Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Färga in japanpapper

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Färga in japanpapper

    Japanpapper finns i många glada färger.
    Men förutom de klassiska vitt, gult och orange, känns många färger alltför glada.....ungefär som de papper man förr gjorde julgranskarameller av.
    Det känns litet begränsat, med tanke på vad som skulle gå att åstadkomma om man hade full frihet att välja färgnyans, och dessutom kunna välja hur transparent och "skir" klädseln skall bli, i stället för de bjärta och nästan täckande "standardfärgerna".

    Varför inte en klädsel som liknar väderbiten och oblekt kanvas på en skalamodell av en flygmaskin från tidigt 1900-tal....?....kanske även tidstypiskt smutsad av röken från stadens kokspannor...?
    Då hamnar man långt från julgranskaramellpappret...!

    Jag har gjort litet tester....eller rättare sagt BÖRJAT testa litet grand, och en av mina inspiratörer har varit SMOS-kompisen Erik Linde, som också varit inne och nosat på det här området, och som hittat en bra teknik med "blomspruta", vilket gör att man klarar sig med mycket små färgmängder i stället för stora "bad" som ju annars varit praxis.

    Här är två av Eriks prover.
    Gissa vad färgpigmentet är....?......Saffran....!

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Erik 1.jpg
Visningar:	373
Storlek:		28,7 KB
ID:		15669
Klicka på bilden för större version

Namn:		Erik 2.jpg
Visningar:	406
Storlek:		43,7 KB
ID:		15668


    Ännu ett argument för att leka med infärgning är att det överlägset bra Esaki-pappret slutet tillverkas, och fortfarande verkar det finnas lager av vitt Esaki......dags att bunkra litet sådant, tror jag...

    Pga begränsningen med antal bilder per inlägg, får detta spridas på flera inlägg.......

    Fortsättning följer.........


    .







    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Häromdagen började jag testa, och ockuperade därmed en del av vår klubbstuga.

    Nu började jag jobba med temat "väderbitet", "ruffigt", "antikt", och nu sett i backspegeln visar det sig att det - kanske - var att börja i fel ända..
    Man skall ju inte börja med det svåraste.....men nyfikenheten var för stor....

    Till att börja med hade jag fyra av Herdins Lackbetspulver. Gul, Röd, Kastanjebrun och Ljus Ek.

    Kokade upp vatten, och blandade först varje påse med den vattenmängd som anvisas på påsen
    Klicka på bilden för större version  Namn:		001.jpg Visningar:	0 Storlek:		570,7 KB ID:		15675

    ...och hällde blandningarna i flaskor....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		002.jpg Visningar:	0 Storlek:		324,9 KB ID:		15671

    Hade i förväg tillverkat några testramar att spänna upp pappret i, om man till äventyrs skulle hitta någon intressant färg.
    Klicka på bilden för större version  Namn:		003.jpg Visningar:	0 Storlek:		473,5 KB ID:		15672

    Testhörnan. så här prydligt såg det ut....men inte så länge....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		004.jpg Visningar:	0 Storlek:		532,1 KB ID:		15673

    Blanda, mäta, anteckna, och så pensla eller skvätta proverna på testpappersbitar efterhand......
    Det dröjde inte länge förrän det såg ut så här....
    Skräptunnan fylldes i stadig takt, med trista prover......
    Klicka på bilden för större version  Namn:		005.jpg Visningar:	0 Storlek:		725,4 KB ID:		15674


    Fortsättning följer.....

    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-04-22, 10:49 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      När jag till slut hittade någon blandning som verkade intressant, blandade jag till en litet större mängd, lämplig för "blomsprutan".

      Här har jag riggat upp för sprutning. Överskottet rinner ner i plastburken och kan återanvändas.
      Klicka på bilden för större version  Namn:		006.jpg Visningar:	0 Storlek:		716,5 KB ID:		15677



      Man sprutar flödigt och generöst så att pappret blir fullständigt genomblött.
      Överskottet rinner ner i plastburken och kan återanvändas.
      Klicka på bilden för större version  Namn:		007.jpg Visningar:	0 Storlek:		548,3 KB ID:		15679


      Får rinna av ett litet tag.
      Klicka på bilden för större version  Namn:		008.jpg Visningar:	0 Storlek:		648,2 KB ID:		15680

      Klicka på bilden för större version  Namn:		009.jpg Visningar:	0 Storlek:		623,4 KB ID:		15678


      Därefter bredde jag ut arken på omväxlande en handduk eller en kartongskiva (båda funkar), för att avlägsna det "genomblötaste", innan jag våtklädde testramarna, som var fördopade, så att pappret kunde fästas på traditionellt vis genom att "dutta" aceton genom pappret.
      Sedan torkning/spänning och ett par lager dope, som vanligt.




      Fortsättning följer
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-04-22, 10:50 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Så resultatet, som blev ganska magert den här gången.
        Blandningsexperimenten tog nästan all tid, och jag var dessutom kräsen, så jag nöjde mig med två prover, som båda var någorlunda intressanta...

        Vi kallar proven "#1" och "#2".
        Personligen tycker jag att #1:an har störst möjligheter, som "ruffig duk"....den blev också skapligt bra på plankat underlag, tycker jag.

        #2:an blev inte så kul på öppna strukturer, men på plankat underlag skulle den nog kunna vara användbar i vissa lägen....

        Här är dom:

        Klicka på bilden för större version  Namn:		01.jpg Visningar:	0 Storlek:		22,4 KB ID:		15682 Klicka på bilden för större version  Namn:		02.jpg Visningar:	0 Storlek:		47,2 KB ID:		15685 Klicka på bilden för större version  Namn:		03.jpg Visningar:	0 Storlek:		77,9 KB ID:		15686 Klicka på bilden för större version  Namn:		04.jpg Visningar:	0 Storlek:		29,6 KB ID:		15683 Klicka på bilden för större version  Namn:		05.jpg Visningar:	0 Storlek:		113,2 KB ID:		15684

        Fortsättning följer........

        .
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-04-22, 10:41 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Sista bilden. #2:an på plankat underlag.

          Klicka på bilden för större version  Namn:		06.jpg Visningar:	0 Storlek:		59,5 KB ID:		15688



          Den här första övningen gav ett ganska magert resultat, men nu börjar jag långsamt förstå själva tekniken och jag ser fram emot en fortsättning på testerna.
          Det här är nog bara början av en "lärokurva"..

          Och jag misstänker att det blir betydligt enklare så småningom, när det kommer att handla om transparenta, skira och rena "pastellfärger"...


          Slut på rapporten.....

          .
          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-04-22, 10:27 .
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Gjorde även ett litet test med bläckstråleskrivaren på prov #1.
            Gick ju också bra..... ...fast bakgrundsfärgen begränsar ju färgvalet en aning förstås....

            Klicka på bilden för större version  Namn:		Print (1).jpg Visningar:	0 Storlek:		209,3 KB ID:		15692

            .

            .
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-04-22, 15:33 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Fär väl tillägga:
              Pappret på provet i #6 är litet flammigt i infärgningen.
              Det beror på att jag hade litet för bråttom med att låta det hela rinna av ordentligt (#3, bild 3 och 4) innan jag bredde ut det på kartongskivan.
              När pappret breddes ut fanns det m.a.o. litet "pölar" kvar på ovansidan, som orsakade flammigheten.
              "Felaktig hantering", javisst , men det gav ju också litet kunskap om hur man skulle kunna gå till väga för att få fram vissa effekter, om så önskas....

              .
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar

              Arbetar...
              X