Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Min nya kompis

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Min nya kompis

    Nu kanske jag slår in en öppen dörr, och kanske "alla" visste detta, men jag gjorde nyss en intressant upptäckt.

    Problemet med att CA-lim gätma vill lägga en permanent "dimma" på vindrutor och huvar är välkänt, och jag har själv erfarit detta "den hårda vägen", och sedan aktat mig noga för sådana tilltag.
    Men tänk vad praktiskt det vore att kunna låsa en böjd vindruta bara genom att trycka den på plats....

    Eftersom jag är en vän av vitlim till nästan allt, har jag sett till att minimera användandet av CA-lim, som ju har den "onda" tendensen att "rusa" ut i träfibrerna, långt utanför limstället, och beröva balsan sin spänst och styrka samtidigt som det tynger...

    Därför har jag - där det ibland behövts, som komplement till vitlimmet - använt mig av Dana-lims CA-lim i gelkonsistens (Nr 359) för diverse "punktlimningar" m.m.
    Det har perfekt konsistens för applicering med spetsen av en tandpetare, en mini-droppe i taget, och det håller sig kvar precis där man lagt det, utan att "kontaminera" träet okontrollerat.

    Och nu gjorde jag dessutom en annan upptäckt, nämligen att det här limmet INTE belägger transparent plast med den otrevliga dimman som vanligt CA-lim gärna gör...!

    För att belägga detta "vetenskapligt", borde man förstås göra mängder av tester, men jag nämner detta redan nu, efter några lyckade prover.
    Hittills har det fungerat utmärkt.

    Det här limmet har jag hittat på Coop-varuhusets kontorsavdelning.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Sekund 1.jpg
Visningar:	625
Storlek:		362,2 KB
ID:		1496

    Det får bli min "tvåcentare", eftersom jag tycker att det verkar så lovande...!...men som sagt....det kanske ä en "gammal nyhet".....

    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Det är kul när man gott är en lösning på något som kan vara lite pilligt annars så gamla nyheter eller inte, de som inte redan visste det kan finna såna tips väldigt värdefulla. Själv kör jag sedan några år tillbaka med limmet i länken nedan. Funkar kanon till huvar o fönster på modeller utan att kladda ner och skulle man ändå kladda ner så kan man torka bort överflödet innan det torkar. Torkar rätt fort och ger en lätt elastisk fog.
    en klubbkompis limmar gångjärn o har även testat limma vinghalvor med det limmet och det har inte släppt på många år på den modellen.
    Kan kanske vara ett annat tips att testa

    https://www.google.com/url?sa=t&sour...M8toebui7Ftel7
    Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
    Står man med en låda på magen säljer man korv.

    Kommentar


    • #3
      Tack för tipset...!
      Jag, eller rättare sagt vårt hushåll, har faktiskt haft just det limmet en gång i tiden, och jag minns det som ett bra allroundlim för "hela hemmet".
      Men jag har inte använt det särskilt mycket i modellflygsammanhang, och aldrig provat det till fönster eller huvar...så det tipset tas tacksamt emot.
      Kan tänka mig en kombination av båda sorterna, där "Dana 359" får "duttas" och hålla fast medan "Power Glue" torkar.....

      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Så kan man säkert göra, det är ju upp till varje situation men jag har aldrig behövt göra nåt sånt.
        Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
        Står man med en låda på magen säljer man korv.

        Kommentar


        • #5
          Har "återupptäckt" vilket suveränt lim vanligt s k vitlim kan vara - i mitt fall Julas eget "Hard Head Trälim inne/ute". Har den senaste tiden limmat en hel del EPP och EPO med det limmet vilket fungerat förträffligt. Kan nog skippa UHU Por för en hel del fogar när man limmar dessa material.

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
            Har "återupptäckt" vilket suveränt lim vanligt s k vitlim kan vara - i mitt fall Julas eget "Hard Head Trälim inne/ute". Har den senaste tiden limmat en hel del EPP och EPO med det limmet vilket fungerat förträffligt. Kan nog skippa UHU Por för en hel del fogar när man limmar dessa material.
            UHU Por är ju ett kontaktlim som ska torka innan man trycker ihop.
            Det är väl ganska stor skillnad mot "vitlim"?
            Men håller mer om att vitlim i allmänhet är det bästa till det mesta.
            www.modellflygnytt.se/mv.html

            Kommentar


            • #7
              Patrik - man behöver inte använda UHU Por som kontaktlim - jag använder med nog mest som vanligt "våtlim".
              Men till min stora (?!) överraskning så fungerar vitlimmet också väldigt bra på dessa plast-material.

              Kommentar

              Arbetar...
              X