Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Mfn

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Mfn

    Det är väl i dag årets första nummer ska komma i brevlådan. Postnord brukar ju vara flexibla så det har ju hänt att flera har fått sin tidning någon dag tidigare.
    Det ska bli intressant att läsa om årets stämmohandlingar kommer med i tidningen.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		mfn0017.jpg
Visningar:	611
Storlek:		65,3 KB
ID:		1728

    Men hoppsan!!
    Nu har det plötsligt kommit upp en utgivningsplan på hemsidan..

    Klicka på bilden för större version

Namn:		mfn1.jpg
Visningar:	600
Storlek:		25,7 KB
ID:		1729
    Bifogade filer
    www.modellflygnytt.se/mv.html

  • #2
    Patrik,

    Jag ser med intresse fram mot årets första MFN. Mest intressant blir diskussionerna här på forumet om just detta första nummer, för diskussioner blir det. Förhoppningsvis håller intelligensnivån hos herrar skribenter dialogen sansad och civiliserad, men osvuret är bäst. Det KAN ju spåra ur också, som det har gjort många gånger tidigare. Men visst vore det trevligt med lugna och sansade inlägg.

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
      Det är väl i dag årets första nummer ska komma i brevlådan. Postnord brukar ju vara flexibla så det har ju hänt att flera har fått sin tidning någon dag tidigare.
      Det ska bli intressant att läsa om årets stämmohandlingar kommer med i tidningen.
      Klicka på bilden för större version

Namn:		mfn0017.jpg
Visningar:	611
Storlek:		65,3 KB
ID:		1728

      Men hoppsan!!
      Nu har det plötsligt kommit upp en utgivningsplan på hemsidan..

      Klicka på bilden för större version

Namn:		mfn1.jpg
Visningar:	600
Storlek:		25,7 KB
ID:		1729
      Det brukar det göra varje år!
      //Mange

      www.strangnasmodellflygare.se

      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

      Endast döda laxar flyter medströms...

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg

        Det brukar det göra varje år!
        Kommer andra datum än de som kommer i tidningen först?
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • Gasman
          Gasman Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Det får du fråga Micke Hansson om. På hemsidan publicerar jag de datum han sänder mig...

      • #5
        Har just ögnat igenom MFN Nr 1, 2019. Även om alla artiklar inte var intressanta för mig, är jag ändå nöjd med tidningen. En riktigt bra artikel var den om Hanno Prettner, liksom intervjun med Harald Pichler.

        I vanlig ordning skall det väl klagas och gnällas på fotografier, text och varför inte annonseringen, men jag struntar i sådant. Jag tycker tidningen var bra.

        Kommentar


        • #6
          7 helsidor reklam (15%)
          2 sidor info/innehåll (4%)
          2 sidor F1 (4%) snyggt skrivet
          4 helsidor inbjudningar (8%)
          6 sidor Inneflyg Bosön (12%)
          4 s Helsingdrone (4%) - snyggt skrivet - men tre namn bortklippta från en bildtext.
          14 sidor F3A (29%) - Conny Å skriver bra
          5 sidor Jetpower (10%) Eurocpeter ;-)
          4 sidor Sylvesterflyg på Bålsta (8%) - snyggt skrivet

          Det blev inte riktigt hundra - för många tiondelar som kapats.
          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • #7
            Patrick,vad är det du vill? Mitt förslag,lämna dina synpunkter om MFN till redaktören direkt,jag skulle tycka det var jättetrevligt om vi kunde slippa det här ekorrhjulet här på forumet,det praktiskt taget avlivade det gamla..
            Och sätter det igång igen med det sedvanliga gnället så låser jag trådarna..
            Att tröska varenda nummer av en tidning i det här forumet är för mig meningslöst,du når ju inte den som är ansvarig? Ska vi så småningom få detta till ett friskt modellflygforum där det skrivs om MODELLFLYG så är detta en blöt filt..
            MVH
            //Bokis

            Kommentar


            • #8
              Bokis,

              Lugn och fin nu, lugn och fin.....Patrik var nog bara på skämthumör, jag tror inte han menade något illa. Kan man inte hitta något allvarligt att kritisera, så får man väl försöka hitta på något då- typ. Det är lugnt, och själv njuter jag av den lugna och civilicerade debattnivån på detta forum. Men ändå...borde vi inte ibland få vara liiiiiiite nostalgiska av oss? Bara liiiiiite liiiite granna då och då?

              Kommentar


              • #9
                Nix!,recensera MFN,vare sig det är ironiskt ,på skämt m.m är jag inte intresserad av och som jag skrev,jag kommer att låsa trådar som denna om det fortsätter.. Är jag tillräckligt tydlig?
                MVH
                //Bokis

                Kommentar


                • #10
                  Med risk att bli låst och utestängd så måste jag i alla fall berätta att Edvard Källs text är riktigt underhållande att läsa med mycket ironi, självironi och lustigheter som gjorde att man gärna läste texten en extra gång för att inte missa något kul. Jag tvekar inte att de som tävlade hade riktigt trevligt både under tävlingen och efteråt.
                  Men hans artikel var så klart inte den enda som jag gillade.
                  www.modellflygnytt.se/mv.html

                  Kommentar


                  • #11
                    Edvard har alltid en bra distans till det han gör. Han är också en fantastisk modellflygare som konstruerar sina egna tävlingsmodeller. Klok som han är så hämtar han inspiration från modeller som finns och skapar något eget! Att han dessutom är en talangfull flygare gör inte saken sämre.
                    Som skribent förbättrar han sig hela tiden. Just så kul som Edvard förmedlar i sina artiklar har vi på våra tävlingar. Naturligtvis finns det en vinnarskalle i alla deltagare också!!
                    Tack för att du alltid skriver Edvard!

                    Med vänlig hälsning Anders J

                    Kommentar


                    • #12
                      Ursprungligen postat av Jonte

                      Vem har sagt att du måste gilla alla inlägg som kommer.
                      trodde inte det fanns censur idag i sverige. Men kanske då bara i kina. Bra att man skriver vad man tycker om saker och thing. Tidningen är kass. För många stora bilder. Ja sen herr prettner vet nog alla vem han är. Säkert 50 sidor genom åren som handlar om denna herre. Bara att göra en utvärdering själv om man tycker om tidningen eller ej. Man har då rätt att tycka att denna tidning suger. Vilket det är fullt tillåtet att publicera sin åsikt om . Inte är det någon annan som skall avgöra detta faktum.Antagligen kommer denna tråd att låsas nu.
                      då vet vi alla vilken nivå detta forum har. Att det är storebror som bestämmer.
                      Jaha du Jonte,du kallade dig för Eric förut vill jag minnas... Då var det Sepp Blatter du jämförde Rolle B med,nu är det Kina.
                      Du har din fulla rätt och skriva ner dina åsikter,dock inte var som helst om du nu tror det.
                      För att göra det så får du skapa din egen hemsida,där kan du skriva om allt,här gör du det inte.

                      En del gillar säkert ett grälsjukt klimat,vilka syntes ganska klart på gamla SMF,behövs inte alls här.
                      Och jag behöver inte alls gilla alla inlägg om du tror det,däremot så kommer jag att göra som jag skriver ovan,dvs
                      inte tillåta att detta forum går in på samma spår som det gamla gjorde sista åren när sånt här dominerade.




                      MVH
                      //Bokis

                      Kommentar


                      • reparatörn
                        reparatörn Kommenterade
                        Redigering av en kommentar
                        Atta boy Bokis.

                    • #13
                      Jag ser andra lösningar än att låsa tråden.

                      Ett forum blir aldrig bättre än bidragen från sina medlemmar. Och jag kan förstå om några tycker det kan vara jobbigt att det blir ordning och reda på på forumet.

                      Det var jag som dåvarande ordförande i SMFF beslöt att vi skulle överta SMF.se. Vi visste att den gamla plattformen var trög och omodern. Vi bestämde oss från början att ett nytt forum måste byggas. Det tog längre tid, mycket längre tid än vi tänkt oss. Detta på grund av olika orsaker. Nu är vi igång. Det är även jag som bett Bokis om hjälp med moderering, vilket jag tycker han gör mycket bra. Detta på grund av att han har stor erfarenhet av forum och gillar ALLT modellflyg. Vi är några stycken som är inblandade men det är Bokis och Gasman som syns mest. Stort tack till Bokis och Gasman för allt jobb ni lägger ner.

                      Rolle
                      Senast redigerad av Rolle ; 2019-03-03, 22:41 .

                      Kommentar


                      • #14
                        Då SMF nu är förbundets officiella forum så är det funktionärers och förtroendevaldas skyldighet att bevaka det och hålla sig ajour med medlemmarnas åsikter och funderingar.
                        Ett förslag, lägg till två forumdelar, "Nyheter och bulletiner från förbundet" och "Medlemssurr".
                        I den förstnämnda kan styrelsen föra fram vad de vill, delen ska vara låst för inlägg och kommentarer från "vanliga" medlemmar.
                        I den andra kan medlemmar ställa frågor och framföra sina åsikter. Även om MFN då den ju är en icke obetydlig del av verksamheten.

                        Att RCFF bildades var nog ett resultat av att förbundsstyrelsen hade både skygglappar och knäck i lurarna och inte fattade vad som rördes i gräsrötternas huvuden.
                        Men kan dra en parallell till de senaste årens rikspolitik där vissa ämnen varit tabu och det har medfört att ett missnöjesparti växt och blivit ett av de största.

                        Att trådar gällande tidning och förbund blev långa på det gamla forumet visar bara att det är ämnen som berör, varför ska de då inte få debatteras?
                        Är det så att man tycker de trådarna är pest och kolera så är det ju enklast att bara ignorera dessa i stället för att kommentera och bidra till att trådarna lever vidare i det oändliga...

                        Kommentar


                        • #15
                          Jag kan i viss mån hålla med dig Honken men då får du motionera om ett antal ändringar i SMFFs stadgar. SMFFs struktur ser inte ut som RCFFs. Du kan jämföra med vilket annat riksförbund eller fackförbund som helst. Förbundsstyrelsen ska naturligtvis ta till vara medlemmarnas åsikter men det kan knappast vara deras huvudsyssla. Till det räcker inte tiden. Det är ett ideellt uppdrag att sitta i styrelsen och det tar nog med tid att rodda det. Det hindrar dock inte styrelsens medlemmar att vara delaktig och aktiv på forumet men det kan inte vara någon förstahandsprioritering. Höjer vi dock medlemsavgiften med ett antal tusenlappar per medlem så vi kan avlöna styrelsen så kommer saken i ett helt annat läge. Tror dock inte den åtgärden är vidare populär bland medlemmarna.

                          Vad gäller modellflygnytt så kan man säkert göra förändringar. Dock står det i stadgarna att modellflygnytt är förbundets officiella informationskanal. Vad gäller Mfn. så är det nästan uteslutande de som klagar som hörs. Och dom hörs rejält. De som har negativa åsikter om Mfn. har sällan eller aldrig bidragit med något material. Däremot är man väldigt snabb på att kritisera innehållet. Och då gärna på ett forum så att flera får veta hur missnöjd man är. Jag har rätt liten förståelse för det agerandet. Det bidrar ju inte till något positivt. Den typen av inlägg ger bara en sur och syrlig ton i forumet. Saklig kritik och synpunkter på innehåll och layout framföres med fördel till redaktören för Mfn.
                          Jag vet inte hur många förbundsmöten Mfn. varit uppe till diskussion. Men varje gång så slutar det med att den ska vara kvar i sin nuvarande form. Har du själv bidragit med något material till Mfn för att göra den bättre. Du skriver att trådarna om Mfn. blev långa på det gamla forumet och att du ser det som ett engagemang. Jag drar dock inte den slutsatsen. Antalet skribenter i dom trådarna var väldigt få, ca 10 st. och de triggade varandra. detta skapade en sur och dålig stämning. Av den anledningen vill vi rikta eventuella tyckanden till redaktören. Men ännu hellre bidrag som gör Mfn. bättre.
                          Under min tid som ordförande så borde jag ha använt Mfn. mycket mer, men så blev det inte. Trist och tråkigt men jag hann helt enkelt inte med. Sen är jag ju inte ordförande längre. Det kan ju hänga ihop.

                          Rolle

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X