Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Programmering FrSky Taranis

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Programmering FrSky Taranis

    Jag undrar hur FrSky Taranis är att programmera! Använder nu Graupner MC 24 och funderar på att gå över till FrSky! Tacksam för synpunkter

  • #2
    Det finns mängder av Youtube-filmer ang detta ämne - så kolla nån av dessa. Gillar man programmering är möjligheterna nästan obegränsade - är man inte lika intresserad så rekommenderar jag Spektrum istället eftersom deras programvara för de flesta är lite enklare att hantera.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      FrSky Taranis (FrSky Horus, Jumper, Radiomaster m.fl.) använder OpenTx som operativsystem till skillnad från "de etablerade" Spekrum, Futaba, Multiplex m.fl. Open Tx är mycket flexibelt men man får i princip bygga upp mixers och annat själv (eller kopiera från kompisar). Inlärningskurvan anses vara brant till att börja med men senare upptäcker man att det hela är logiskt och enkelt. Massor finns som Roger påpekar på YT och andra ställen varav jag bara länkar till två om jag själv gillar:

      https://www.rcflyg.se/forum/showthre...ndaroperativet

      https://rc-soar.com/opentx/basics/index.htm
      Senast redigerad av pernstig ; 2021-10-01, 10:46 .

      Kommentar


      • #4
        Hej
        Funderar lite på att byta till en radio med lite mer kvalitet än Radiomaster TX16S.
        Alternativ kan vara FrSky. Frågan är vilken av deras modeller som är bra att satsa på. Är det Taranis, Horus eller eventuellt Tandem eller vad mer kan finnas som håller hög kvalitet? Det skulle vara intressant att se en publicerad statistik över fel på olika fabrikat, men det finns nog inte. OpenTX är ok.
        /Göran

        Kommentar


        • #5
          Bra att känna till är att om man väljer FrSky:s mottagare med det nya ACCESS-protkollet så kan man inte använda dem tillsammans med sändare som har s.k. multiprotokoll t.ex. Jumper eller Radiomaster. Externa multimoduler fungerar inte heller.

          Kommentar


          • #6
            De nyaste FrSk-sändarna (Tandem-serien) kör väl ett nytt, eget operativsystem (Ethos) och jag har ingen aning om man kan köra OpenTX på dessa. Annars får man hålla sig till Horus X12 resp X10. Har själv en X12 och den ger ett gediget intryck - gillar bl a spakarna. Men trots detta flyger jag mest med min Spektrum iX12 numera även om Horusen känns gedignare.
            Roger

            Kommentar


            • #7
              Ja Tandem använder ju Ethos och OpenTX fungerar nog inte. Har ett par X8R mottagare som jag uppgraderat till ACCST 2 men jag vet inte om de går att använda till Tandem. Enligt info skall Tandem kunna ta ACCST 2 D16, men har man det efter uppgradering med filen X8R_ACCST_2.1.0_LBT.frk Det är lite djungel med alla dessa protokoll. Hur kollar man enklast vilken programvara som ligger i en mottagare?
              Jag tycker Radiomastern TX16S och Open TX känns bra men jag litar inte på radion ännu. Det har varit lite för många kvalitetsmissar. Servicehjälp från Radiomaster har fungerat. Skall testa ett tag till i enklare lättare flyg innan jag använder den i tyngre och snabbare maskiner.
              /Göran

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
                ...Det är lite djungel med alla dessa protokoll. Hur kollar man enklast vilken programvara som ligger i en mottagare?
                /Göran
                Det finns inget enkelt sätt att få fram vilket protokoll som finns i en FrSky mottagare. Enda sättet är att försöka binda till de möjliga protokollen och se vilket som funkar. För ACCST är det fyra protokoll som är aktuella: V1_FCC, V1_LBT, V2.x.x_FCC och V2.x.x_LBT. Har man en multimodul (t.ex. RM TX16) så finns alla dessa protokoll att prova med. Eller också flashar man mottagaren med det protokoll man har i sin sändares interna XJT-modul och märker upp mottagaren efteråt.

                EDIT: Köper man en FrSky ACCST mottagare inom EU idag så bör man få en med V2.x.x_LBT.
                Senast redigerad av pernstig ; 2021-10-04, 08:52 . Anledning: Tilläggsinfo

                Kommentar


                • #9
                  Rekommenderar absolut Frsky Access sändare med vanligt Open TX! Kör man sån sändare har man ju verkligen stort urval av D16 och Archer mottagare att välja mellan, men bättre satsa på Archer/Access, alt uppdatera vissa D16 till Access och få mer funktioner, tex möjligheten att binda 3 mottagare samtidigt med helt fri kanalfördelning! Och mindre FW att hålla reda på, och i Access ser man aktuell FW i mottagaren i Sändaren när man kör OTA.

                  Ang TX16s är det tydligen typ lite lotteri, själv hade jag inga problem med min numera sålda, samtidigt läser man ju så gott som varje timme om folk som har problem, visst, många sålda, så nog svårt att få "rätt" uppfattning om läget... Sen är det ju så att många kör Frsky D16 RX med TX16s, en bra kombo, men verkar som Frsky sakta men säkert börjar plana ut D16, och då är det inte kul att ha en multimodul sändare och inte kunna få tag på nya D16 mottagare....

                  Så gillar man Frsky mottagare finns det ingen anledning att köra annat än Frsky sändare!

                  Ett litet tips, om man inte behöver en stor skärm och massa Switchar högt och lågt så är Frsky Q7 en suverän sändare, ja, finns nog ingen annan sändare på marknaden som lovordats så mycket i alla tester, jag håller med, bästa och trevligaste Sändaren jag haft under mina över 40 år som modellflygare!

                  Lycka till!

                  Kommentar


                  • #10
                    Köp en tysktillverkad kvalitetsradio typ Multiplex Cockpit 9 eller 12. Väldigt enkel att programmera och fungerar i alla väder. Alternativt en Futaba.
                    Kanske finns det en anledning till att dom kostar någon krona mer, men det är värt det.

                    M.v.h
                    Janne

                    Kommentar


                    • #11
                      Ursprungligen postat av JanE Visa inlägg
                      Köp en tysktillverkad kvalitetsradio typ Multiplex Cockpit 9 eller 12. Väldigt enkel att programmera och fungerar i alla väder. Alternativt en Futaba.
                      Kanske finns det en anledning till att dom kostar någon krona mer, men det är värt det.

                      M.v.h
                      Janne
                      Jag hade en Multiplex mc4000 tidigare. Den hade ett operativsystem som kan sägas vara ett förstadium av OpenTx och detta var alltså redan på 1990-talet! Senare MPX-sändare har de vanliga "låsta" menysystemen så nu kör jag FrSky och Radiomaster med OpenTx.

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X