Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Ni som använder Outer Zone

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ni som använder Outer Zone

    Outer Zone (Outerzone?) har ju "ett antal" ritningar tillgängliga. Ni som använder denna källa, hur gör ni när ni skall printa underlaget? Blir det "ett antal" A4 (eller A3) som ni tejpar ihop, eller hur gör ni? Eller finns det firmor som kan ordna med tryckningen i rätt storlek? Har själv ingen aning, därav frågan. Det är två ritningar jag är ute efter....."The Square Hare from Delaware" av Bill Winter, samt "Live Wire Trainer" av design Hal DeBolt.

  • #2
    Hej Douglas,

    Ja, det finns kopieringsfirmor som kan printa i fullskala direkt från PDF-filer.
    Det gäller bara att hitta någon sådan i närområdet....ringa runt är det enda raka....

    Men det går också riktigt bra att printa ut på egen A4-skrivare, och då välja att printa som "poster", vilket ger en bunt A4 or att pussla ihop.

    I "vanliga" Windows ser det ur så här när man valt utskrift som "poster".
    Live wire Trainer kommer ut som 16 st A4 or.
    Så här ser skrivarmenyn ut: (klicka för att förstora)
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Print 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		66,4 KB ID:		15038
    Notera att "Tile Scale" är 100%, och att "Poster" är valt.

    Arken som kommer ut har en liten överlappande mariginal, och är försedda med små markeringskryss i hörnen, vilket underlättar hoppassningen
    Skalpell, linjal och limstift (och bra glasögon) är de nödvändiga verktygen.
    En extra lång linjal är också värdefull, eftersom det är särskilt viktigt att t.ex. vingen monteras ihop rakt.

    Ritningar upp till den här storleken (och litet till) är ganska enkla att "få till" med den här metoden.
    Kvartsskalamodeller och liknande....ja då kanske man skall överväga att få hjälp med printningen...

    En stunds pyssel, jovisst, men frågan är om det inte tar längre tid att etablera kontakt och åka till en kopieringsfirma, och hem igen......och notan blir också en annan......



    /Bosse

    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-08, 17:20 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Bosse och andra som kan vara intresserade,

      Efter en koll av den där amerikanska elektroniska auktionssiten ni vet, så fanns det en säljare som ville sälja en miniversion av Live Wire Trainer, avsedd för en mindre motor förstås. Nyfiket frågade jag honom om han även hade den "Riktiga" ritningen på en Live Wire Trainer, och det hade han. Sagt och gjort. Båda ritningarna inhandlades. Jahaja, hade han kanske även The Square Hare From Delaware? Jodå, den fanns också. Intressant......den inhandlades den med, och det visade sig att hans 84 år gamla granne hade avlidit. Denna granne hade samlat på sig "en del", och Mr. Sean Bannon (brookfieldflyer), en sydstatare från Alabama, hade ärvt eller fått överta vad grannen samlat på sig. Ett stort antal ritningar, cirka 200 motorer, över 30 färdigbyggda modeller, samt ett antal byggsatser. Sean har även egen utrustning för att i egen regi kunna trycka fullstora ritningar. Jag kan å det varmaste rekommendera honom som säljare, för han är enligt min mening minst 100% reko. Han listar just nu endast ritningar, och då sannolikt endast en del av vad han har. Börjar tro att det kan finnas en hel del "gammalt skrutt" hos honom. Han är väl värd att kolla upp. Just my two cents.....

      Kommentar


      • #4
        Bara en liten korrigering. Sean kallar sig Brookwoodflier och inget annat.

        Douglas

        Kommentar


        • #5
          Oj.....det var inget dåligt utbud...!
          Lägger ut en länk här: BrookwoodFlyer | eBay Stores


          Och grattis Douglas, till att ha fått tag på dina "önskeritningar".....!

          /Bosse
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Bosse,

            Ja, han har mycket. Så mycket, att han helt sonika inte listar allt. Både Live Wire Trainer och The Square Hare From Delaware hade han också, men listade inte dessa. Jag misstänker att vi bokstavligen bara ser toppen av isberget. Den som nu söker den där "omöjliga" ritningen kan ju helt enkelt bara fråga Sean. Kom ihåg att den gamle grannen uppenbarligen samlade "skrutt" under hela sitt liv. Det kan ju slutligen bli en hel del.

            Douglas

            Kommentar


            • #7
              Nu har jag tagit emot två ritningar från Sean. Live Wire Trainer samt Little Live Wire. Ritningarna är utmärkta! Jag vet inte hur han gör när han trycker upp en ritning, men hans metod verkar fungera alldeles utmärkt! På ingående är även The Square Hare From Delaware.

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                Outer Zone (Outerzone?) har ju "ett antal" ritningar tillgängliga. Ni som använder denna källa, hur gör ni när ni skall printa underlaget?
                Jag mailade denna https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8573 till http://www.snabbkopiering.se/

                Bad att få den auto-korrigerad till A1, originalet är 44" vingbredd, på ritningen jag fick blev den 31"

                Swishade över 261:- några dar senare kom ett kuvert.

                Det går säkert att få kopierat precis som man vill, och storlek/skala, bara att kontakta dom.



                Klicka på bilden för större version

Namn:		(1).jpg
Visningar:	120
Storlek:		181,5 KB
ID:		15609




                Klicka på bilden för större version

Namn:		(4).jpg
Visningar:	120
Storlek:		121,6 KB
ID:		15608








                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • #9
                  ...några dar senare kom ett kuvert.
                  Det finns säkert flera liknande firmor i landet, men var hittar man snabbt en när man behöver...? Därför spar jag länken. Tack...!

                  "Tulsa Rocket" är en riktigt kaxig förkrigswakefield med alla stiltypiska drag.
                  Kan tänka mig den med solen lysande genom klädseln....!
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X