inte att rekommendera om marken är frusen och snöfri. Personligen tycker jag att det funkar bäst att komma med full broms på låg höjd, ca 2-3 dm. När farten minskat nästan till stallgränsen skjuter jag hastigt in bromsen. Lyftförmågan minskar då snabbt, planet stallar, men istället för att göra nos ned så sjunker det oftast bara rakt ned med buken först och tvärstannar med minimalt glid. Skonsamt.

    Tips: Isolera termosen. Vårt klubbfält har inget klubbhus eller liknande så termosen står i en utkyld bil hela dagen. Min termos är dessutom ganska dålig. Det gör större skillnad än jag hade trott att svepa in termosen i oanvända extrakläder så att kaffet är varmt även på eftermiddagen.

    -----------------

    Det var mina bästa vintertips. Vad kan ni andra fylla på med?

  • #2
    ...eller välj en klubb med uppvärmd klubbstuga att värma sig i mellan flygningarna. Så har vi - även om den bara är uppvärmd med en gasolkamin men det går i andra sidan att få upp temperaturen snabbt med en sån. Vi flyger nästan varje "flygbar" dag under vintern och att starta och landa på snö är nåt speciellt som fler borde testa.
    F ö håller jag med dig om dina tips, StefanR. Och som sagt - sändarpåsarna skyddar mera än man kan tro. Har samma erfarenheter som du även i det avseendet.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Maule.jpg Visningar:	0 Storlek:		147,1 KB ID:		17783
    Ovan - kompisens E-Flite Maule M-7 på Hobbyking-skidor.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av mcregor ; 2022-01-04, 16:41 .

    Kommentar


    • #3
      Tips vid kyla
      Vid sportdraksflygning på vintern med två eller fyra linor som i ofta sker vid utsatta lägen hjälper nedanstående. Kanske fungerar dom vid andra aktiviteter på stora fält?:
      • Sträva efter att hålla ryggen i riktning mot eventuell vind (I fallet sportdrakar sker ju detta mestadels naturligt under själva framförandet iaf (nollvindsdrakar undantaget)).
      • Sök gärna upp ett vindskyddat ställe de stunder då händerna är oskyddade för att montera/demontera eller fixa med något pilligt, eller ha åtminstone händerna i lä av kroppen.
      • Handskar (när dessa kan vara på...) bör täcka handlederna ordentligt för att inte läcka värme där.
      • Underställ.
      • Rörelse generar värme.
      • Se upp med dåligt isolerade metalldelar – dom leder bort värme. Det är skillnad mellan mitt kolfiberhandtagspar och drakhandtag i mestadels metall - Även om man har handskar på...

      Tunna handskar i inte fullt så kallt väder

      När det inte är fullt så kallt, typ höst och vår eller vid blidväder, så använder jag mycket tunna ”servicehandskar/arbetshandskar” i nylon+mikrofiber (Biltema, <30kr) för att händerna ska fungera normalt, men med i sig minimal negativ inverkan på motoriken och känseln (mkt viktigt). OK, det vore bättre om dom täckte handlederna, men dom funkar tillräckligt bra under vår och höst för att förlänga den sk. ”problemfria säsongen” (sommaren). Kanske dom också skulle fungera i (en av era) sändarpåsar?
      Även under sommartid använder jag ibland dessa handskar under långa drakpass för att skydda några pigmentlösa hudfläckar mot solen. Ett par mkt fint stickade tunna handskar/fingervantar jag införskaffade på en sportbutik visade sig vara för dragiga (genom små maskor) för att använda som enda lager. Tror att dom egentligen var avsedda som någon slags innerhandske.


      Inställning till vinterflygning
      Vad gäller vinterflygning måste man fråga sig: Vill man glömma sina färdigheter från sommaren eller fortsätta och gå framåt över vintern?

      Kommentar

      Arbetar...
      X