Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Powerbox Multiplex Core

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #31
    Jag använder i stort sett bara en Unisens E i mina el maskiner 25 gram och då har jag vario, höjd, volt, amp, kapacitet och varvtal. Stöttar med ev GPS vid flygprov när jag vill veta fart. etc.
    https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E

    Kommentar


    • #32
      Nu har jag använt radion i ytterligare två månader och den fungerar helt perfekt. Jag har gjort ytterligare ca 75 starter utan några som helst problem. Programvaran utvecklas hela tiden och jag följer Powerbox ”expertforum” där de som använder radions alla finesser lyfter behov av ”bugfixar”. Det känns tryggt att veta att man kan få experthjälp via ett forum. Inte minst Richard Deutsch från PowerBox supportteam är flitig skribent och svarar på alla frågor. Det är oftast frågor från avancerade användare som använder mycket finesser, sensorer, flera mottagare och widgets.
      Vem ska välja Powerbox core?
      Den som flyger stora modeller med mycket servon och komplicerade inställningar har nytta av Powerbox core. Placerar du säkerhet högt så har Powerbox ett grundmurat ryckte inom det området. Tycker du dessutom att programmering är svårt så är Powerbox core ett stalltips. Enkelt, intuitivt och förhållandevis stor skärm som gör det enkelt att hitta rätt.
      Vad ska man välja, Powerbox egna mottagare eller Multiplex? Powerbox tog över Weatronics överföringssystem mellan sändare och mottagare. Min erfarenhet av det systemet är mycket positivt. Jag har flugit med Multiplex sändare och mottagare under de senast fem åren. Jag har haft någon överföringsstörning med kort låsning som följd vid något tillfälle. Men i övrigt har det fungerat helt perfekt. Många andra modellflygare, bland andra, Anders Johansson flyger 100 tals starter varje år utan problem. Multiplex har en stor bredd på mottagare från Multiplex RX-5 Slim till Multiplex Wingstabi RX-16 DR pro. De sista har både gyro och klarar stora servon som förbrukar mycket ström.
      Powerbox har i princip motsvarande mottagarutrustning, från en fem kanalsmottagare som väger 7 gram till en mottagare med 26 kanaler som kopplas till Power Box produkter för strömförsörjning.
      Det blir lite som att välja mellan bil. BMW eller Mercedes, Toyota eller Nissan? Tja vilken bil passar dig eller vad känns bäst för dig? Om jag ska åka ut och flyga med mina modeller vill jag ha en bil där jag får plats med modellerna – sen vilket märke det är spelar kanske mindre roll, bara jag kan åka ut till fältet och flyga. Jag har fem Multiplexmottagare vilket innebär att jag vill och kan fortsätta använda dem.
      Prislappen är hög men du får en produkt av högsta kvalitet. Och det är kanske där som jag måste lägga in en reservation. De flesta modellflygare klarar sig väldigt långt med en radio för 10 tkr. Flyger du med modeller upp till fem kilo och två meter i spännvidd så finns det flera anläggningar som väl täcker dina behov. Men det är när priset på modellen, tiden du lagt på att bygga modellen eller risken för att skada tredje part som man bör ställa sig frågan – hur viktig är säkerhet för mig? Ska du flyga en 20 kg tung modell som kostar 40 tkr så tycker jag att du ska satsa på en riktig bra radio. Då kan du överväga en Powerbox Core radio.
      Fortsättning följer….

      Kommentar


      • #33
        Nu är 2.60 programvaran ute. Tex så kan man nu justera huvud volymen separat….nästan snart en profi..:-j
        Det finns också en uppdatering till GPS III p.g.a att den fungerade inte som den skulle ihop med m-link.
        Så tyvärr är det fortfarande lite som jag sagt tidigare att m-Link implementeringen haltar lite trots att det står Multiplex på sändaren.
        Jag var tyvärr den detta fel drabbade och det har kostat mig både tid och pengar men till slut så hittades felet och åtgärdades, så supporten är bra. Nu är ju jag en sån nörd så jag använder mycket av finesserna och då vill jag att det fungerar till 100%.
        Men i övrigt är det en kvalitets sändare som bara blir bättre för varje uppdatering. Mekaniskt är den redan topp kvalitet.
        Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-06-26, 22:02 .

        Kommentar


        • #34
          Då senaste uppdateringen av GPSIII som skulle lösa det problemet jag påtalade för PB inte var riktigt testad så hade de glömt att ta bort "memory LOCK" vilket innebar att man inte kunde justera någonting i TERMINAL eller att den automatiskt kände av vilket system som användes så har det kommit en ny software update1.3
          Nu verkar det som allt fungerar som det borde gjort från början.
          Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-07-11, 18:32 .

          Kommentar


          • #35
            Ny software så att man bl.a slipper att modell minnet visas som korrupt och allt innehåll försvinner.. tur man inte stod på startlinjen då det hände…jag råkar vara en av dom ”very, very rare..”

            Linux Application V2.65
            Transceiver V1.34
            Stickcontroller V1.4

            Bugfix: modelfile damaged after radio restart. This very very rare error is fixed with that.
            Integral GPS implemented. Clock can be set to automatic now and geocoordinates can be seen as a telemetry value.
            Voice files can be removed and added seperate now. We will offer more voice files later.
            Control can be deleted in the timer menu

            Det finns även en ny Terminal software
            Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-07-27, 22:09 .

            Kommentar


            • #36
              Nu har Powerbox kommit med en ny sändare. En billigare variant av Core, kallad ATOM. Den har dock bara 18 kanaler istället för 26. Samma överföringsteknik. Det verkar som att man får samma spakar och knappar som Core. För egen del tror jag att den ATOM väl täcker alla mina behov och man får en kvalitetssändare utöver det vanliga. Titta på PowerBox Systems - Radio System ATOM (powerbox-systems.com)
              Senast redigerad av Edvard ; 2021-08-26, 11:54 .

              Kommentar


              • #37
                Kul. Det som skiljer är väl upplösningen på 2048 kontra 4096 om nu det skulle ha någon inverkan och Nej MPX M-link är ingen option på denna sändare än..
                lennart
                https://forum.powerbox-systems.com/f...rbestellungen/

                Kommentar


                • #38
                  Det är nu över två månader sedan mitt senaste inlägg.
                  Jag har testat att flyga en F3A-modell med en Core-mottagare, PBR-8E. Det fungerar utmärkt. Jag märker ingen skillnad om jag flyger med en Multiplex-mottagare eller en Core-mottagare. Det var kanske inte det mest oväntade. I övrigt finns det egentligen inte något nytt att rapportera. Sändaren fungerar precis som förväntat. Jag har gjort ca 200 F3A-starter och jag har inte haft några problem.
                  Alla ”programmering” och justeringar som jag gjort går väldigt smidigt vilket gör det lite roligt att testa lite justeringar hela tiden. Varje justering är enkel att göra.
                  Jag följer ”expert forumet” på www.powerbox-systems.com . Där svarar Richard Deutsch löpande och tålmodigt på att användares frågor. Powerbox uppdaterar hela tiden programvaran. De mest intresserade testar den nya programvaran och lämnar synpunkter på.
                  Det är möjligt att förbeställa en Atom på Powerbox hemsida från och med oktober/november. Tyvärr finns inget beslut än om att införliva M-link i Atom på samma sätt som med Core. Det skulle vara ett naturligt steg för Multiplex och Powerbox att fortsätta arbetet i den riktningen. Multiplex behöver välja väg här. Antingen utvecklar Multiplex en sändare i samma prisklass och funktion som Atom eller så fördjupar man samarbetet med Powerbox.

                  Nedan tillåter jag mig att spekulera lite.
                  Jag misstänker, och ni får gärna rätta mig här, att det är dyrt att utveckla sändare i det högre prissegmentet samtidigt som volymerna är förhållandevis låga. Det gör att lönsamheten ligger i att sälja kringutrustning som mottagare och utrustning för telemetri. Här kommer kanske utmaningen för samarbetet mellan Powerbox och Multiplex, man konkurrerar om samma kunder i kringutrustningssegmentet?
                  Vad tror ni?

                  Kommentar


                  • #39
                    I egenskap av helt utomstående i denna fråga tror jag personligen att MPX är på väg bort ifrån detta segment av vår hobby (RC-styrningar generellt) eftersom dom nog globalt har en alltför svår konkurrens-situation vs de mera dominerande märkena och då främst Spektrum och kanske Futaba. Sen slår Kina-märkena hårt underifrån och i det övre segmentet har nog Jeti tagit ett ordentligt grepp. Bara mina tankar...
                    Roger

                    Kommentar


                    • #40
                      2.70 ny programvara lagom till Jul.

                      Linux Application V2.70
                      Transceiver V1.37
                      Stickcontroller V1.5

                      Telemetry controls added
                      Servo steps settings are now 0.1%
                      Flightmodes can be swapped or copied in the tree
                      Continous vario tones for descend
                      Vario tones optimized
                      Independend volume control for vario tones
                      Time zone locations added
                      Device information added in the file manager
                      Volume control bugfixed
                      Acapella handler optimized
                      Telemetry logger improved
                      Backround processes improved in the Linux system
                      Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-12-08, 16:17 .

                      Kommentar


                      • #41
                        Tyvärr var det några buggar igen så ny programvara finns 2.71 redan ute och har några buggar även den. Men de jobbar på som vanligt.
                        Mer info finns naturligtvis som vanligt på PB Expert Forum.

                        Kommentar


                        • #42
                          Och nu finns det 2.72 som fixar några buggar i 2.71 mm……God Jul på er CORE användare. Snön lyser vit på taken…endast Powerbox support är vaken..

                          Kommentar


                          • #43
                            Nu har jag använt radion, Multiplex powerbox Core hela säsongen 2022 och den har fungerat helt perfekt. Jag har flugit över 200 starter i sommar. När jag gör flygningar på ca 8 minuter har jag mellan 0 (noll) till max 10 förlorade paket. Jag har aldrig haft några låsningar. Sändningen mellan radio och mottagare är väldigt stabil. När vi är flera personer som flyger samtidigt på fältet kan jag få bortfall / störningar av återkopplingen från mottagaren till sändaren. Någon sekunds störning där har ingen betydelse för flygningen.

                            Jag är mycket nöjd med sändaren och kan rekommendera den. Det finns bara en sak som möjligen kan vara ett problem och det stavas priset. Men det finns en lösning på det.

                            Powerbox har kommit med en enklare variant av Core, Atom som istället för 25 tkr (Core) kostar 16 tkr. Båda sändarna säljs i samma "låda" med samma spakar, skärm etc. Jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan Core och Atom är akademisk. 18 kanaler istället för 26, upplösningen är "bara" 2048 istället för 4096 och de väger exakt lika mycket 1190 gram. Som F3A flygare blir jag nästan lite kränkt när Core inte är lättare än Atom.

                            Men skämt å sido, även om jag kan rekommendera Core idag, så tror jag att jag skulle välja Atom om jag skulle köpa en ny radio. Jag tror inte skillnaden i upplösning skulle göra varken till eller från. Vem använder fler än 18 kanaler? Jag har någon gång använt 10 utgångar på en mottagare.

                            Men det är min uppfattning - finns det fler?

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X