Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Multiplex Funcub NG

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Multiplex Funcub NG

    Hejsan någon som testat denna denna modellen,mvh jonny

  • #2
    Jodå - har haft en sån ett antal månader. I mina ögon en helt annan och bättre konstruerad modell än föregångaren. Fungerar bra på 3S2200 - den enda ändring jag gjort är att byta till en prop med lite större stigning för att få en lugnare motorgång vid vanlig "cruising-flygning". Samt att jag satt på ett par LED-lister i nosen för att få lite hjälp med orienteringen när vi flög i halvmörker i vintras. Nåt specifikt du vill veta ?
    Roger

    Kommentar


    • #3
      nä va mest nyfiken,har beställt en,vad för propeller har du satt dit,mvh jonny

      Kommentar


      • #4
        Vill minnas att det är en Aeronaut 11*7".
        F ö kan jag citera mig själv i det jag skrev i vår FB-grupp inför provflygningen:
        "Jahapp - då är det snart dags för provflygning av innehållet i kartongen som kom med hem ifrån Autopartner härom dagen... Det bidde en Funcub NG RR precis som Danne gissade... Några saker att tänka på för andra som funderar på denna kärra... Det sitter en MPX-kontakt till batteriet och kablarna är rätt korta samtidigt som reglaget sitter ordentligt fastlimmat i kroppen så för er som använder andra kontakt-system rekommenderar jag att köpa en MPX-hona så att ni kan göra en konverterings-kabel. Vidare har man tydligen tänkt sig att köra båda klaffarna på separata kanaler så en Y-kabel fungerar inte - vill ni ha den lösningen så måste ni ha en servo-reverserare på det ena klaff-servot. Skam till sägandes så kollade jag inte hur det var med skev-servona och Y-kabel för dessa kör jag på 2 separata kanaler. Hela bakpartiet skall limmas fast - alltså inga skruvar som brukar vara den gängse metoden på sådana här skumvåfflor. F ö inga problem vid monteringen utan allt passade bra och kärran har fin finish. Det man kan säga är att mottagaren sitter rätt långt in i kroppen så den är lite svåråtkomlig sen man monterat fast den. Tydligen skall den flygas med 3S och med ett 3S2200 var den enkel att balansera ut. Men den kändes ändå rätt kraftfull på max trottel så det kanske räcker med 3S trots allt. En sak som jag inte blev riktigt klok på var kalibreringen av min/max på reglaget så det får nog kollas lite utförligare.
        Det verkar nämligen inte behålla den kalibrering man gjort. Men det kan vara en felhantering också från min sida."

        Skall tilläggas att jag inte haft några bekymmer med fartreglaget efter de första intrimningarna.
        Roger
        Senast redigerad av mcregor ; 2021-03-27, 21:32 .

        Kommentar


        • #5
          Tack för svaret,Ha en bra flygvår,mvh jonny

          Kommentar


          • #6
            Jonny här igen beställt ny propeller till funcub,11-7,står279*178,va de en sånn du satte dit,flyger den lungnare me en sånn,orginalet är 13*4,sen står där 330*102,mvh jonny

            Kommentar


            • #7
              Låter som den storlek på propp som jag använder. Jag upplever det som att den inte behöver varva lite mycket vid min "cruising-flygning" med den proppen jämfört med original-proppen - alltså att den indirekt känns lite lugnare. Men kraft finns det så det räcker om man trycker fram spaken...
              Roger

              Kommentar


              • #8
                då provar ja den mvh jonny

                Kommentar


                • #9
                  Hur skall man fästa den medföljande spinnern på ett bra sätt?

                  Kommentar


                  • #10
                    Det sitter väl en plastmedbringare som du drar fast propellern med. Sen är det bara att kränga på EPO-spinnern utanpå denna - om inte minnet sviker.
                    Roger

                    Kommentar


                    • #11
                      Tack, ska ta och kolla nästa gång en är i hobbyrummet.

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X