Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Handla modellflygprylar på EBAY!?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Handla modellflygprylar på EBAY!?

    Hej!
    Hittade för drygt en vecka sedan en gammal Pilot OK Model byggsats på EBAY, slog naturligtvis till direkt, inte billigt, nästan 5 lök med frakt,tull o momsavgifter, allt frid och fröjd ( trodde jag).
    Fick i onsdags ett mail från EBAY att mitt paket inte skulle skickas, ej heller återsända till säljaren, men jag skulle bli återbetald!?
    Anledningen var nya importregler i Sverige... , har någon annan drabbats av det här?

    Peppe
    Senast redigerad av Peppe ; 2021-11-13, 16:25 .

  • #2
    Många år sedan jag köpte något från USA via Ebay. Jag är frågande till att nya svenska importregler skulle vara orsaken, men osvuret är bäst. Kanske var paketet i största laget? Kan bara inte begripa varför svenska importregler skulle drabba balsabyggsatser
    .
    Senast redigerad av reparatörn ; 2021-11-14, 13:42 .

    Kommentar


    • #3
      Bråkade med Ebays kundtjänst igår, förklarade att det bara är "woodensticks and plywood Pieces in a box",
      det spelade ingen roll, Sveriges importregler sa bestämt stopp!?
      Trevlig helg, Peter

      Kommentar


      • #4
        Drone precursors...

        Kommentar


        • #5
          Jag har råkat ut för motsvarande när jag köpte verktyg från en brittisk handlare på Ebay. Om jag förstod det rätt så var det något med att Ebay inte kunde hantera momsen korrekt så om köpet hade genomförts hade jag fått betala både brittisk och svensk moms på varan. Handlaren avbröt försäljningen och bad mig köpa från deras hemsida istället, där fungerade allt klockrent.

          Kommentar


          • #6
            Jag söker på Ebay efter märktejp till min label printer. Det kan dyka upp en liten röd text "May not ship to Sweden". Du kanske missade den lilla grejen. Dessutom kan man direkt markera Sweden, högst upp finns "Ship to". Där kan man välja Sweden om det inte redan är förvalt.
            Jag har handlat från Ebay flera gånger och aldrig haft problem.

            Detta skriver jag som ett tips till alla och envar.

            "Flyg nu sakta och inte så högt...." (citat orolig mamma när sonen blev flygvapenpilot)
            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar


            • #7
              Din mor var klok och vis på alla sätt. Flyga högt och snabbt när fula grabbar är i området kan ju inte vara bra...

              Kommentar


              • #8
                Fick häromdagen en försändelse från det "brexiterade" England.
                Ett stort vadderat kuvert landade direkt i brevlådan, helt befriat från hot om extra avgifter...
                Det måste ha flugit under Postnords radar.....

                .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #9
                  Jo du Peppe. Vi är nog många som råkat ut för krångliga regler. Köpte hem några så dekaler från ett företag utanför EU förra året. Kuvertet var 10x15 cm och vägde 100gram, men det saknades "innehållsförteckning" på officiellt dokument, så försändelsen gick tillbaka till avsändaren. Företaget fick skicka igen, men med innehållsförteckning.
                  Samtalet med tullen var som att köra huvudet i väggen. Bara att bita ihop.

                  Kommentar


                  • #10
                    Lelle......finns ännu värre exempel......tro det eller ej. Jag har varit med om riktigt billiga inköp från Asien, där försändelsen varit lågt värderad. Kanske några tior. Men det hindrade inte PostMord från att debitera mig några kronor i tull och moms, plus givetvis 75:- för "administration". Inte utan att man har tur om det bara slutar där. Har även hänt ett par tre gånger att paketet "försvunnit" efter erlagd betalning. Det Du!!!!

                    Kommentar


                    • #11
                      Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                      Lelle......finns ännu värre exempel......tro det eller ej. Jag har varit med om riktigt billiga inköp från Asien, där försändelsen varit lågt värderad. Kanske några tior. Men det hindrade inte PostMord från att debitera mig några kronor i tull och moms, plus givetvis 75:- för "administration". Inte utan att man har tur om det bara slutar där. Har även hänt ett par tre gånger att paketet "försvunnit" efter erlagd betalning. Det Du!!!!
                      Ja jösses, man tar sig för pannan !

                      Kommentar


                      • #12
                        Som motsats till er som haft en massa problem så kan jag säga att jag själv såvitt jag minns inte haft ett enda leveransproblem relaterat till Postnord utan det har fungerat utmärkt under alla år. Och det med beställningar ifrån Sverige, EU, U.K och mera fjärran länder inte minst.
                        Roger

                        Kommentar


                        • #13
                          "Restricted item" var anledningen till att det inte skulle levereras till Sverige stog det!

                          Vad ska man säga.......

                          Kommentar


                          • #14
                            Kanske var en mycket sällsynt och ovanligt värdefull byggsats som inte fick exporteras utanför USA???

                            Kommentar


                            • #15
                              Nja, tror det här är ett isolerat "Ebay" problem, hoppas i alla fall det!

                              Trevlig helg på er, Peppeluringen​​​​​​
                              Senast redigerad av Peppe ; 2021-11-19, 10:39 .

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X