Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Tips balsamodell Auster Autocrat

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Tips balsamodell Auster Autocrat

    Hej
    Har tänkt slutföra mitt bygge som jag startade för längesen. Jag är nybörjare så jag är tacksam för tips.
    Hur skall jag bygga roder? På ritning ser det ut som att det är en liten rörlig del för styrning. Stabilisatorn är byggd som en del. Skall den vara rörlig?
    Hur klär man modellen? Siden? Finns det någon bra anvisning hur man gör.
    Numera kan man använda elmotorer har jag läst. Var kan jag få tag på elmotor, batteri mm som passar denna modellen.
    Generellt var köper man prylar till sådana här byggen (exvis hjul)
    Tacksam för svar
    Anders
    Senast redigerad av anderwall ; 2021-04-01, 08:47 .

  • #2
    Kolla hos mbs.se, de brukar ha "rätt" grejor. Men det finns många leverantörer här hemma.

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av anderwall Visa inlägg
      Hur skall jag bygga roder? På ritning ser det ut som att det är en liten rörlig del för styrning. Stabilisatorn är byggd som en del. Skall den vara rörlig?
      Hej,

      Den lilla "snibben" till sidoroder som syns på ritningen är anpassad för en dåtida, icke-proportionell 1-kanalsradio, och då får rodret inte vara mycket större än så här, för att responsen inte skall bli "hysterisk"...det hade t.o.m. kunnat var ännu litet mindre...
      Men, det var då...!

      Nu är ju all rc-utrustning proportionell, och man kan även trimma in önskat roderutslag osv......och det ger helt andra förutsättningar...allt var inte bättre förr....

      Titta på skissen.
      Den röda linjen visar en "skalenlig" placering av gångjärnslinjen.
      Detta är ju lätt att få till rent byggmässigt, men det blir oundvikligen stora känsliga roder, och väljer man detta, får man trimma in väldigt små roderutslag.

      Den blå linjen visar en mer "vettig" placering av gångjärnslinjen för en rc-modell av den här typen. Det ger en mindre nervös modell.
      Men, byggmässigt blir det förstås en litet större utmaning.....men inte omöjligt.

      Klicka på bilden för större version  Namn:		Auster roder.jpg Visningar:	0 Storlek:		79,7 KB ID:		15452
      Ja, du får se detta som litet lösa tips om hur man bör tänka kring det här.....

      Den "röda" varianten är förstås lättast att åstadkomma, men då får du vara väldigt försiktig med trimningen av roderutslag......



      .

      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-04-01, 15:49 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Tack för svar. Nu kan jag gå vidare känner jag. Skall även kontakta mbs-rcmodels.se för förslag på motor mm.
        Anders

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av anderwall Visa inlägg
          Hur klär man modellen? Siden? Finns det någon bra anvisning hur man gör.

          Sidenklädsel:

          I grova drag gör man så här.


          Det trävirke som sidenet skall fästas mot skall först finslipas, så att inga limrester eller annat sticker upp och stör.


          Sedan behandlas ytorna med företrädesvis uttunnad (50/50) nitratdope (Nitrate Dope).. Stryk tre gånger (tills man ser att ytan är mättad) med finslipning mellan lagren.


          Sidenet sträcks ut (vått, eller med hjälp av vattensprayning under arbetets gång) över strukturen, och fästs genom att man penslar eller "duttar" aceton GENOM sidenet, vilket tillfälligt löser upp dopen under så att sidenet fästs precis där man vill.


          Sträckt, torrt och snyggt, lägger man på uttunnad nitratdope i så många lager att sidenet är tätt och mättat.
          Om man skall använda glödstiftsmotor (metanol), avslutar man med ett tunt lager butyratdope (Butyrate Dope), vilket ger ett bra bränsleskydd, så länge man inte använder högnitrerat bränsle.

          Nyttigt att veta: Man kan täcka nitratdope med butyratdope, men inte tvärtom..!


          Det här med dope:
          I den mån man hittar "riktig" dope hos hobbyhandlare idag, kan de ofta inte svara på om deras dope är av Nitrate eller Butyrate-typ.
          Man kanske inte skall dra alla över en kam här, men man märker tyvärr att gamla kunskaper går förlorade, sakta men säkert....
          Jag har handlat "riktig" dope hos Arigo, och här håller man isär Nitradope och Butyratdope, och lagerför båda sorterna.
          http://www.arigoteknik.se/svenska.htm



          Några filmsnuttar:
          Här visar den duktige modellbyggaren (och gitarrbyggaren) Rodrigo Castellanos García, hur han klär med siden:

          Del 1.
          https://www.youtube.com/watch?v=KmTEOm-n8RA

          Del 2.
          https://www.youtube.com/watch?v=YuWoEoy7uzI

          Del 3.
          https://www.youtube.com/watch?v=5mjsmBiB55I



          Det finns mycket att säga kring detta, och alla hittar till slut en rad egna knep och trix, men ovanstående kanske ger en liten inblick i vad det handlar om.



          .
          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-04-02, 16:41 .
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar

          Arbetar...
          X