Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Återvända till flyghobbyn?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Återvända till flyghobbyn?

    Hej på er, ny här och behöver er hjälp.

    Jag slutade flyga för 17 år sen för att 1. flygfältet fick radiostörningar, 2. min kattunge bet av samtliga mottagarantenner på en eftermiddag (!), 3. det nya fältet var för trångt för mina relativt snabba modeller (Twinjet 2X480 10 Nimh, Simprop hotliner m. Plettenberg borstmotor 10 Nimh, VIP pylon speed 400 7Xnicd). Sedan dess är det ju nytt frekvensband och alla de gamla grejorna (utom en tom VIP) är borta. Så, vad tror ni om följande frågor;

    1. Kan jag fortfarande flyga eller måste jag lära mig igen? (Svårt att svara på så klart, men tidigare flugna modeller säger väl något om var jag stod)
    2. Lurar på en Funjet Ultra att börja med, både snabb och lättlandad delta?
    3. Om Ja! på fråga 1, klarar jag inom rimlig tid att flyga hotliner?
    4. Kan jag köpa mitt gamla favoritfabrikat Graupner-radio (MC 20 hade jag tänkt mig isf) eller är allt snack om driftsproblem sant? (Flyger med pennfattning, inte tummarna)

    Drabbats av svårt flygsug! Snälla, hjälp mig med råd!

    // Full Fart (spar tid)
    Senast redigerad av Full fart ; 2021-05-31, 09:40 .

  • #2
    Det är klart att du kan flyga - men personligen skulle jag rekommendera en lite lugnare modell som första kärra efter ditt långa uppehåll.
    Sen är jag tveksam till Graupner radio idag eftersom dom lever "på jäsken". Inget fel på grejorna i sig men frågan är hur det kommer att utveckla sig för dom inom radiodelen - och samma gäller nog Multiplex radioapparater.
    Klarar du dig med mera standardbetonade apparater så skulle jag nog rekommendera Spektrum idag - då kan du säkert också få hjälp på fältet för dessa är rätt vanliga.
    Vill du köra lite mera exklusivt så är det nog Jeti som dominerar i det segmentet.
    Och gillar du att lära dig programmera så kan du välja en OpenTX-baserad sändare - typ Radiomaster eller Jumper. Eller tidigare FrSky-modeller.
    Dessa sändare kan nyttja en s k multiprotokoll-modul vilket ger tillgång till väldigt många 2,4 GHz-protokoll - dock inte Futaba FASSt/FASStest och vissa andra protokoll i mera exklusiva märken.
    Bara att köra igång..
    Roger

    Kommentar


    • #3
      1. Självklart! Måste väl vara som att cykla. Rosta av dig på simulator eller något enkelt bara
      2. Pass. Finns väl enklare "avrostare"
      3. Ja! med tanke på vad du flugit tidigare kan det väl inte vara några problem
      4. Funkar säkert, men graupner som du känner till det finns inte längre. Kursat sedan många år tillbaka varpå namnet tagits över av koreanska SJ-Propo. Ytterst få använder graupner idag.

      Kommentar


      • #4
        Tack för snabb återkoppling, låter ju lovande det här! Bra, men surt, att veta om Graupner och att det tydligen verkar gälla Multiplex också. Mottager gärna mer feed-back från andra hugade också, även om denna info inte gjorde suget mindre!

        Kommentar


        • #5
          Vilket radiomärke/modell man "ska ha" är ju en fråga om tycke och smak. Alla märken har någon modell som klarar allt man kan behöva, så svårigheten är ju oftast att välja vilken nivå i modellutbudet man vill ha. Men Roger sätter fingret på en ganska viktig punkt: vad har de andra i klubben? Om man väljer samma fabrikat som flera andra klubbmedlemmar har så ökar chansen till erfarenhetsutbyte åt båda håll.

          Graupner har jag ingen koll på, men det rykte jag hört om Multiplex är att de upphör med High-End-modellerna av sändare men fortsätter med instegs- och mediummodellerna. Men det är som sagt bara ett rykte...

          När det gäller att välja radiomodell så rekommenderar jag att du funderar igenom vilka behov du har eller kommer att ha. Oftast är det inte antalet kanaler som är begränsningen utan kringfunktionerna såsom mixrar, timers, brytare och reglage. På vissa fabrikat kan man lägga till extra reglage och/eller brytare, på andra går inte det uta man måste byta ut radion i så fall.

          Som inspiration till vad som numera kan göras med moderna radiosändare så går jag här igenom de reglage jag själv använder. Jag flyger nästan enbart segelflyg, både med winchstart och elmotorstart. De reglage jag använder är:

          Höger spak: Höjd och skev
          Vänster spak: Roder och kråkbroms
          Vänster skjutreglage mellan spakarna: Motorpådrag (endast vissa modeller)
          Höger skjutreglage mellan spakarna: finjustering av klaffläge (endast vissa modeller)
          Vänster trelägesbrytare: Flygfas (distans, normal, termik)
          Vänster tvålägesbrytare: Startflygfas (extra klaff och ingen skev-klaff-mix vid winchstart)
          Höger tvålägesbrytare: Stopp av timer för flygtid (se nedan)
          Vänster yttre skjutreglage: Inställd som brytare för uppläsning i högtalaren av återstående flygtid
          Höger yttre skjutreglage: Inställd som brytare för start/stopp av extra timer.
          Höger rotary encoder: Används för att justera mixar under flygning

          I min radio, Multiplex Profi TX-12, finns tre timers. Dessa använder jag enligt följande:

          Timer 1: Flygtid. Räknar ned från 10 minuter (standard flygtid i segelflyggrenarna F3J och F5J). Programmerad att starta då jag drar på motorn och stoppa med en brytare. Används bara vid träning eftersom man på tävling har en manuell tidtagare.

          Timer 2: Motortid: I segelflyggrenen F5J får motorn användas i maximalt 30s men man får straffpoäng ju högre upp planet är då motorn stängs av. Jag ställer in timern på önskad motortid, ex.vis 22 sekunder, eftersom jag vet att jag på den motortiden når ca 170m med ett av mina plan. Rösten i högtalaren talar då om för mig när jag ska slå av motorn.

          Timer 3: Extra timer för landningsträning. Ibland klarar jag inte av att flyga tio minuter under träning. Jag slår då ofta på en tvåminuterstimer för att träna landningsmomentet istället.


          Mixar
          De flesta radiosändare har de flesta mixar man behöver. Däremot kan det skilja på hur många punkter på mixerkurvan som kan ställas in. Exempelvis är behovet av dykroder vid kråkbromsanvändning grovt olinjärt, dvs dykroderbehovet ändrar sig mer när bromsen går från 0% till 10% än när bromsen går från 70% till 80%. Ju fler ställbara punkter man kan ställa in i mixern, desto bättre kan man kontrollera olinjäriteter (på bekostnad av drstiskt ökad tidsåtgång för justeringen ).

          Laddningsfunktion
          Det kan vara värt att undersöka hur lätt/svårt det är att ladda sändaren. Min egen sändare (och jag gissar att det även gäller för många andra) laddas med en vanlig usb-laddare, men jag TROR att vissa modeller kräver en separat LiPO-laddare för sändaren.

          Simulatormöjlighet
          Jag tror att de flesta sändare går att ansluta direkt till datorn med USB-kabel (min egen gör det i alla fall), men det vissa (äldre?) sändare kan behöva en adapter. Om du har möjlighet att ansluta radion till datorn har du också möjlighet att prova flygplanen innan du köper dem Jag är ganska oinsatt på simulatormarknaden men jag vet att de dyrare fabrikaten har MASSOR med färdiga modeller och att simuleringarna är väldigt nära verkligheten. Multiplex har en gratisversion av ett kommersiellt program på sin hemsida. Den versionen innehåller två begränsningar: det finns bara Multiplexmodeller att välja mellan och vädret är inte ställbart i gratisversionen. (Betalversionen var väldigt billig, endast några hundringar, och då kan både väder och platser ändras (men modellerna är fortfarande begränsade till Multiplex)). Om du laddar ned den simulatorn tror jag att du kan testa Funjet och se om du har kvar ryggmärgsreflexerna för den.

          /Stefan

          Kommentar


          • #6
            Lysande tips! Det var lite mer inställningar än jag hade, men det var iaf möjligt att köra kråkbroms, flyga delta och V-stjärt osv. på min Graupner MC 12. Och jag skruvade dit någon extra ratt och brytare på den. Vi får se, mycket att tänka på, men jag får mycket hjälp här!

            Kommentar

            Arbetar...
            X