Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Dekalproblem

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Dekalproblem

    Jag har kommit över en komplett Top Flite Se5a som är till 75% träfärdig. Förmodligen är byggsatsen från mitten på -70 talet.
    Problemet är att först hittade jag inte dekalerna, sedan upptäckte jag dessa, hårt hoprullade från båda sidor, ungefär som man kan hitta gamla dekaler i plastmodeller.

    Nu till problemet, hur mjukar man upp dekalrullen så man kan använda dekalerna ? Dom är alltså hoprullade med baksidan utåt. Funderade på om man kan dusha försiktigt med vatten för att kunna släta ut rullen utan att dekalerna lossnar eller blir förstörda. Det är alltså vattendekaler. Dessa kan jag aldrig tänka mig går att få tag på om nu mot förmodan någon har en sats liggande.

    M.v.h
    Janne Odehag

  • #2
    När man använder vattendekaler, brukar det gå till så här:
    Man har ett ark, eller en urklippt bit ur ett ark, som läggs i ljummet vatten.
    Arket rullar omedelbart ihop sig, och när limmet lösts, börjar det räta ut sig igen. Då är det dags att föra över bilden.

    Om ett dekalark förvaras hoprullat, och utsätts för fukt, t.ex. i om det förvaras i en källare, garage, kallager etc, mjuknar limmet, men eftersom det ligger packat i en trång byggsatskartong, får det ju ingen chans att räta ut sig när limmet mjuknar.
    När det senare hamnar i en torrare miljö, torkar motivet fast i sitt hoprullade skick, och du har en styv rulle, så som du beskriver.

    Försök inte att "räta ut" rullen i torrt skick. Det kan resultera i att dekalen krackelerar.
    Det enda som hjälper är fukt i någon form....men försiktigt så att inte allt blir genomblött.
    Kan tänka mig att ånga vore en "lagom" behandling. Håll arket över en kastrull kokande vatten, och känn försiktigt efter när limmet börjar "ge sig", och pappret går att räta ut, utan att bruka våld.
    Om det lyckas, bred ut dekalarket t.ex. mellan ett par handdukar och lägg något plant och pressande ovanpå, och låt torka igen.
    Nu borde dekalarket vara "hyfsat" plant, eller i alla fall plant nog för att kunna hanteras....

    Om det handlar om något som skall "bevaras för eftervärlden", är det klokt att, i detta stadium, scanna in dekalarket, och spara som bildfil.
    Det möjliggör ju att man senare kan printa ut motiven på nya "köpe-dekalark" som det finns flera olika sorter av...

    Om du tänker använda dekalerna, behöver ju arket inte vara helt plant....bara så plant att du kommer åt att klippa ut de delar av arket som skall användas för tillfället....sedan sköter ju resten sig själv....

    Du får ta detta som en "tvåcentare" från mig.......med litet varsamhet tror jag att det lyckas......

    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-05-23, 14:30 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Tack för svaret, Jag var inne på något liknande med att duscha försiktigt med en typ blomspruta, men som du föreslår att försöka ånga dekalarket är nog rätt metod.
      Sedan när/om man får dekalarket någorlunda slätt, att scanna in det är ju smart om någon dkal crackelerar.
      Jag ska testa här framöver.

      Tack för nu
      Janne Odehag.

      Kommentar


      • #4
        https://callie-graphics.com/

        Kommentar


        • #5
          Tack för tipset, jag har en känsla av att det blir att beställa från dom.

          M.v..h
          Janne Odehag

          Kommentar

          Arbetar...
          X