Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Faktura medlemsavgift till Flygsportförbundet?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Faktura medlemsavgift till Flygsportförbundet?

    Det har kommit en faktura till min klubb som avser medlemsavgift till Flygsportförbundet på 400 kr. Så här skriver SFS i mail:

    "Hej Radioflygklubben Ikaros

    Du har nu fått medlemsavgiften som faktura från Svenska Flygsportförbundet. För 2021 är den 400 kr/förening.
    Du undrar kanske varför vi fakturerar detta eftersom det inte har skett på länge. I många år har vi för att effektivisera administrationen fakturerat grenförbunden din förenings medlemsavgift med tanken att grenförbundet skulle fakturera er.
    Över tid har detta inte skett och det har skapat en tro att grenförbunden är medlemmar hos Svenska Flygsportförbundet vilket de inte är, men de är oerhört viktiga samarbetsorganisationer för att flygsporten i Sverige skall fungera.
    Svenska Flygsportförbundets medlemmar är 355 flygsportföreningarna i knappt 200 kommuner. Tyvärr har det visat sig att vi har flera föreningar, inte känner eller har låg kunskap om att de är en del av Svenska Flygsportförbundet och på så sätt även en del av idrottsrörelsen.
    Från 2021 kommer ni årligen få er förenings medlemsavgift till Svenska Flygsportförbundet via en faktura.

    Soft landings
    Svenska Flygsportförbundet"


    Jag förmodar att flera SMFF-klubbar ha fått samma faktura, hur tänker ni kring detta?

  • #2
    Hmm. Jag trodde i min enfald att vi hade en ren hierarki, Enskild medlem -> klubb -> grenförbund(SMFF) -> förbund(SFS) -> RF -> Kungen.
    Men så enkelt är det tydligen inte. Redan i botten kan en enskild medlem vara direkt ansluten till SMFF och en klubb är tydligen direktansluten till SFS, inte via SMFF. Var finns då RCFF i denna bild? Inte med alls? Men SMFF står tydligen också utanför. Vilken soppa....
    /A

    Kommentar


    • #3
      RCFF har ingen koppling till RF med dess underförbund.
      Ja - vad skall man säga. Är det så att SMFF tidigare betalat till FSF men inte längre gör detta av kanske ekonomiska orsaker så är det väl som det är för SMFF-klubbarna - bara att betala gissar jag. Även om det är en ny post i budgeten. Alternativet är ju att gå ur SMFF inför nästa år om man inte vill ha denna avgift.
      Roger

      Kommentar


      • #4
        Jag är kassör i MK Tre Aviatörer när vi fick fakturan ställde jag en fråga om tvång att betala:
        Fick följande svar:

        "Funderar du på varför ni skall vara medlemmar i Svenska Flygsportförbundet?
        Det finns många bra anledningar här är några exempel:
        · Ni är en del av svensk idrottsrörelse och Riksidrottsförbundet liksom SISU Idrottsutbildarna.
        o LOK-bidrag
        o Folkbildning genom SISU
        o Kompensationsstöd pga. Corona
        o Föreningsutveckling och föreningsstöd genom idrottskonsulent (distrikt)
        o Anläggningsbidrag
        o Andra bidrag
        o Idrottens rättssystem och juridiskt stöd i föreningsfrågor
        o Föreningsförsäkring
        · Ni är en del av internationella Flygsportförbundet FAI
        o VM och EM
        o Rekord
        o Tävlingsregler
        o Utmärkelser
        o FAI Sportlicenser
        · Ni är en del av Europe Air Sports (EAS)
        · Genom Svenska Flygsportförbundet finns dessutom
        o Föreningsutvecklingsbidrag
        o Stipendier: Florman (kvinnliga flygsportare), Unga ledare och miljö (förening)
        o Förtjänstmedaljer
        o Grenförbundsstöd
        o Elitbidrag
        o Antidoping en del av antidoping Sverige
        o Intressepolitik (arenor, luftrum med mera)
        Vi hoppas att ni fortsätter som medlemmar hos oss och för 2021 är medlemsavgiften enligt fakturan 400 kr.
        Med vänliga hälsningar,

        Kjell Folkesson
        Generalsekreterare
        Svenska Flygsportförbundet
        E-post: gs@flygsport.se
        M: 0702–925011
        "

        Jag vet inte om det finns någon koppling till medlemskapet i SMFF, har inte kunnat läsa in det i svaret.
        Framtiden får utvisa vad som gäller, vi kommer inte att betala medlemsavgiften i nuläget i alla fall.


        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av Anders J Visa inlägg
          Jag är kassör i MK Tre Aviatörer när vi fick fakturan ställde jag en fråga om tvång att betala:
          Fick följande svar:

          "Funderar du på varför ni skall vara medlemmar i Svenska Flygsportförbundet?
          Det finns många bra anledningar här är några exempel:
          · Ni är en del av svensk idrottsrörelse och Riksidrottsförbundet liksom SISU Idrottsutbildarna.
          o LOK-bidrag
          o Folkbildning genom SISU
          o Kompensationsstöd pga. Corona
          o Föreningsutveckling och föreningsstöd genom idrottskonsulent (distrikt)
          o Anläggningsbidrag
          o Andra bidrag
          o Idrottens rättssystem och juridiskt stöd i föreningsfrågor
          o Föreningsförsäkring
          · Ni är en del av internationella Flygsportförbundet FAI
          o VM och EM
          o Rekord
          o Tävlingsregler
          o Utmärkelser
          o FAI Sportlicenser
          · Ni är en del av Europe Air Sports (EAS)
          · Genom Svenska Flygsportförbundet finns dessutom
          o Föreningsutvecklingsbidrag
          o Stipendier: Florman (kvinnliga flygsportare), Unga ledare och miljö (förening)
          o Förtjänstmedaljer
          o Grenförbundsstöd
          o Elitbidrag
          o Antidoping en del av antidoping Sverige
          o Intressepolitik (arenor, luftrum med mera)
          Vi hoppas att ni fortsätter som medlemmar hos oss och för 2021 är medlemsavgiften enligt fakturan 400 kr.
          Med vänliga hälsningar,

          Kjell Folkesson
          Generalsekreterare
          Svenska Flygsportförbundet
          E-post: gs@flygsport.se
          M: 0702–925011
          "

          Jag vet inte om det finns någon koppling till medlemskapet i SMFF, har inte kunnat läsa in det i svaret.
          Framtiden får utvisa vad som gäller, vi kommer inte att betala medlemsavgiften i nuläget i alla fall.

          Hej Anders!

          Glöm inte pengarna som årligen utbetalas av Svenska Spel, detta till de klubbar som har loggan med Svenska Spel och Gräsroten med på klubbens hemsida.
          Vår klubb har inte många aktiva "spelare" trots detta fick klubben 1927 kr utbetalt från Svenska Spel vid senaste utbetalningen.
          Enligt Svenska spels redovisning erhöll MK Tre Aviatörer 1054 kr, pengar som ni missar om klubben lämnar RF.

          Med vänlig hälsning
          Mats Erlandsson

          Kommentar

          Arbetar...
          X